THE PERMANENT FORMATION OF TUTOR OF THE PRE-EDUCATION LEVEL TOWARDS A SUSTAINABLE DEVELOPMENT

Authors

  • Edith Odalis Rodríguez Rondón Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero"
  • Joaquina Lucia Proenza García Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero"
  • Segifredo Luis González Bello Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero"

Keywords:

pre-education level; permanent formation; sustainable development.

Abstract

The tutors of the pre-education level should accomplish professional functions in the direction of the integral formation of the students of such level. The demands of the level generate needs of permanent formation because this professional was not trained to direct the substantive processes in higher education. The initial empirical and theoretical study of this problem evidenced the existence of a contradiction between the demands of the professional behavior of tutors and the insufficiencies of the process of permanent formation that they develop at present. This situation leads to a problem to be solved through the scientific activity. In order to find a solution, a pedagogical model was elaborated. It has a theoretical core the conceptual content, the procedures and the attitudes of permanent formation required by the tutors of the preeducation level, oriented to a sustainable development. A methodology to favor the permanent formation is proposed as well. The results derived from the practical application of the methodology, reveals an improvement of the professional behavior of such tutors.

Author Biographies

Edith Odalis Rodríguez Rondón, Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero"

Máster en Educación. Licenciada en Educación, Especialidad Educación Preescolar. Aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Asistente de la Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero". Holguín. Cuba.

Joaquina Lucia Proenza García, Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero"

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar de la Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero". Holguín. Cuba.

Segifredo Luis González Bello, Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Miembro del Tribunal Permanente para la Defensa de Tesis Doctorales de la región oriental. Miembro de la Asociación de Pedagogos de Cuba. Profesor Titular de la Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero". Holguín. Cuba.

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Published

2014-12-20

How to Cite

Rodríguez Rondón, E. O. ., Proenza García, J. L., & González Bello, S. L. (2014). THE PERMANENT FORMATION OF TUTOR OF THE PRE-EDUCATION LEVEL TOWARDS A SUSTAINABLE DEVELOPMENT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(4), 173–186. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/329

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