Integrating socioemotional development into secondary education Mathematics teaching

Authors

  • Reyna Romero Delgado Universidad Autónoma de Guerrero
  • Michel Enrique Gamboa Graus Universidad de Las Tunas

Keywords:

socioemotional development, Mathematics, high school

Abstract

This paper sheds light on the challenges of high school mathematics education, particularly students' lack of motivation, conceptual difficulties, and underdeveloped socioemotional skills. It presents the lead author's doctoral research lead author, advised by the co-author, exploring these issues within the context of "Mathematical Thinking I" in a Mexican high school. The study identifies key deficiencies such as student apathy, inadequate transfer of socioemotional skills to problem-solving, and the absence of supportive learning environments. To address these, a novel didactic strategy is proposed that emphasizes socioemotional development. This strategy aims to create a safe space for expressing mathematical ideas, encourage active participation, and foster collaborative learning. The anticipated outcomes include enhanced student motivation and commitment, improved mathematical self-esteem, and the development of emotional self-regulation skills applicable to problem-solving. Importantly, the strategy underscores the interconnectedness of mathematical content and socioemotional skills. The expected results of this research are improved academic performance, greater student participation, a more positive learning environment, and a more holistic approach to student development. This study further emphasizes the crucial role of addressing emotional and social dimensions in creating an effective and engaging mathematics learning experience.

Author Biographies

Reyna Romero Delgado, Universidad Autónoma de Guerrero

Licenciada en Matemática Educativa. Máster en Ciencias de la Educación.

Michel Enrique Gamboa Graus, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Atunes Patarroyo, S., Durán Upegui, L. D., & Pomar Leal, I. K. (2022). La influencia al componente afectivo y emocional en los procesos de enseñanza y aprendizaje de la matemática escolar, desde una perspectiva sociocultural en grado primero.

Collaguazo Álvarez, C. G. (2020). Estrategias metodológicas inclusivas para la atención a la diversidad en el proceso de enseñanza aprendizaje de la matemática en básica intensiva (Master's thesis, Universidad Nacional de Educación).

Egana-delSol, P. (2023). The impacts of a middle-school art-based program on academic achievements, creativity, and creative behaviors. npj Science of Learning, 8(1), 39.

Gamboa Graus, M. E. (2022). La enseñanza de las matemáticas y el desarrollo del pensamiento en la Educación Básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2).

Gamboa Graus, M. E. (2023). Sample size calculation in scientific research. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 11(1).

García Calderón, O. M. (2021). Estrategia de enseñanza aprendizaje sustentada en un modelo didáctico contextualizado para desarrollar la inteligencia lógico matemático.

Gutiérrez, N. R. G., & Pérez, Y. B. R. (2022). Priorizar problemas en el aprendizaje de las matemáticas usando la matriz de Vester. Revista Boletín Redipe, 11(2), 447-460.

Hornstra, L., Stroet, K., Rubie-Davies, C., & Flint, A. (2023). Teacher Expectations and Self-Determination Theory: Considering Convergence and Divergence of Theories. Educational Psychology Review, 35(3), 76.

Lluén Muga, H. (2019). Estrategias didácticas usando las Tic´ S para mejorar el proceso de enseñanza aprendizaje en la IE Elvira García y García del distrito de Chiclayo. región Lambayeque. 2017.

Saavedra, E. M. L. (2020). Tecnologías de la información y comunicación (TIC) integradas en estrategias didácticas innovadoras que faciliten procesos de enseñanza aprendizaje en la unidad de funciones de Matemática General, FAREM Estelí. Revista Científica de FAREM-Estelí, (36), 22-36.

Staus, NL, Lesseig, K., Lamb, R., Falk, J. y Dierking, L. (2020). Validación de una medida de interés STEM para adolescentes. Revista Internacional de Educación Científica y Matemática, 18, 279-293.

Villamizar, N. L. H., Velandia, W. M., & Jaimes, S. P. (2012). Revisión teórica sobre la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Revista virtual universidad católica del norte, (35), 254-287.

Wang, S., Rubie-Davies, CM y Meissel, K. (2019). Prácticas instructivas e interacciones en el aula de profesores de altas y bajas expectativas en China. Psicología Social de la Educación, 22 (4), 841-866.

Yaffar, F. B., & Nemecio, J. L. (2020). Socioformación y pensamiento matemático. Cartografía conceptual sobre el aprendizaje por proyectos. Política y Cultura, (54), 215-233.

Zambrano Briones, M. A., Hernández Díaz, A., & Mendoza Bravo, K. L. (2022). El aprendizaje basado en proyectos como estrategia didáctica. Conrado, 18(84), 172-182.

Published

2024-01-23

How to Cite

Romero Delgado, R. ., & Gamboa Graus, M. E. . (2024). Integrating socioemotional development into secondary education Mathematics teaching. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(1), 449–477. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1960

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>