THE TEACHING OF THE WRITTEN TEXT COMPREHENSION FROM AN INTERACTIVE ORIENTATION IN THE PRIMARY SCHOOL

Authors

  • Ada Nidia Fonseca Sanz Universidad de Granma
  • Alexis Benancio Álvarez Cortés Universidad de Granma
  • Violenma Ramírez Guerrero Universidad de Granma

Keywords:

written text comprehension; interactive orientation; game-like; activities.

Abstract

The written text comprehension constitutes a topic of value for the current pedagogical trends; its importance surpasses the boundaries of the teaching of the mother tongue. Due to the necessity of going in depth on this topic, this investigation has been developed with the aim of proposing activities for the comprehension of written texts with an interactive orientation and a game-like focus for fifth and sixth grades of the primary school. This article, which is the result of the theoretical systematizing on the topic carried out by their authors as part of their doctoral formation, has been evaluated in the educational practice of the primary school with positive results that endorse the effectiveness of the proposed activities. This demonstrates the necessity to transform the teaching-learning process of written text comprehension into an interactive, game-like and independent process.

Author Biographies

Ada Nidia Fonseca Sanz , Universidad de Granma

Master en Ciencias. Asistente. Departamento de Educación Primaria. Facultad de Educación Básica. Universidad de Granma. Cuba.

Alexis Benancio Álvarez Cortés, Universidad de Granma

Doctor en Ciencias Filológicas. Profesor Titular. Director del Centro de Estudios de Educación de Granma. Universidad de Granma. Cuba.

Violenma Ramírez Guerrero, Universidad de Granma

Master en Ciencias. Asistente. Departamento de Educación Primaria. Universidad de Granma. Cuba.

References

Acosta, R. y Hernández J. A. (2009). Didáctica interactiva de la comunicación. (Libro en soporte digital).

Álvarez de Zayas, C. (1996): Hacia una escuela de excelencia. Editorial Academia. La Habana.

Bronckart, J. P. Actividad lingüística y construcción de conocimientos. En Revista Lectura y Vida. Argentina, junio de 2008.

Klerk, L. y Simons, P. (l989). Estudio de los procesos metacognitivos de la comprensión lectora. Madrid. España.

Montaño, J. R. (2010) Hacia un enfoque integral e interdisciplinario en la enseñanza-aprendizaje de la comprensión lectora. En Renovando la enseñanza-aprendizaje de la lengua española y la literatura, Ciudad de la Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Moré, I (2009). La comprensión lectora: enfoques y estrategias. Tesis en opción al título de Doctor. España.

Pidkasisti, P.I (1980) La actividad cognoscitiva independiente. La Habana: Edit. Pueblo y Educación.

Roméu, A. (1998): Aplicación del enfoque comunicativo en la escuela media. En Taller de la palabra. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana, pp.10-50.

Published

2017-01-03

How to Cite

Fonseca Sanz , A. N. ., Álvarez Cortés, A. B., & Ramírez Guerrero, V. (2017). THE TEACHING OF THE WRITTEN TEXT COMPREHENSION FROM AN INTERACTIVE ORIENTATION IN THE PRIMARY SCHOOL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(4), 127–142. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/519

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos