Socio-psycho-educational intervention program for the personal growth of the student of Pedagogy-Psychology in initial training

Authors

  • Yorlan José Rivas Avila Universidad de Las Tunas
  • Lázara María Varona Moreno Universidad de Las Tunas
  • Pablo Raúl Mas Sánchez Universidad de Las Tunas

Keywords:

intervention, personal growth, initial training

Abstract

The article is the result of research and responds to the scientific project of the University of Las Tunas: psycho-pedagogical guidance and counselling in educational, labor, social and clinical contexts for Cuban socio-educational development. In this sense, it offers a practical contribution for the initial training of the student of the Pedagogy-Psychology career in order to solve manifestations of insufficiencies regarding personal growth. Hence, the objective was directed to the elaboration of a socio-psycho-educational intervention program for the personal growth of the student of the Pedagogy-Psychology career in initial training. Theoretical level methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction, modelling and structural-functional systemic; and empirical level: consultation with specialists. The elaboration of the socio-psycho-educational intervention program in the initial training process of the student of the Pedagogy-Psychology career was designed with the purpose of developing theoretical-methodological, psychological and socio-professional resources, based on the student's protagonist, the helping relationship and the facilitation of formative learning.

Author Biographies

Yorlan José Rivas Avila, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Psicología. Máster en Orientación Educativa. Departamento Pedagogía-Psicología.

Lázara María Varona Moreno, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Pedagogía-Psicología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Departamento Pedagogía-Psicología.

Pablo Raúl Mas Sánchez, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Pedagogía-Psicología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Departamento Pedagogía-Psicología.

References

Bermúdez Morris, R y Pérez Martín, L.M. (2004). Aprendizaje Formativo y Crecimiento Personal. Ciudad de la Habana: Pueblo y Educación.

Bermúdez Morris, R. et al. (2001). Dinámica de grupo en educación: su facilitación. La Habana: Pueblo y Educación.

Calviño Valdés-Fauly, M.A. (2008). Trabajar en y con grupos. Experiencias y reflexiones básicas. La Habana: Félix Varela.

Domínguez García, L. (2013). Juventud, responsabilidad y compromiso social. En Memorias del V Congreso Latinoamericano de niñez, adolescencia y familia “ADOLECA”. Matanzas, Cuba. http://www.adolecacuba.com/index.php?module=invitation

García Valdés, M. y Suárez Marín, M. (2013). El método Delphi para la consulta a expertos en la investigação científica. Revista Cubana de Salud Pública, 39(2), 253-267.https://www.medigraphic.com/cgi bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=43748

Gil Escudero, G. y Rodríguez Zafra, M. (2022). Los grupos de crecimiento personal: origen y características. Revista de Psicoterapia, 33 (121), 149-156. https://doi.org/10.33898/rdp.v33i121.1128

Lenin, V.I. (1964). Obras Completas. Tomo XXXVlll. Cuadernos filosóficos. La Habana: Política.

López, A. y Ramos, G. (2021). Acerca de los métodos teóricos y empíricos de investigación: significación para la investigación educativa. Revista Conrado, 17(S3),22-31. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2133

Mendoza, M. M., Del Valle, J. N. y González, Z. (2021). Concepción teórico metodológica para el desarrollo del modo de actuación creativo en estudiantes universitarios. Revista Mendive. Revista de Educación, 19(4), 1185-1202. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v19n4/1815-7696-men-19-04-1185.pdf

MES. (2016). Modelo del Profesional. Plan de Estudio E Carrera de Licenciatura en Educación Pedagogía Psicología. La Habana: Ministerio de Educación Superior.

Méndez Sambalundo, A. (2015). Programa psicoeducativo “PROTEC” para la atención de jóvenes con traumatismos craneoencefálicos ingresados en el Hospital General de Huambo, Angola. [Tesis doctoral, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas]

Montano Barreto, S. (2019). Elaboración de un Programa Psicoeducativo para potenciar la comprensión emocional en escolares con manifestaciones agresivas. [Tesis de maestría). Universidad Central de la Villas Martha Abreu, Santa Clara].

Pupo Rodríguez, R., Leyva Arévalo, D. y Calzadilla González, O. (2017). Programa para la intervención psicopedagógica a escolares con dificultades en el aprendizaje. Revista Luz. XVI. (2), pp.102-111. http://luz.uho.edu.cu

Ramírez Velázquez, E. y Vizcaíno Escobar, A.E. (2020). La psicoeducación y su alcance para el desarrollo de adultos en el contexto laboral. Revista Didascalia, Vol. XI (6),107-123. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1107

Ravelo, L. y Bonilla, I. C. (2022). La cultura inclusiva en la formación inicial del Licenciado en Educación Pedagogía Psicología. Revista Conrado, 18(86), 165-173. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2405

Rivas, Y. J. (2022). Sistema teórico conceptual para teorizar, diagnosticar e intervenir el crecimiento personal del psicopedagogo en formación inicial. Revista Chakiñan. Recuperado de https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.5154

Rivas Avila, Y.J. (2021). Vía dinámica, productiva, reflexiva y vivencial para favorecer el crecimiento personal en las escuelas pedagógicas. Revista Edusol, 21 (75), p.138-153. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v21n75/1729-8091-eds-21-75-138.pdf

Rivas, Y. J., Varona, L. M. y Mas, P. R. (2019). El crecimiento personal como unidad de análisis compleja del desarrollo integral de la personalidad. Fundamentos epistemológicos. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(6), 171-194. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1091

Rivas, Y. J. y Mosqueda, L. (2020). Crecimiento personal. Acercamiento dialéctico materialista e histórico cultural para su comprensión teórica, conceptual, metodológica y práctica. Revista Cognosis, 5, 125-146. https://doi.org/10.33936/cognosis.v5i4.2110

Rivas, Y. J., Mosqueda, L. y Alonso, E. (2021). La formación del psicopedagogo(a) en la Universidad de Las Tunas. Revista Pilquen: Sección Psicopedagogía, 18(2), 1-11. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/3564/pdf

Salmerón, E. y Quintana, O. (2010). Los resultados científicos de la investigación: el programa como resultado científico. Villa Clara: Universidad Pedagógica “Félix Varela.

SPSS v27. (2022). Software Estadístico para las Ciencias Sociales. Recuperado de https://www.mediafire.com/file/8pypo4fsix2bg3n/SPSS-27-ICP.rar/file

Published

2023-07-19

How to Cite

Rivas Avila, Y. J., Varona Moreno, L. M. ., & Mas Sánchez, P. R. (2023). Socio-psycho-educational intervention program for the personal growth of the student of Pedagogy-Psychology in initial training . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(3), 166–194. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1620

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK