Artificial Intelligence in Mathematics teaching
Keywords:
Artificial Intelligence, mathematics teaching, educational technology.Abstract
The article addresses the challenge of integrating Artificial Intelligence (AI) into mathematics teaching within the Cuban education system, in response to the guidelines of the Ministry of Higher Education. Its objective is to propose a procedure for preparing teachers in the methodological use of chatbots (such as Gemini AI and DeepSeek) in the teaching-learning process. As a main result, a six-step procedure is presented: 1) Teacher preparation (analysis of guiding documents with AI), 2) Didactic-methodological preparation (research of trends with AI engines), 3) Technological-contextual diagnosis, 4) Development of digital teaching materials, 5) Determination of specialized online platforms, and 6) Setting up the Virtual Teaching-Learning Environment (EVEA). The method is based on the TPACK model, emphasizing the intersection between disciplinary, pedagogical, and technological knowledge. It is concluded that the procedure offers a systematic roadmap for transforming technological challenges into pedagogical opportunities, enhancing mathematics teaching through the combination of solid pedagogical principles and accessible AI tools, without replacing the role of the teacher.
Downloads
References
Abella, V., y Fernández, K. (2024). Docencia en la era de la inteligencia artificial: enfoques prácticos para docentes. Recuperado a partir de https://es.slideshare.net/slideshow/docencia-en-la-era-de-la-inteligencia-artificial-ub4-ccesa007pdf/267167976
Area, M. (2025). Luces y sombras de la IA en la educación superior. Didáctica para el pensamiento crítico. RIULL Repositorio Institucional de la Universidad de La Laguna, España URI http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/40470
Cejas, R. y Navio, A. (2016). El modelo TPACK competencial. Elaboración de un cuestionario para el profesorado universitario. En Gairín (Ed.), Aprendizaje situado y aprendizaje conectado: implicaciones para el trabajo. Madrid: Wolters Kluwer. ISBN: 978-84-9987-174-5. https://www.researchgate.net/publication/303310573
Echevarría, O., y Tamayo, Y. (2025). La Inteligencia Artificial como Motor del Aprendizaje Moderno. Libro digital publicado bajo el Sello editorial: REDIPE, con las memorias del I Congreso Internacional de Inteligencia Artificial y Educación. https://editorial.redipe.org/index.php/1/catalog/book/211
Moreno, R. D. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 7(14), 260–270. https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.022
Ortega, D., & Ortega, F. (2025). Innovación escolar e inteligencia artificial generativa. (Colección Cursos Congreso Internacional Pedagogía 2025). Editorial Pueblo y Educación.
Quiroz, V. (2023). Aplicaciones de Inteligencia Artificial Aliadas en la Enseñanza de las Matemáticas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 7454-7467. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7498
Román, G., (2024) El Rol de la IA en la Enseñanza de Matemáticas en Entornos Virtuales. Reincisol, 3(6), pp. 2111-2133. https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(6)2111-2133
Sabonete Calulo, J. L., & Gamboa Graus, M. E. (2022). Preparação metodológicas dos professores de Matemática no trabalho com variáveis. Didáctica y Educación, 13(6), 300–314. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1594
Sánchez, C. (2023). Las competencias matemáticas y el empleo de las tecnologías en estudiantes de bachillerato en México. Revista Varela, 23(64), 24-37.
Velázquez, R. Y. (2024). La Inteligencia Artificial en la creación de materiales didácticos digitales para enseñar Matemática. Ponencia presentada al I Congreso Internacional de Inteligencia Artificial y Educación. Recuperado a partir de: https://www.researchgate.net/publication/388033406
Velázquez, R. Y., Bermúdez M. y Castillo, E. (2025). La inteligencia artificial en la preparación matemática con vistas al ingreso a la educación superior. Ponencia presentada al evento Universidad 2026. Universidad de Las Tunas.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 René Yasmani Velázquez Prieto, Argelio Machado Arnau, Alberto Daniel Camejo Mastrapa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.









































