The families. Preparation for the treatment of the three-year-old crisis in children
Keywords:
family training, three-year crisis, pedagogical alternativeAbstract
The reaffirmation of the leading role of families in the education and development of their children requires the necessary consistent and systematic preparation, based on their knowledge, and objectivity in the forms of work used in educational institutions for Early Childhood. The experience of the authors, together with a study carried out in the educational institutions of the municipality of Las Tunas, revealed a problem related to the knowledge of families about the treatment of the crisis of three years in children, which limits an adequate action in this stage of formation and development of their children. As a solution proposal, a pedagogical alternative was elaborated aimed at its preparation, contained in different ways: reflection workshops, joint pedagogical activity, and family orientation library. In the research, methods of the theoretical level were used: inductive-deductive, analytical-synthetic and modeling; of the empirical level: documentary analysis, observation, interview and survey that favored an approach to the objective situation of the families that were part of the sample. The transformation and a different interaction between educators and families in the educational work of children was verified.
References
Arés, P. (1999). ¿En qué tiempo puede cambiarse la mente de un niño? Casa Editora Abril.
Consejo de Estado (2019). Constitución de la República de Cuba. Editorial Política.
Cuba. Ministerio de Educación (1980). Objetivos y contendidos en la Enseñanza en la Educación Superior. La Habana, Cuba.
Cuba. Ministerio de Educación (2010). Programa de Disciplina Integradora Formación Laboral Investigativa. Carrera Educación Prescolar. La Habana.
Cuba. Ministerio de Educación (2011). Lineamientos para el trabajo metodológico de la carrera Educación Prescolar en 2011-2012. La Habana.
Cuba. Ministerio de Educación (2016). Modelo del Profesional Carrera Educación Prescolar. La Habana.
Cuba. Ministerio de Educación (2018). Resolución 2/2018 Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior. La Habana, Cuba.
Cuba. Ministerio de Educación Superior (2016). Programa de Disciplina Integradora Didáctica de la Educación Prescolar. La Habana.
Grijalbo (1988). Diccionario Enciclopédico. Grijalbo Mondadoris, S.A.
Nieto, E. (2007). Padres muy exigentes y padres sobreprotectores. [Material de apoyo, no publicado, Universidad de Villa Clara. Cuba].
PCC (2016). Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. http://repositorio.geotech.cu/xmlui/handle/1234/2732
Pérez Constante, M. B., Paola Tramallino, C. y Peñafiel Gaibor, V. F. (2020). La estimulación temprana en el desarrollo de habilidades y destrezas del lenguaje en niños de educación inicial. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(2), 86-95.
Sierra, A (2008). La estrategia pedagógica, su diseño e implementación. Pueblo y Educación.
Smith, M. C. (2021). La orientación profesional en el proceso formativo de disciplina Didáctica de las Lenguas Extranjeras. [Tesis Doctoral Inédita]. Universidad de Las Tunas, 2021.
Valdiviezo, B. y León, J. (2019). La sobreprotección familiar y la incidencia en el desarrollo de la autonomía e independencia de los niños de 0 a 3 años. [Trabajo de titulación de grado previo a la obtención del título de Licenciada en Ciencias de la Educación. Mención en Educación Inicial. Universidad Estatal de Milagro, Ecuador].
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Esnedy Muñagorri Salabarría, Catalina Virgen Gómez Parra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.