Artificial Intelligence in Mathematics teaching

Authors

  • René Yasmani Velázquez Prieto Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Argelio Machado Arnau Universidad de Las Tunas
  • Alberto Daniel Camejo Mastrapa Universidad de Las Tunas

Keywords:

Artificial Intelligence, mathematics teaching, educational technology.

Abstract

The article addresses the challenge of integrating Artificial Intelligence (AI) into mathematics teaching within the Cuban education system, in response to the guidelines of the Ministry of Higher Education. Its objective is to propose a procedure for preparing teachers in the methodological use of chatbots (such as Gemini AI and DeepSeek) in the teaching-learning process. As a main result, a six-step procedure is presented: 1) Teacher preparation (analysis of guiding documents with AI), 2) Didactic-methodological preparation (research of trends with AI engines), 3) Technological-contextual diagnosis, 4) Development of digital teaching materials, 5) Determination of specialized online platforms, and 6) Setting up the Virtual Teaching-Learning Environment (EVEA). The method is based on the TPACK model, emphasizing the intersection between disciplinary, pedagogical, and technological knowledge. It is concluded that the procedure offers a systematic roadmap for transforming technological challenges into pedagogical opportunities, enhancing mathematics teaching through the combination of solid pedagogical principles and accessible AI tools, without replacing the role of the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

René Yasmani Velázquez Prieto, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación especialidad: Matemática-Física. Doctor en Ciencias de la Educación.

Argelio Machado Arnau, Universidad de Las Tunas

Educación. Especialidad Física y Astronomía. Master en Educación. Departamento de Matemática-Física d

Alberto Daniel Camejo Mastrapa, Universidad de Las Tunas

Educación. Especialidad Física y Astronomía. Master en Educación. Departamento de Matemática-Física 

References

Abella, V., y Fernández, K. (2024). Docencia en la era de la inteligencia artificial: enfoques prácticos para docentes. Recuperado a partir de https://es.slideshare.net/slideshow/docencia-en-la-era-de-la-inteligencia-artificial-ub4-ccesa007pdf/267167976

Area, M. (2025). Luces y sombras de la IA en la educación superior. Didáctica para el pensamiento crítico. RIULL Repositorio Institucional de la Universidad de La Laguna, España URI http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/40470

Cejas, R. y Navio, A. (2016). El modelo TPACK competencial. Elaboración de un cuestionario para el profesorado universitario. En Gairín (Ed.), Aprendizaje situado y aprendizaje conectado: implicaciones para el trabajo. Madrid: Wolters Kluwer. ISBN: 978-84-9987-174-5. https://www.researchgate.net/publication/303310573

Echevarría, O., y Tamayo, Y. (2025). La Inteligencia Artificial como Motor del Aprendizaje Moderno. Libro digital publicado bajo el Sello editorial: REDIPE, con las memorias del I Congreso Internacional de Inteligencia Artificial y Educación. https://editorial.redipe.org/index.php/1/catalog/book/211

Moreno, R. D. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 7(14), 260–270. https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.022

Ortega, D., & Ortega, F. (2025). Innovación escolar e inteligencia artificial generativa. (Colección Cursos Congreso Internacional Pedagogía 2025). Editorial Pueblo y Educación.

Quiroz, V. (2023). Aplicaciones de Inteligencia Artificial Aliadas en la Enseñanza de las Matemáticas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 7454-7467. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7498

Román, G., (2024) El Rol de la IA en la Enseñanza de Matemáticas en Entornos Virtuales. Reincisol, 3(6), pp. 2111-2133. https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(6)2111-2133

Sabonete Calulo, J. L., & Gamboa Graus, M. E. (2022). Preparação metodológicas dos professores de Matemática no trabalho com variáveis. Didáctica y Educación, 13(6), 300–314. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1594

Sánchez, C. (2023). Las competencias matemáticas y el empleo de las tecnologías en estudiantes de bachillerato en México. Revista Varela, 23(64), 24-37.

Velázquez, R. Y. (2024). La Inteligencia Artificial en la creación de materiales didácticos digitales para enseñar Matemática. Ponencia presentada al I Congreso Internacional de Inteligencia Artificial y Educación. Recuperado a partir de: https://www.researchgate.net/publication/388033406

Velázquez, R. Y., Bermúdez M. y Castillo, E. (2025). La inteligencia artificial en la preparación matemática con vistas al ingreso a la educación superior. Ponencia presentada al evento Universidad 2026. Universidad de Las Tunas.

Published

2025-11-30

How to Cite

Velázquez Prieto, R. Y. ., Machado Arnau, A. ., & Camejo Mastrapa, A. D. . (2025). Artificial Intelligence in Mathematics teaching. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(5), 248–261. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2474

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK