MODEL FOR THE LOGIC IN THE EDUCATIVE INVESTIGATIVE FORMATION

Authors

  • Yaritza Josefina Hilarraza Supervisora del municipio escolar # 12, Cumanacoa, Municipio Montes, Estado Sucre
  • Eneida Catalina Matos Hernández Centro de Estudios de Educación Superior. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Keywords:

logic, pedagogical investigation, formation

Abstract

Logic in pedagogical investigation is reveled, as an expression of the axiological and cultural formation of the subject from the systematizing, structuring process and epistemological and methodological generalization of the educative research object in a socializing and transforming process; that recognizes the relation among the categories of axiological-cultural orientation, contextualizing the formative contents, behavioral psychological observation, epistemological pedagogical interpretation, moving formative experiments, cognitive-methodological structuring, cultural socializing and participatory verifying. This proposal constitutes a scientific result of a collaborative investigation that emerged from a shared scientific problem in the formation of bachelor in education, in the context of Cumanacoa, Montes borough, Sucre state, Venezuela.

References

Colectivo de autores: Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 2002. Fedossev, P.N.: Metodología del conocimiento científico. Editorial Ciencias Sociales, La Habana, 1975. Fuentes, Homero, Eneida Matos y Silvia Cruz: La formación de investigadores desde un pensamiento hermenéutico-dialéctico. Material en soporte digital, CeeS “Manuel F. Gran”, Universidad de Oriente, 2004. Martínez, Miguel: Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. Editorial Trillas, México, 1991. Matos Hernández, Eneida y Homero Fuentes: “Lo epistemológico en la lógica de la investigación científica”. Material en soporte digital, Universidad de Oriente, 2006. ______________________________________________: “El informe de tesis, un tipo de texto argumentativo, sus contradicciones”. Cees “Manuel F. Gran”, Universidad de Oriente, 2004. Pérez Rodríguez, Gastón y otros: Metodología de la investigación educacional, primera y segunda parte. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 2002. Zuluaga, Olga Lucía y otros: Pedagogía y epistemología. Cooperativa editorial Magisterio, Colombia, 2003.

Published

2011-01-29

How to Cite

Hilarraza, Y. . J., & Matos Hernández, E. C. (2011). MODEL FOR THE LOGIC IN THE EDUCATIVE INVESTIGATIVE FORMATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 2(1), 101–112. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/42