THE DIDACTIC MODEL AS A THEORETICAL CONSTRUCTION FOR INTERDISCIPLINARY RELATIONSHIPS IN THE TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION
Keywords:
Teaching Model; teaching – learning process; interdisciplinary relationships; teaching of the Physics.Abstract
The Technical and Professional Education has inside his principal objective the formation of a professional who is capable of solving the principal problems which it faces in the development of his profession. But it is important to emphasize that the contents given still reflect in an isolated way, between other reasons, to the lack of preparation of the educational personnel to conceive a process of education - learning with interdisciplinary approach from the cohesion of a theoretical frame of the contents so much of the general subjects as the specific ones of the profession. It is for it that the author conceives a didactic model sustained in the interdisciplinary relations that can be established from the different components of the process of education - learning, contributing like theoretical conception to the solution of the principal problems that they are introduced in order to facilitate the formation integral of the half technician.
References
Abreu, R. (2004). Acerca del objeto de estudio de la pedagogía profesional en Cuba. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Educación Técnica y Profesional.
Addine, F. (2006). La profesionalización del maestro desde sus funciones fundamentales, algunos aportes para su comprensión. La Habana: Dirección de Ciencias y Técnicas del Ministerio de Educación.
Álvarez, C.M. (1996). Hacia una escuela de excelencia. La Habana. Editorial Academia.
Álvarez, M. (2004) Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la Enseñanza-Aprendizaje de las Ciencias. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Caballero, C.A. (2000). Un viaje didáctico a la relación interdisciplinaria de la Biología y la Geografía en el aprendizaje de la Química, soporte magnético. La Habana.
Fiallo, J. (2001). La interdisciplinariedad en la escuela: de la utopía a la realidad. Curso pre-reunión. La Habana: Evento internacional Pedagogía.
Fuentes, H.C. (1998). Modelo Holístico Configuracional de la Didáctica. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Leontiev, A. N. (1981). Actividad, Conciencia y Personalidad. La Habana. Pueblo y Educación.
Lugo, R. (2004). Propuesta metodológica para la dirección del proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura de Matemática con un enfoque interdisciplinario en los Institutos Politécnicos de Agronomía. Tesis de Maestría. Filial pedagógica Universitaria “Carlos Manuel de Céspedes”. Isla de la Juventud.
Perera, F. (2000). La Formación interdisciplinaria del profesor de Ciencias: un ejemplo en la enseñanza de la Física ¨ Tesis de Doctorado. La Habana.
Ruiz, A. (1998). Metodología de la Investigación educativa. Tabloide. Maestría de amplio acceso de Ciencias de la Educación.
Salazar, D. (2000). La Formación interdisciplinaria del futuro profesor de Biología en la actividad científico – investigativa. Tesis de Doctorado. La Habana.
Vygotsky, S.L. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana. Científico-Técnica.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Alcides Delfino Ferreira, Carlos Pérez Ganfong, Leonardo Suceta Zulueta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.