THEORETICAL-METHODOLOGICAL CONSIDERATIONS FOR THE LABOUR AGRICULTURAL FORMATION IN JUNIOR HIGH SCHOOL

Authors

  • Raciel Angel Leyva Carbonell Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas
  • Ismael Santos Abreu Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela. Villa Clara
  • Juana López Toranzo Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas

Keywords:

labour agricultural formation; rurality; arouses of producers.

Abstract

The article it approaches the strengthening of the labour agricultural formation in the Junior High School, attending to the economic and environmental needs of the Cuban modern society. For the development of the same one there were in use the methods of the theoretical level: historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive and the documentary analysis. Since results offer themselves considerations in the theoretical and methodological order to direct the above mentioned formation, taking advantage of the potentials of the school and community context; and the authors propose activities that take advantage of all the potentials of the pedagogic process depending on the preparation for the agricultural work, which favour the integral preparation of the students to take in agricultural activities on agroecologicals and sustainable bases, simultaneously that is contributed to the vocational formation towards professions of this profile, and to educating the rurality.

Author Biographies

Raciel Angel Leyva Carbonell, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas

Licenciado en Ciencias Farmacéuticas. Máster en Ciencias de la Educación. Doctorando en Ciencias Pedagógicas. Profesor Asistente. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas, Cuba.

Ismael Santos Abreu, Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela. Villa Clara

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela. Villa Clara, Cuba.

Juana López Toranzo, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas, Cuba.

References

Cerezal, J. (2010). La formación laboral de los escolares como vía para el desarrollo de la conciencia de productores. En MINED. Seminario Nacional de Preparación para el Curso 2010-2011. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Fernández, E. (2006). La formación laboral agrícola en los estudiantes de secundaria básica. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

Fernández, B. (2006). La formación laboral agrícola en los estudiantes de Escuelas de Oficio. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Villa Clara: Universidad Central de Las Villas.

Fiallo, J. (1999). Estudio acerca de un modelo de Escuela Secundaria Básica Cubana. (Informe de investigación). La Habana: MINED, ICCP.

Leyva, R.A. (2008). Actividades para fortalecer la educación ambiental en los estudiantes de 8vo grado. Tesis presentada en opción al título académico de Master en Ciencias de la Educación. Las Tunas: Instituto Superior Pedagógico Pepito Tey.

Leyva, P.A. (2001). La formación Laboral: una necesidad en la pedagogía cubana. Segundo Taller Internacional Innovación Educativa – Siglo XXI. INNOED Siglo XXI. Universidad de las Tunas.

Published

2015-07-01

How to Cite

Leyva Carbonell, . R. A. ., Santos Abreu, I., & López Toranzo, J. (2015). THEORETICAL-METHODOLOGICAL CONSIDERATIONS FOR THE LABOUR AGRICULTURAL FORMATION IN JUNIOR HIGH SCHOOL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(2), 215–228. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/373

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones