The families. Preparation for the treatment of the three-year-old crisis in children

Authors

  • Esnedy Muñagorri Salabarría Universidad de Las Tunas
  • Catalina Virgen Gómez Parra Universidad de Las Tunas

Keywords:

family training, three-year crisis, pedagogical alternative

Abstract

The reaffirmation of the leading role of families in the education and development of their children requires the necessary consistent and systematic preparation, based on their knowledge, and objectivity in the forms of work used in educational institutions for Early Childhood. The experience of the authors, together with a study carried out in the educational institutions of the municipality of Las Tunas, revealed a problem related to the knowledge of families about the treatment of the crisis of three years in children, which limits an adequate action in this stage of formation and development of their children. As a solution proposal, a pedagogical alternative was elaborated aimed at its preparation, contained in different ways: reflection workshops, joint pedagogical activity, and family orientation library. In the research, methods of the theoretical level were used: inductive-deductive, analytical-synthetic and modeling; of the empirical level: documentary analysis, observation, interview and survey that favored an approach to the objective situation of the families that were part of the sample. The transformation and a different interaction between educators and families in the educational work of children was verified.



Author Biographies

Esnedy Muñagorri Salabarría, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Preescolar. Máster en Educación Preescolar y Profesora Auxiliar del Departamento de Educación Inicial.

Catalina Virgen Gómez Parra, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Preescolar. Máster en Educación y Profesora Auxiliar del Departamento de Educación Inicial.

References

Arés, P. (1999). ¿En qué tiempo puede cambiarse la mente de un niño? Casa Editora Abril.

Consejo de Estado (2019). Constitución de la República de Cuba. Editorial Política.

Cuba. Ministerio de Educación (1980). Objetivos y contendidos en la Enseñanza en la Educación Superior. La Habana, Cuba.

Cuba. Ministerio de Educación (2010). Programa de Disciplina Integradora Formación Laboral Investigativa. Carrera Educación Prescolar. La Habana.

Cuba. Ministerio de Educación (2011). Lineamientos para el trabajo metodológico de la carrera Educación Prescolar en 2011-2012. La Habana.

Cuba. Ministerio de Educación (2016). Modelo del Profesional Carrera Educación Prescolar. La Habana.

Cuba. Ministerio de Educación (2018). Resolución 2/2018 Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior. La Habana, Cuba.

Cuba. Ministerio de Educación Superior (2016). Programa de Disciplina Integradora Didáctica de la Educación Prescolar. La Habana.

Grijalbo (1988). Diccionario Enciclopédico. Grijalbo Mondadoris, S.A.

Nieto, E. (2007). Padres muy exigentes y padres sobreprotectores. [Material de apoyo, no publicado, Universidad de Villa Clara. Cuba].

PCC (2016). Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. http://repositorio.geotech.cu/xmlui/handle/1234/2732

Pérez Constante, M. B., Paola Tramallino, C. y Peñafiel Gaibor, V. F. (2020). La estimulación temprana en el desarrollo de habilidades y destrezas del lenguaje en niños de educación inicial. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(2), 86-95.

Sierra, A (2008). La estrategia pedagógica, su diseño e implementación. Pueblo y Educación.

Smith, M. C. (2021). La orientación profesional en el proceso formativo de disciplina Didáctica de las Lenguas Extranjeras. [Tesis Doctoral Inédita]. Universidad de Las Tunas, 2021.

Valdiviezo, B. y León, J. (2019). La sobreprotección familiar y la incidencia en el desarrollo de la autonomía e independencia de los niños de 0 a 3 años. [Trabajo de titulación de grado previo a la obtención del título de Licenciada en Ciencias de la Educación. Mención en Educación Inicial. Universidad Estatal de Milagro, Ecuador].

Published

2024-04-24

How to Cite

Muñagorri Salabarría, E., & Gómez Parra, C. V. . (2024). The families. Preparation for the treatment of the three-year-old crisis in children. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(2), 32–48. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1571

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK