THE LEARNING OF GENERAL PHYSICS ASSISTED BY THE THOUGHT IN PROCESSES...

Authors

  • José Raúl Díaz López Departamento de Física Aplicada. Universidad de Oriente
  • César Mesa Navarro Universidad de Oriente

Keywords:

learning; dynamic of systems; Forrester diagrams; process approach

Abstract

There are gaps in understanding by students of transient phenomena in electrical circuits. They are manifested in a limited capacity to solve problems and explain the generation of electromagnetic oscillations and other phenomena in the course "Electromagnetism" in courses of General Physics for engineering careers. At work the learning process of these phenomena is approached from the perspective dynamic and systemic (process approach) that part of the construction of a conceptual physical model and its subsequent formalization in a diagram of Forrester, so that opens higher room for student participation in the process of modeling the physical object from its observations of the phenomenon and prior knowledge, which facilitates the construction of meanings and senses from a position of greater engagement in the learning process and it contribute to increase motivation.

Author Biographies

José Raúl Díaz López, Departamento de Física Aplicada. Universidad de Oriente

Doctor en Ciencias Técnicas, Profesor Titular Consultante, imparte docencia de Física General para las carreras de ingeniería en el Departamento de Física Aplicada de la Universidad de Oriente, con 45 años de experiencia. Tiene numerosas publicaciones y ponencias presentadas a eventos internacionales en Cuba y el extranjero sobre la innovación tecnológica y sistemas de generación de electricidad solar fotovoltaica. Realizó una estancia posdoctoral en el Royal Institute of Technology (KTH, Estocolmo, Suecia) y ha participado en varios proyectos y conferencias internacionales CYTED sobre utilización de fuentes renovables de energía. Impartió una conferencia magistral en la Universidad Autónoma de Puebla en el marco del V Congreso Internacional de Ingeniería Industrial en octubre de 2007, sobre el enfoque sistémico de la modelación para la gestión de procesos

César Mesa Navarro, Universidad de Oriente

Máster en Ciencias de la Educación Superior. Jefe del Departamento de Física Aplicada. Facultad de Ciencias Naturales y Exactas. Universidad de Oriente. Con más de 38 años de experiencia en la enseñanza de la Física Universitaria.

References

Emblemsvoeg, Jan and Bras, Bert. (2000). Process thinking — a new paradigm for science and engineering. FUTURES 32, 635–654.

Díaz López, J. R. (2008) El pensamiento en procesos. Un nuevo paradigma en el aprendizaje de la ingeniería. 5ta Conferencia Internacional de la Facultad de Ingeniería Eléctrica FIE´08. ISBN: 978- 84- 00- 08680- 0.

Forrester, Jay (1989). The Beginning of System Dynamics, Proceedings. of Tenth International Congress of the System Dynamics Society, Alemania.

Bertalanffy, Ludwig Van, (1968) General Systems Theory, George Braziller, New York (Revised Edition).

Forrester, Jay (1961) Industrial Dynamics, MIT Press.

Randers, Joergen (1980) Elements of the System Dynamics Methods. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, ISBN: 978- 84- 00- 08680- 0nd London, England.

Aracil, Javier. (1995) Dinámica de Sistemas. Ed. Isdefe, Madrid.

Published

2017-12-01

How to Cite

Díaz López, J. R. ., & Mesa Navarro, C. (2017). THE LEARNING OF GENERAL PHYSICS ASSISTED BY THE THOUGHT IN PROCESSES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(6), 13–24. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/688

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial