COMPRESSION PSICOPEDAGOGIC OF THE ORIENTATION LIKE MEDIATOR IN THE SOLUTION OF CONFLICTS

Authors

  • María Isabel García Pujadas Universidad de Holguín. Sede “José de la Luz y Caballero”. Holguín
  • Roberto Pérez Almaguer Universidad de Holguín. Sede “José de la Luz y Caballero”. Holguín
  • Carlos Ernesto Arias García Universidad de Holguín Sede “Oscar Lucero Moya”. Holguín
  • Raiza Hernández Batista Universidad de Holguín. Sede “José de la Luz y Caballero”. Holguín

Keywords:

mediation; nuclei of insert; educative orientation, conflict.

Abstract

The involvement of the educational orientation was approached in the pedagogical process through nuclei, where general and specific actions of great benefit converge for the professor in his work of leading an affective guidance like part of its professional function. The investigation is done for the necessity of offering levels of help with the use of methods and techniques from the mediation process like instrument of good that allows the satisfaction of educational necessities in the school institutions.

Author Biographies

María Isabel García Pujadas, Universidad de Holguín. Sede “José de la Luz y Caballero”. Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Docente de la Universidad de Holguín. Sede “José de la Luz y Caballero”. Holguín, Cuba.

Roberto Pérez Almaguer, Universidad de Holguín. Sede “José de la Luz y Caballero”. Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Docente de la Universidad de Holguín. Sede “José de la Luz y Caballero”. Holguín, Cuba.

Carlos Ernesto Arias García, Universidad de Holguín Sede “Oscar Lucero Moya”. Holguín

Ingeniero. Docente de la Universidad de Holguín. Sede “Oscar Lucero Moya”. Holguín, Cuba.

Raiza Hernández Batista, Universidad de Holguín. Sede “José de la Luz y Caballero”. Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Docente de la Universidad de Holguín. Sede “José de la Luz y Caballero”. Holguín, Cuba.

References

Calviño, M. (2006). Orientación psicológica: esquema referencial de alternativa múltiple. Editorial Ciencia y Técnica. La Habana.

Del Pino, J. (2008). La orientación profesional pedagógica: el reto de su perfeccionamiento, en Texto básico para la asignatura Orientación Profesional. La Habana, 2008. pág. 35-36.

García, A. (2005). Métodos educativos y de orientación psicológica. Manual para el trabajo educativo en las instituciones superiores pedagógicas. Holguín.

García, M.I. (2013). La orientación educativa a adolescentes y sus familias para afrontar desafíos de la convivencia escolar en secundaria básica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. UCP “José de la Luz y Caballero”, Holguín.

Ibarra, L. (2007) Los conflictos escolares: un problema de todos. Revista cubana de Psicología. Psicología Online. Disponible en http://www.psicología-online.com/articulos/2007/conflictos escolares.shtm/ (consulta: 2012, mayo 5).

Pérez, R. (2007). Concepción de orientación educativa para el aprendizaje de la convivencia comunitaria en Secundaria Básica. Tesis de doctorado. Holguín, 2007.

Picard, A. y F. Storie (2009). Programa de solución de conflictos para la educación primaria y media. Publicaciones Acuario del centro Félix Varela. La Habana.

Published

2016-06-18

How to Cite

García Pujadas, . M. I. ., Pérez Almaguer, R., Arias García, C. E., & Hernández Batista, R. (2016). COMPRESSION PSICOPEDAGOGIC OF THE ORIENTATION LIKE MEDIATOR IN THE SOLUTION OF CONFLICTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(2), 193–204. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/485

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones