THE POLITIC AND IDEOLOGICAL ORIENTATION TO FAVOURING THE STUDENT LEADER AT THE BASIC SECONDARY SCHOOL IN DIVERSITY OF CONTEX

Authors

  • Julio César Borrero Neninger Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”
  • Samuel Oliveros Calderón Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”
  • José Sánchez Suárez Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”

Keywords:

stimulation; participation; primary; community; orientation.

Abstract

At the present time we are not able to totally that the missions that the teens, with they should have acquired a compromise with, assume have the level of participation desired, that is, that the stock dominate to realize with responsibility, that the key is for a new style of relation where they may exercise a paper primary, for it a bigger attention requires itself and directs advising for part of the professor and of student organization. principal objective is to obtain like aftermath in the teens of Basic secondary school changes in the performing on primary, related with the convictions Ideological politician, in the manners of performance, moral values, evaluations, sense of possession toward the community, strengthening of affective links, participation in the decision making of group and of the school achieving with his acting quotidian to transform the community and his surroundings.

Author Biographies

Julio César Borrero Neninger, Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”

Ingeniero Mecánico. Profesor Asistente de la Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”. Es aspirante a doctor en Ciencias Pedagógicas.

Samuel Oliveros Calderón, Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”

Profesor Titular. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Investigaciones Educacionales (CEIE) Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”.

José Sánchez Suárez, Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”

Profesor Titular. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Investigaciones Educacionales (CEIE) Universidad de Holguín “Oscar Lucero Moya”.

References

Acosta, Alberto. (1972). Trincheras de ideas. José Martí- Impreso Talleres "Pedrito Valdés" - Habana. Cuba. (63 - p)

Addine, F. et al. (1998). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza aprendizaje. IPLAC. La Habana: Soporte magnético.

Álvarez de Zayas, R.M. (1997). Hacia un curriculum integral y contextualizado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Ares, P. (1997). “Aspectos básicos del trabajo con grupos”, en El trabajo grupal, caminos, colección. Educación Popular, La Habana.

Arias, Héctor. (1995). La comunidad y su estudio. Ed. Pueblo y Educación. C. Habana. (132 - p).

Carvajal, Cirelda; Rodríguez, Mario. (1995). La escuela, la familia y la educación para la salud. Ed. Pueblo y Educación. C. Habana. (23 - p).

Castellanos, D. (2003). Estrategias para promover el aprendizaje desarrollador en el contexto escolar. Curso 16. Congreso Internacional Pedagogía, La Habana: Editorial Educación Cubana.

Collazo Delgado, Basilia. (1992). La orientación en la actividad pedagógica: ¿El maestro, un orientador? / Basilia Collazo Delgado, María Puentes Albá. – La Habana: Ed. Pueblo y Educación. 248 p.

Dorticós, Osvaldo. (1978). Código de la Familia. Ed. Política. Ciudad de la Habana. (69 – p)

Engels, Federico. (1963). El origen de la familia, la propiedad privada y el estado. Ed. Política. La Habana. (1963 – p). (233 – p)

Ginoris, O. (2003). Las leyes y principios del proceso de enseñanza-aprendizaje. Material docente de la Maestría en Ciencias de la Educación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

González, A. M. et al. (2002). Nociones de sociología, psicología y pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Vigotky, L. S. (1999). Pensamiento y lenguaje. Ed. Revolucionaria. La Habana; 1999.

Zilberstein, J. et al. (1999). Didáctica Integradora de las ciencias. Experiencia cubana, La Habana: Editorial Academia.

Published

2014-09-30

How to Cite

Borrero Neninger, . J. C. ., Oliveros Calderón, S., & Sánchez Suárez, J. (2014). THE POLITIC AND IDEOLOGICAL ORIENTATION TO FAVOURING THE STUDENT LEADER AT THE BASIC SECONDARY SCHOOL IN DIVERSITY OF CONTEX. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(3), 27–38. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/297

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos