DIDACTIC CONCEPTION OF DEVELOPMENT OF THE PRE-PROFESSIONAL PRACTICES IN THE STUDENTS OF DEGREE IN EDUCATIONAL SCIENCES

Authors

  • Beatriz Araceli Moreira Macías Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Manta

Keywords:

pre-professional practices, vocational training, science education.

Abstract

The present work offers a didactic concept development of pre-practice done by students of various races Bachelor of Educational Sciences that contribute to the improvement of their professional training. The design was developed from the application of the systems approach. It can be generalized from the processes of formation of students of different races that are offered in the Faculty of Education at the Eloy Alfaro Lay University of Manabí (ULEAM) with flexibility and adaptability to the context in which they carried out pre-professional practices.

Author Biography

Beatriz Araceli Moreira Macías, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Manta

Licenciada en Ciencias de la Educación y Máster en Educación y Desarrollo Social, Profesora Principal. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Manta, Ecuador

References

Abreu, R. (2004). Un modelo de la Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional en Cuba. Tesis (Doctor en Ciencias Pedagógicas), ISPETP, La Habana.

Abreu, R. (2007). Fundamentos básicos de la Pedagogía Profesional. / Roberto Abreu y Margarita León. -- La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Alonso, L. (2007). La formación de competencias laborales en los estudiantes de Bachiller Técnico en Mecánica Industrial a través del período de prácticas pre-profesionales. -- Tesis (Doctor en Ciencias Pedagógicas). – ISP “José de La Luz y Caballero”, Holguín.

Alonso, l. (2012). La formación profesional en el contexto laboral. Documento en Soporte digital. Universidad de Ciencias Pedagógicas, Holguín.

Clift, R. & Brady, P. (2005). Research on methods, courses and field experiences. En M. Cochran-Smith & K. Zeichner (Eds.). Studying teacher education: The report of the AERA Panel on Research and Teacher Education (pp. 309-424). Mahwah, NJ: American Educational Research Association and Lawrence Erlbaum.

Fuentes, H. (2007). La pedagogía y la didáctica desde la concepción holístico – configuracional. Soporte magnético. – Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

García, S. (1999). El desarrollo profesional: Análisis de un concepto complejo. Revista de Educación, N° 318, Sevilla, España.

González, J. Información y orientación para la inserción laboral. Disponible en: http://www agapea.com. Consultado: 21/09/2015.

Jurado De Los SANTOS (2007). Orientación e inserción laboral. Universidad autónoma de Barcelona.

Marín, A. (2008). Movilidad laboral: más oportunidades profesionales. (Documento en soporte digital).

Martínez R. Aproximaciones teóricas a los procesos de inserción laboral. Disponible en: http://vlex.com . Consultado: 17/09/2015.

Michavila, F. & Martínez, J. (2002). El carácter transversal en la educación universitaria. Madrid: Cátedra Unesco de la Universidad Politécnica de Madrid.

Movilidad laboral. Archivos de la temática movilidad laboral. Disponible en: http://tasadeparo.com. Consultado: 28/09/2015.

Movilidad laboral. Disponible en: http://www.elergonomista.com. Consultado: 28/09/2015

Obrer, J. y Alonso, L. (2011). La evaluación de la calidad del aprendizaje a través de la asignatura Electrónica Básica. (Tesis de maestría). Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero, Holguín.

Pérez, L. (2003). Crecimiento personal en el proceso de enseñanza – aprendizaje. Tesis de Doctorado. Documento presentado para pre-defensa. Facultad de Psicología. Universidad La Habana, La Habana.

Sánchez, P. & Gairín, J. (2008). Planificar la formación en el EEES. Madrid: ICEUCM.

Silva, M. (2010). La inserción laboral y su contribución a la formación de competencias en los estudiantes de técnico medio en Viales. -- Tesis (Doctor en Ciencias Pedagógicas). – UCP “José de La Luz y Caballero”, Holguín.

Weller, J. Desafíos para mejorar la inserción laboral de los jóvenes en América Latina. Disponible en: http://books.google.com. Consultado: 25/09/ 2015.

Published

2016-03-03

How to Cite

Moreira Macías, B. A. . (2016). DIDACTIC CONCEPTION OF DEVELOPMENT OF THE PRE-PROFESSIONAL PRACTICES IN THE STUDENTS OF DEGREE IN EDUCATIONAL SCIENCES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(1), 19–28. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/453

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones