Project-based didactic strategies for the teaching-learning process of Geography in High School Education

Authors

  • Isaac Atanacio Serrano Unidad Académica Preparatoria no. 32 de la Universidad Autónoma de Guerrero en Iguala de la Independencia

Keywords:

Geography, didactic strategies, projects

Abstract

The novelty of researching the Teaching-Learning process of Geography based on projects in High School Education lies in the need to seek innovative and effective strategies to improve the learning of students in this discipline. The implementation of projects in the teaching of geography can foster active student participation in their own learning process, increase their motivation, develop social and cognitive skills, and improve their understanding and analysis of geographical phenomena. Additionally, research in this field can contribute to the development of new methodologies and tools for teaching geography in high school education, which can have an impact on other educational levels and disciplines. The target population to characterize the issues of the Teaching-Learning process of Geography in the semi-school system of the Preparatory Academic Unit No. 32 of the Autonomous University of Guerrero in Iguala de la Independencia, Guerrero, would be the students, teachers, and administrative staff involved in the educational process of the Geography subject in this institution. The sample will be selected by using intentional sampling to choose teachers and administrative staff with experience in implementing didactic strategies in the Geography subject. Additionally, it was verified that research in this area can contribute to improving the Teaching-Learning process of Geography in the institution.

Author Biography

Isaac Atanacio Serrano, Unidad Académica Preparatoria no. 32 de la Universidad Autónoma de Guerrero en Iguala de la Independencia

 Ingeniero agrónomo, Máster en Ciencias de la Educación.

References

Alejandre Jiménez, S. N., Ortiz Bosch, M. J. y Izaguirre Remón, R. C. (2020). Aproximación filosófica de la preservación de la identidad cultural desde la formación de la cultura geográfica en la carrera de Geografía, Universidad de Granma. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(1).

Bannister, J. & Pearce, L. (2017). Using project-based learning to teach Geographical Information Systems. Journal of Geography in Higher Education, 41(2), 288-301. doi: 10.1080/03098265.2017.1303277

Carreto Bernal, F. y González Pérez, R. (2021). Tendencias en la Enseñanza de la Geografía Cultural en México, una perspectiva desde los SEGEM, 1982-2019. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(Edición especial 2).

Carrillo, E., Valdéz, M. y Pérez, A. (2018). Evaluación de la calidad de los proyectos de enseñanza-aprendizaje de Geografía en educación media superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(79), 577-598. https://doi.org/10.1016/j.rmie.2018.04.004

Castañeda, A., Cabrera, M. y Lugo, M. (2019). Estrategias didácticas y aprendizaje significativo. Educación y Ciencia, 22(13), 29-34.

Castro Miranda, G. y Calzadilla Vega, G. (2021). La comunicación asertiva. Una mirada desde la psicología de la educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 131-151.

Espejel, G., Salinas, E. y Cervantes, J. (2019). Evaluación de las estrategias didácticas basadas en proyectos para el proceso de enseñanza-aprendizaje de Geografía en educación media superior. Revista de Investigación Académica, 20, 1-18. https://www.uanl.mx/noticias/wp-content/uploads/2019/12/Evaluaci%C3%B3n-de-las-estrategias-did%C3%A1cticas-basadas-en-proyectos-para-el-proceso-de-ense%C3%B1anza-aprendizaje-de-geograf%C3%ADa-en-educaci%C3%B3n-media-superior.pdf

Gamboa Graus, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).

Gamboa Graus, M. E. (2019a). Axiología en los contenidos como organizador del currículo en la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(6), 195–211.

Gamboa Graus, M. E. (2019b). La zona de desarrollo próximo como base de la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 33–50.

Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(1), 341-366.

González-Monroy, L. (2018). La enseñanza de la geografía y la formación de ciudadanos críticos y participativos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 68-79.

Hsu, C. (2019). Exploring the Effectiveness of Project-Based Learning on Geographic Competence Development in Taiwan. Journal of Geography in Higher Education, 43(1), 104-117. doi: 10.1080/03098265.2018.1530573

Huang, C. (2018). The Impact of Project-Based Learning on Students' Environmental Attitudes and Knowledge in a Geography Course. Journal of Geography in Higher Education, 42(1), 33-45. doi: 10.1080/03098265.2017.1403994

Labrada García, Y., López Azahares, H., & Peña Rivas, M. (2020). Geografía local y educación ambiental: un binomio elemental en función del desarrollo sostenible. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(3).

López Azahares, H., Alba Castellano, O. y Rodríguez Bello, C. (2021). Propuesta de una metodología para la evaluación formativa desde la enseñanza-aprendizaje de la Geografía en el preuniversitario. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1).

Reynosa Yero, M., Quintero Mantecón, Y. y Gamboa Graus, M. E. (2021). Procedimiento para el desarrollo de la innovación educativa como competencia de dirección en educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 204-228.

Roca Piloso, P. M., Alonso Betancourt, L. A. y Moreira Macías, B. A. (2018). Guía didáctica de diseño de proyectos para el ejercicio del liderazgo pedagógico en la formación inicial del Licenciado en Educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(2), 179-200.

Sahin, E. & Yavuz, N. (2021). Project-Based Learning in Geography Education: The Effect on Students' Critical and Creative Thinking Skills, Motivation, and Attitudes. Journal of Geography in Higher Education, 45(1), 1-22. doi: 10.1080/03098265.2020.1825993

Sánchez-Martín, R., Rodríguez-López, B. y Martínez-Martínez, M. (2018). Estrategias de enseñanza basadas en proyectos para la educación secundaria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 155-169.

Torres Cruz, M. D., Prendes Sans, J. A. y Rodríguez León, M. (2019). Propuesta de tareas docentes con enfoque interdisciplinario entre los contenidos de Química, Biología y Geografía en el octavo grado. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(1).

Torres Ramírez, E. de los M., Díaz-Granado Bricuyet, L. M., Pérez Mendoza, Y. y Chávez Chóez, M. G. (2018). La cultura ambiental en la formación de los técnicos del nivel medio: una alternativa para su tratamiento. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(2), 289-298.

Published

2023-04-27

How to Cite

Atanacio Serrano, I. . (2023). Project-based didactic strategies for the teaching-learning process of Geography in High School Education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(2), 212–230. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1717

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.