Play-based learning in kindergarten students

Authors

  • Areli Fernández Patiño Jardín de niños Vicente Suárez, Coahuixtla, Amacuzac, Morelos

Keywords:

learning, play, kindergarten

Abstract

Research on the process of play-based learning in kindergarten students has a great novelty, as there has been a growing interest in understanding how play can be used as an effective tool to enhance the learning process in young children. Over the past few decades, there have been a number of studies suggesting that play can be an effective way to enhance learning in children, and that children have greater motivation and engagement when they are involved in play activities. The novelty of this research is that play has been shown to be not only a recreational activity, but also a valuable tool for education and learning in children, which has led to further exploration and development of play strategies to enhance the learning process in kindergarten children. The population in this case is all the students of the Vicente Suarez kindergarten in the community of Coahuixtla, Amacuzac, Morelos. A sample is selected by convenience of the principal investigator of this work. Students from a single kindergarten group are selected, those to whom she directs their learning process and whose parents or guardians have given their consent to participate in the study. In addition, it was possible to verify that research on this topic can contribute to improve the learning process in the students of the institution.

Author Biography

Areli Fernández Patiño, Jardín de niños Vicente Suárez, Coahuixtla, Amacuzac, Morelos

Licenciada en Educación PLAN 94, Maestría en Formación y Práctica Docente.

References

Bae, S. (2018). The relationship between teacher scaffolding, students' motivation, and engagement in learning: A meta-analysis. Educational Research Review, 24, 223-242. doi: 10.1016/j.edurev.2018.05.002

Barba Gallardo, P. A., Pérez Armas, A. M. y Bedón Velastegui, P. M. (2018). Problemas del aprendizaje en la edad infantil. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(4), 85-100.

Carranza Hernández, Y. (2022). La inteligencia socioemocional en función de alumnos de un jardín de niños en Cuernavaca, Morelos. Fundamentos teóricos y propuesta de protocolo de investigación. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 10(1).

Castro Miranda, G. y Calzadilla Vega, G. (2021). La comunicación asertiva. Una mirada desde la psicología de la educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 131-151.

Domínguez, A. (2019). El aprendizaje lúdico en el aula de infantil: Análisis de una experiencia. Revista de Investigación en Educación, 17(1), 59-71. doi: 10.6018/rie.374031

Engle, R. A., & Conant, F. R. (2018). The power of play: A research summary on play and learning. Playful Learning Landscapes, University of Colorado Boulder.

Escalona León, D., Delgado Mendoza, H., Madrigal Contrera, M. y Rodríguez Díaz, J. (2019). Atención integral e intercultural de niños y niñas en educación preescolar. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(2), 147-164.

Eshach, H., & Fried, M. N. (2019). Play and learn: An integrative perspective on children's learning through play. Educational Psychologist, 54(1), 48-64.

Fletes-Fuentes, L. M. y Quijano-Arias, R. A. (2019). Importancia del juego en el aprendizaje de los niños. Revista Científica de Investigación Educativa, 8(14), 68-76.

Gamboa Graus, M. E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).

Gamboa Graus, M. E. (2019a). Axiología en los contenidos como organizador del currículo en la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(6), 195–211.

Gamboa Graus, M. E. (2019b). La zona de desarrollo próximo como base de la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 33–50.

Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(1), 341-366.

Ginsburg, K. R. (2018). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. Pediatrics, 142(3), e20182058.

Hestenes, L. L. (2017). Play-based learning in early childhood education. Childhood Education, 93(3), 194-197.

León, M. A., Vaca, A. C. y López, J. L. G. (2019). El juego como herramienta pedagógica para el desarrollo integral de los niños y niñas de educación infantil. Rikchay, 7(1), 135-148.

Lindgren, R., & Tscholl, M. (2020). Learning and the power of play: A literature review on designing playful learning experiences. Educational Technology Research and Development, 68(2), 313-342. doi: 10.1007/s11423-019-09709-9

Martínez, M. Á. (2020). El juego en la educación infantil. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, 10(22), 1-12.

McQuillan, P., & Conde, N. (2020). Learning through play in early childhood education. Childhood Education, 96(2), 71-76.

Munguía Hernández, E. (2019). La problemática de la formación en valores en el Jardín de Niños" Lauro Aguirre", turno matutino, Toluca, Estado de México. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(Edición especial).

Pérez Constante, M. B., Paola Tramallino, C. y Peñafiel Gaibor, V. (2020). La estimulación temprana en el desarrollo de habilidades y destrezas del lenguaje en niños de educación inicial. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(2), 86-95.

Revazov, V., Kryvorotko, A., Philippov, V., Telesh, A., Klochko, O. y Plyushch, I. (2020). Condiciones pedagógicas del trabajo para formar el habla gramaticalmente correcta de los niños de edad 5 y 6 años por medio de juegos didácticos de ordenador. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(2).

Roque García, E., Guirado Rivero, V. C. y Rey Benguría, C. (2020). La preparación del docente para la atención a los sistemas preferenciales de comunicación en la infancia prescolar. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(5), 294-303.

Torres Herrera, Y. Á., Madrigal Contrera, M., Delgado Mendoza, H., Shauri Romero, J. D., Galarza Mayorga, A. Y. y Gallegos Ruiz, G. J. (2018). El desarrollo de las competencias comunicativas en educación parvularia a través del juego. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(3), 21-30.

Segura-Pérez, S., Torres-Sánchez, L. A., Rodríguez-Medina, J. R. y Ortiz-Hernández, L. (2018). Importancia del juego y del aprendizaje lúdico en la educación infantil. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 1-15.

Talbot, R., & Griggio, L. (2018). Play-based learning: A review of the evidence. Education Research International, 2018, 1-10.

Published

2023-04-27

How to Cite

Fernández Patiño, A. . (2023). Play-based learning in kindergarten students. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(2), 270–288. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1722

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.