THE TEACHING OF THE WRITTEN TEXT COMPREHENSION FROM AN INTERACTIVE ORIENTATION IN THE PRIMARY SCHOOL
Keywords:
written text comprehension; interactive orientation; game-like; activities.Abstract
The written text comprehension constitutes a topic of value for the current pedagogical trends; its importance surpasses the boundaries of the teaching of the mother tongue. Due to the necessity of going in depth on this topic, this investigation has been developed with the aim of proposing activities for the comprehension of written texts with an interactive orientation and a game-like focus for fifth and sixth grades of the primary school. This article, which is the result of the theoretical systematizing on the topic carried out by their authors as part of their doctoral formation, has been evaluated in the educational practice of the primary school with positive results that endorse the effectiveness of the proposed activities. This demonstrates the necessity to transform the teaching-learning process of written text comprehension into an interactive, game-like and independent process.
References
Acosta, R. y Hernández J. A. (2009). Didáctica interactiva de la comunicación. (Libro en soporte digital).
Álvarez de Zayas, C. (1996): Hacia una escuela de excelencia. Editorial Academia. La Habana.
Bronckart, J. P. Actividad lingüística y construcción de conocimientos. En Revista Lectura y Vida. Argentina, junio de 2008.
Klerk, L. y Simons, P. (l989). Estudio de los procesos metacognitivos de la comprensión lectora. Madrid. España.
Montaño, J. R. (2010) Hacia un enfoque integral e interdisciplinario en la enseñanza-aprendizaje de la comprensión lectora. En Renovando la enseñanza-aprendizaje de la lengua española y la literatura, Ciudad de la Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Moré, I (2009). La comprensión lectora: enfoques y estrategias. Tesis en opción al título de Doctor. España.
Pidkasisti, P.I (1980) La actividad cognoscitiva independiente. La Habana: Edit. Pueblo y Educación.
Roméu, A. (1998): Aplicación del enfoque comunicativo en la escuela media. En Taller de la palabra. Editorial Pueblo y Educación, Ciudad de La Habana, pp.10-50.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Ada Nidia Fonseca Sanz , Alexis Benancio Álvarez Cortés, Violenma Ramírez Guerrero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.