TEACHING EXPERIENCE OF LEARNING OF MATHEMATICS AT THE INTERNATIONAL UNIVERSITY SEK FROM ECUADOR

Authors

  • Miguel Rodrigo Hernández Aragón Universidad Internacional SEK
  • Pablo Dávila Rodriguez Universidad Internacional SEK
  • Juan Carlos Cánchig Universidad Internacional SEK

Keywords:

Learning; Math deficiencies; methodological approach; teaching; Pedagogy.

Abstract

In all levels of education, for a good percentage of students, mathematics is one of the subjects that are more difficult to learn. For the university, is no exception in this issue, there may be some factors, such as: the methodology, academic rigor, objectives and expected learning outcomes, the interests of students, the minimum knowledge, etc. In this context, it is important to emphasize the importance of this science to the various professions, especially engineering, thus constituting one of the pillars supporting technical careers. In this document, deficiencies in mathematics to high school graduates enter college, in the case of the UISEK, real income profiles will be compared with the cases that reach high school profiles with the new educational model of education will be described average. A methodology is raised to improve the teaching - learning mathematics students in first semester of engineering from UISEK Ecuador.

Author Biographies

Miguel Rodrigo Hernández Aragón , Universidad Internacional SEK

Magíster en Docencia Matemática. Egresado de la Maestría en Pedagogía y Gestión Universitaria (UISEK-Chile), Ingeniero en Administración de Empresas. Licenciado en Ciencias de la Educación (Matemática y Física). Docente de la UISEK-Ecuador (Facultad de Ciencias del Trabajo y del Comportamiento Humano).

Pablo Dávila Rodriguez, Universidad Internacional SEK

Magíster en Ciencias Ambientales. Egresado de la Maestría en Pedagogía y Gestión Universitaria (UISEK-Chile), Ingeniero Geógrafo. Docente a tiempo completo en la UISEK-Ecuador (Facultad de Ciencias del Trabajo y del Comportamiento Humano).

Juan Carlos Cánchig, Universidad Internacional SEK

Magíster en Seguridad y Salud Ocupacional de la Facultad de Ciencias del Trabajo y del Comportamiento Humano de la Universidad Internacional SEK. Consultor independiente en sistemas de gestión. Doctorante en Psicología de la Escuela Internacional de Doctorado – Academia Interregional de Gerencia de Personal (Ucrania).

References

Álvarez, Y. (2006). ¡Auxilio! no puedo con la matemática. Revista Iberoamericana de educación matemática.

Castañeda González, A., & Álvarez Tostado Uribe, M. d. (2004). La reprobación en Matemáticas.Dos experiencias. Tiempo de Educar, 141-172.

Castro Castillo, W. E., & Rondan Malqui, M. E. (2013). Incidencia de desarrollo del pensamiento en el razonamiento lógico matemático en los estudiantes de séptimo de básica de la escuela fiscal N° 3 "Dr. Carlos Moreno Arias". Milagro - Ecuador: Tesis - Universidad Estatal de Milagro.

Cázares, L., & Cuevas de la Garza, J. F. (2009). Planeación y evaluación basadas en competencias. Méixo. 129 páginas: Trillas.

Diez Fonnegra, C. A. (11 de 07 de 2014). Youtube. Obtenido de Construcción del pensamiento matemático: https://www.youtube.com/watch?v=J1Eml0RI3V4

Ecuador, M. d. (2011). Introducción al Bachillerato General Unificado . Quito: MINEDUC.

Ecuador, M. d. (s.f.). http://educacion.gob.ec/aplicacion-del-bgu/. Obtenido de http://educacion.gob.ec/aplicacion-del-bgu/

Ecuador, M. d. (s.f.). http://educacion.gob.ec/bachillerato-general-unificado. Obtenido de http://educacion.gob.ec/bachillerato-general-unificado

Ecuador, M. d. (s.f.). http://educacion.gob.ec/bachillerato-general-unificado. Obtenido de http://educacion.gob.ec/bachillerato-general-unificado

Ecuador, M. d. (s.f.). http://educacion.gob.ec/tronco-comun/. Obtenido de http://educacion.gob.ec/tronco-comun/

González Ornelas, V. (2001). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. México: PAX.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2011). Introducción al nuevo bachillerato ecuatoriano. Quito: Ministerio de Educación del Ecuador.

Ministerio de Educación del Ecuador. (s.f.). www.educacion.gob.ec. Recuperado el 06 de 11 de 2015, de Aplicación del BGU: http://educacion.gob.ec/aplicacion-del-bgu/

Sanjurjo, L., & Vera, M. T. (1994). Aprendizaje significativo y enseñanza en los niveles medio y superior. El Rosario: HomoSapiens.

Trejo, E., Camarena, P., & Trejo, N. (2013). Las matemáticas en la formación de un ingeniero: la matemática en contexto como propuesta metodológica. REDU Revista de docencia universitaria, 28.

Published

2015-12-23

How to Cite

Hernández Aragón , M. R. ., Dávila Rodriguez, P., & Cánchig, J. C. (2015). TEACHING EXPERIENCE OF LEARNING OF MATHEMATICS AT THE INTERNATIONAL UNIVERSITY SEK FROM ECUADOR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(6), 25–44. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/433

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial