BASES AND FOUNDATIONS OF THE GENERAL CURRICULUM OF THE EDUCATION SCIENCES CAREERS OF ECUADOR

Authors

  • Carmen del Rocío Peralvo Arequipa Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga, ECUADOR
  • Anita Azucena Chancusi Herrera Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga, ECUADOR

Keywords:

Bases; foundations; general curriculum; education sciences.

Abstract

This century is characterized by the social, economic, politics and environmental relations, in the society of information and communication, oriented to improve inter-cultural, multi-cultural and multi-ethnic conditions. In this complex context capital is center on the advanced knowledge and competencies, which objective is the solution of problems. It means, the countries stablish processes in its politics of state and government, to achieve the most quality and appropriateness in the education, considering that the society demands the permanent and educative improvement, in which is supported the population’s future as a right and duty of the state. The objective of this work is to analyze the bases and foundations of the General Curriculum of the educational science careers, approved by Ecuadorian Educational Superior Council in 2015; it proposes changes in the education of the country to demand quality in the teachers´ formation, because of requires an innovation process in the academic management of the careers.

Author Biographies

Carmen del Rocío Peralvo Arequipa, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga, ECUADOR

Magíster en Educación Superior. Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. ECUADOR.

Anita Azucena Chancusi Herrera, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga, ECUADOR

Magíster en Planeamiento y Administración Educativa. Unidad Académica de Ciencias de la Ingeniería y Aplicadas. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. ECUADOR

References

Asamblea Nacional Constituyente (2008). Constitución de la República del Ecuador. Montecristi, Ecuador.

Castillo, S., Cabrerizo, J. (2006). Formación del Profesorado en educación superior. Didáctica y curriculum.Volumen I. Desarrollo curricular y evaluación. Madrid: McGraw Hill.

Consejo de Educación Superior del Ecuador (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Quito, Ecuador

Consejo de Educación Superior del Ecuador (2014). Taller de acompañamiento para la aplicación del reglamento de Régimen Académico. Guayaquil.

Consejo de Educación Superior del Ecuador (2015).Currículo Génerico de las carreras de Ciencia de la Educación. Quito, Ecuador.

Fernández, A. (2010). Universidad y currículum en Venezuela. Hacia el tercer milenio (2nd. ed.) Caracas: Comisión de Estudios de Postgrado-Facultad de Humanidades y Educación de la Universidad Central de Venezuela (pag.103).

Gimeno, J. (1989). Personalidad docente, currículo y renovación pedagógica. Investigación en la escuela.ISSN 0213-7771,7, pp3-22.Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=116728.

Gurfinkel, L. (1982). Diseño y evaluación curricular teoría y práctica.Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez.Venezuela

Larrea, E. (2014). El currículo de la Educación Superior desde la complejidaad sistémica. En CES. Taller de acompañamiento para la aplicación del reglamento de Régimen Académico. Guayaquil, Ecuador.

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo (2013). Plan Nacional del Buen Vivir. Quito, Ecuador.

Taba, H. (1974). La elaboración del currículo. Editorial: Troquel.

Tyler, R. (1973). Principios básicos del currículo. Editorial:Troquel.

Zavalza, M. (2003). Innovación de la enseñanza universitaria. En Contextos educativos, 6-7, 113-136.Universidad de Santiago de Compostela. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1049473.pdf [consultada el 18 de diciembre del 2015]

Published

2016-05-19

How to Cite

Peralvo Arequipa, C. del R. ., & Chancusi Herrera, A. A. (2016). BASES AND FOUNDATIONS OF THE GENERAL CURRICULUM OF THE EDUCATION SCIENCES CAREERS OF ECUADOR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 83–90. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/558

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)