Evaluation of the level of knowledge of surface anatomy in fifth year students in the subject Orthopedics and Traumatology.
Keywords:
level of knowledge, surface anatomy, student assessmentAbstract
Introduction: Evaluation allows us to assess and understand the entire educational process, both its successes and failures, in addition to improving it. It can be done at different times of the educational period, either at the beginning, during or at the end of the process. Objective: To evaluate the level of knowledge presented by fifth-year medical students about surface anatomy. Material and Methods: A descriptive pedagogical research was carried out in the undergraduate area. The universe of 436 students and the sample of 160 students. Theoretical and empirical methods were used. To obtain the information, a documentary analysis was carried out and a survey was applied to evaluate the self-perception of the knowledge of the surface anatomy and the order in which they would place the physical examination to make diagnoses of the Osteomioarticular System, later a questionnaire was applied. Results: 70% of the fifth-year students in the Orthopedics and Traumatology subject presented a level of knowledge of surface anatomy between Low and Very Low, with a predominance of the Very Low level. Conclusions: There are deficiencies in the level of knowledge of fifth-year students in the Orthopedics and Traumatology subject on surface anatomy when using it in the diagnosis of SOMA diseases.
Keywords: level of knowledge, surface anatomy, student evaluation.
References
Arredondo Bruce, A. (2019). La actualización del método clínico. Rev Cubana Med, 58(1), 1–12. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75232019000100002.
Clavijo Clavijo, G. A. (2021). La evaluación del y para el aprendizaje. Recuperado 7 de octubre de 2022, de Instituto para el Futuro de la Educación. https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/evaluacion-del-y-para-el-aprendizaje
De Lellis, M. (2019). Interdisciplina y Salud Mental. Anuario de Investigaciones, 26, 179-87. https://www.redalyc.org/journal/3691/369163433018/html/.
Díaz López, M. M. (2018). Impacto de la retroalimentación y la evaluación formativa en la enseñanza-aprendizaje de Biociencias. Educación Médica Superior, 32(3), 147-156. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000300012&lng=es&tlng=es.
Cunill López, M., Valcárcel Izquierdo, N., Peñalver Cruz, A. y Pérez Fernández, Y. (2018). Proceso de evaluación del desempeño del residente de Ginecología y Obstetricia en la Facultad de Ciencias Médicas Finlay-Albarrán. Educación Médica Superior, 32(4). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1555.
Ferris, H., & Flyn, D. O. (2015). Assessment in Medical Education; What Are We Trying to Achieve?. International Journal of Higher Education, 4(2), 139–144. http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v4n2p139.
Gamboa Graus, M. E. (2019a). Axiología en los contenidos como organizador de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(6), 195-211.
Gamboa Graus, M. E. (2019b). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.
Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: Didáctica Y educación, 13(1), 341–366.
Mendiola Sánchez, M. (2018). La evaluación del aprendizaje de los estudiantes: ¿es realmente tan complicada?. Revista Digital Universitaria, 19(6). http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018. v19n6.a1.
Mompeó, B., y Pérez, L. (2003). Relevancia de la anatomía humana en el ejercicio de la medicina de asistencia primaria y en el estudio de las asignaturas de segundo ciclo de la licenciatura en medicina. Educación Médica, 6(1), 47-57. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132003000100006&lng=es&tlng=es.
Mora, K.M., Santiesteban, Y. y Gamboa, M.E. (2020). El modo de actuación profesional médico del estudiante de medicina en formación inicial. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(6), 271-295.
Pérez Díaz, T. de la C. (2016). Metodología para la evaluación de la formación de profesionales en las especialidades médicas. [Tesis Doctoral, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana].
Piloto Porras, D. C., González Miló, A., González González, M., Ortiz Castillo, L. E. y González Rodríguez, R. (2018). Interdisciplinariedad desde la disciplina Medicina General Integral hacia las Ciencias Básicas Biomédicas. Revista Universidad Médica Pinareña, 14(3), 257-266. http://galeno.pri.sld.cu/index.php/galeno/article/view/526.
Rodríguez-Herrera, R., Losardo, R. J. y Binvignat, O. (2019). La Anatomía Humana como Disciplina Indispensable en la Seguridad de los Pacientes. Int. J. Morphol, 37(1), 241–250. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-990034 .
Rodríguez Peña, M., y Guerra Gómez, S. (2020). Interdisciplinariedad y Cultura de Salud en la enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en la carrera de Medicina. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(6), 296-308. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1118.
Rosales Mejía, M. M. (2014). Proceso Evaluativo: Evaluación sumativa, evaluación formativa y su impacto en la educación actual. (p.1–13). Buenos Aires. https://docplayer.es/6222841-Proceso-evaluativo-evaluacion-sumativa-evaluacion-formativa-y-assesment-su-impacto-en-la-educacion-actual.html
Salas Perea, R., Salas Mainegra, A., y Salas Mainegra, L. (2018). El profesor de la Educación Médica contemporánea. Educación Médica Superior, 32(4). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1570/730
Sierra-Chaparro, G. R. (2020). Sistema Integral de Evaluación y Seguimiento de la Práctica Docente en la Educación Superior: estudio de caso en Colombia. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(1). http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1044.
Teófila Guerrero, C. (2019). Enfoque interdisciplinario del docente de Educación Media y la praxis pedagógica investigativa. Dialéctica. Revista de Investigación Educativa, 19(2). http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/88/88837014/88837014.pdf
Tosar Pérez, M. A. (2018). Modelo de evaluación de la estrategia curricular de Medicina Natural y Tradicional de la carrera de Medicina [Tesis Doctoral, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana].
Downloads
Published
Versions
- 2023-01-30 (2)
- 2023-01-27 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Rafael Mena Pérez, Maydalien Díaz Hernández, María Asunción Tosar Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.