PEDAGOGICAL PROFESSIONAL COMPETENCE OF MATH AND PHYSICS TEACHERS FROM LAS TUNAS TO TEACH IN ENGLISH-SPEAKING COUNTRIES

Authors

  • Noelio Vázquez Vargas Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”
  • Michel Enrique Gamboa Graus Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”

Keywords:

Pedagogy; Mathematics; Physics; competence; English.

Abstract

Since 1991, Cuban Mathematics and Physics teachers have worked in different institutions of Basic Secondary, Pre-University, Technical and Professional Education in different English-speaking countries in Africa and the Caribbean, where they have acted as methodological advisors or leading the teaching-learning process. Thus, they contribute to satisfying the demands for teachers of these specialties in these countries while fulfilling the function of generating income for the country. Updating the Cuban economic model requires that all services destined for international markets respond to the highest standards of quality. This research aims at characterizing the professional pedagogical competence of Mathematics and Physics teachers from Las Tunas to teach in English-speaking countries, in order to contribute to the raising of professional competence, emphasizing disciplinary knowledge, pedagogical knowledge and disciplinary pedagogical knowledge, based on typical activities of teachers of these subjects in correspondence with the possible contexts of action. The partial evaluation of the practical results of this research during the intensive preparation of the teachers of the potential for collaboration at the University of Las Tunas, showed the value of the work done, reflected in its usefulness for the preparation of future collaborators.

Author Biographies

Noelio Vázquez Vargas, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”

Licenciado en Educación. Especialidad Física y Astronomía. Profesor de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas, Cuba.

Michel Enrique Gamboa Graus, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”

[1] Licenciado en Educación. Especialidad Matemática-Computación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Pepito Tey”. Las Tunas, Cuba

References

Amat, M., González, O. y Gamboa, M.E. (2005). Las inferencias lógicas: una vía para desarrollar el aprendizaje del escolar de secundaria básica. In V Congreso Internacional Virtual de Educación.

Amat, M., González, O., Gamboa, M.E. y Carmenates, O.A. (2009). Problemas de razonamiento lógico. Revista Opuntia Brava, 1(3).

Carmenates, O.A., González, O. y Gamboa, M.E. (2009). ¿Cómo entrenar con efectividad el ingreso a la educación superior en la asignatura Matemática?. Revista Opuntia Brava, 1(2).

Cisneros, D. (2006). Perfeccionamiento del plan de preparación previa para el colaborador cubano en el área de Ciencias. Tesis (en opción al título de Master en Planeamiento, Administración y Supervisión de Sistemas Educacionales). Ciudad de la Habana. IPLAC.

Consejo de Estado. (1998). Constitución de la República de Cuba. Ciudad de la Habana, Cuba. Editorial Pueblo y Educación.

Cruz, A. y Gamboa, M.E. (2005). Actividades alternativas para favorecer la realización de un aprendizaje desarrollador a través de las clases de Matemática en los estudiantes de Educación Secundaria. Boletín de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación, 3(1).

Fernández, H. y Gamboa, M.E. (2005). Actividades en las que se pone de manifiesto el uso de los medios de enseñanza en forma de sistema para la enseñanza de la Geometría. Boletín de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación, 3(1).

Fonseca, J.J. y Gamboa, M.E. (2010). La enseñanza de la Geometría asistida por computadoras: una nueva realidad en la secundaria básica. Didasc@Lia: Didáctica y Educación, 1(3), 47-62.

Gamboa, M.E. (2005). Estrategia didáctica para el diseño curricular de unidades didácticas en el área de conocimientos de las ciencias exactas en la Educación Secundaria. Boletín de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación, 3(1).

Gamboa, M.E. (2006). Aprendizaje y enseñanza de la matemática tomando como bases sus aplicaciones prácticas. In VI Congreso Internacional Virtual de Educación.

Gamboa, M.E. (2007). El diseño de unidades didácticas contextualizadas para la enseñanza de la Matemática en la Educación Secundaria Básica. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Las Tunas.

Gamboa, M.E. (2012). Enfoque vigotskiano del curriculum en la Pedagogía contemporánea. Unidades didácticas contextualizadas. Editorial Académica Española.

Gamboa, M.E., Carmenates, O.A. y Amat, M. (2010). El legado de Vigotsky en la profesión educativa. Revista Opuntia Brava, 2(2).

Gamboa, M. E., Carmenates, O. A., Borrego, A. y Fernández, H. (2005). Pizarra, papel, computadora: un sistema de medios para la enseñanza de la Geometría. In V Congreso Internacional Virtual de Educación.

Gamboa, M.E. y Carmenates, O.A. (2011). Influencia del pensamiento vigotskiano en el nivel micro del diseño curricular. Revista Opuntia Brava, 3(1).

Garcés, E. (2008). Historia de la educación superior pedagógica en Las Tunas. Tesis (en opción al grado científico de Master en Educación). La Habana. ISP “Enrique José Varona”.

PCC. (1978). Plataforma Programática del Partido Comunista de Cuba. Tesis y Resoluciones. Ciudad de La Habana. Editorial de Ciencias Sociales.

PCC. (1982). Primer Congreso del Partido Comunista de Cuba, Informe Central. La Habana. Editorial Política.

PCC. (2011). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. La Habana.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1).

Yoppiz, Y., Gamboa, M.E. y Cruz, A. (2005). Aprendizaje por descubrimiento en las clases de matemática en la Educación Secundaria. Boletín de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación, 3(1).

Published

2013-12-01

How to Cite

Vázquez Vargas, N. ., & Gamboa Graus, M. E. . (2013). PEDAGOGICAL PROFESSIONAL COMPETENCE OF MATH AND PHYSICS TEACHERS FROM LAS TUNAS TO TEACH IN ENGLISH-SPEAKING COUNTRIES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(7), 180–204. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/398

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>