Diagnostic of volitional qualities for experimental activity in Agricultural Engineering and Education majors, with specialties in Physics and Chemistry
Keywords:
diagnostic, volitional traits, experimental activityAbstract
The work that is presented is product of a research project carried out at the University of Holguin, Cuba: Study of the initial preparation for the learning of Physics and Chemistry of students who enter the careers of Engineering in Agronomy and Bachelor of Science in Chemical and Physics Education, whose objective is to diagnose the volitional qualities, necessary for the realization of the experimental activity, of the students to said careers. An alternative is provided for the elaboration of an instrument and methodological suggestions that facilitate the diagnosis of said traits, in whose results the level of development of the qualities independence, decision and perseverance, this allows the teacher to influence those that have been formed with a certain degree of limitation, so that the student manages to carry out the experimental activity on the basis of self-reflection from their qwn points of view. For the elaboration of said instrument a work methodology was applied that implicates the definition and identification of those variables to be measured and the determination of items and indicators of each of these variables.
References
Abeleira, J.L. y Vázquez, N. (2021). Estudio de sistemas físicos reales asistido por vídeos análisis. Investigación en Tecnologías de la Información, 9(18), 1-13.
Alonso, M. (2017). Experimentos de física con Modellus. Enseñanza de las Ciencias, N0 extra X Congreso Internacional sobre Investigación en Didácticas de las Ciencias, 663-669.
Aznar, I y Laiton, I. (2017). Desarrollo de habilidades básicas de pensamiento crítico en el contexto de la Enseñanza de la Física Universitaria. Formación Universitaria, 10(1) ,71-78.
Barrios, M. Gallegos, D.E. y Pavón, Ch. A. (2018). Muestreo para el levantamiento de datos acerca de la enseñanza de la Física en Guayaquil. Lasallista de Investigación, 15(2), 223-231.
Borrero, R.Y., López, J. y Gamboa, M.E. (2020). El tratamiento a la planificación del proceso de enseñanza-aprendizaje en la evolución histórica de la Didáctica de la Química. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(4), 27-39.
Cázares-Méndez, A. (2014). La actividad experimental en la enseñanza de las ciencias naturales. Un estudio en la escuela normal del estado de México. RA XIMHAI, 10(5), Edición Especial.
Gamboa, M.E. y Borrero, R.Y. (2020). Recursos estadísticos para investigar sobre coherencia didáctica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(2).
González, A y Iñiguez, J.I. (2007). Las animaciones interactivas y el laboratorio de Física. Revista Cubana de Física, 24(1), 27-29.
González, V. (1995). Psicología para educadores. Pueblo y Educación.
Martín, J. C. Mena, J. y Valcárcel, N. (2018). La formación de habilidades experimentales de la Física en estudiantes de Agronomía. Mendive, 16(2), 204-221.
Martínez, C.A. y Flores, J. (2015). Mejoramiento en la interpretación de los datos experimentales en los laboratorios de Física, utilizando aprendizaje cooperativo y la técnica de la V Gowin. Journal of Phys. Educ., 19(2), 2403-1-2403-5.
Méndez, R. y Villavicencio, M. (2017). Enseñanza del electromagnetismo a través de aplicaciones experimentales. Latin American Journal of Phys. Educ., 11(2) ,2303-1-2303-6.
Morantes, Z., Nova, M. y Arrieta, X. (2016). Modelo didáctico integrador multimedia para el desarrollo de la formación investigativa, desde un laboratorio de física. Omnia, 22(3), 11-25.
Paiva, F., Lemos, D., João, A, y Ricardo, S. (2018). Orientações motivacionais de alunos do ensino médio para física: considerações psicométricas. Revista Brasileira de Ensino de Física, 40(3).
Parra, M., Gamboa, M.E., López, J. y Borrero, R.Y. (2017). Procedimientos heurísticos para resolver problemas matemáticos aplicados a resolución de problemas químicos. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(1).
Pérez, N., San Juan, B., Dominguéz, Z., Moreno, G., Ricardo, A., Pérez, M. M., Macebo, O., Reyes, P., Gómez, A. A., Pérez, J. D., Pérez, M., Rodríguez, R., Ruiz, R., Jardines, A., Solorzano, R. R., Hidalgo, A. y Acosta, Y. (2018). Resultados del diagnóstico de la preparación inicial en Física y en Química de los estudiantes que ingresan a las carreras de Licenciatura en Educación. Física, Licenciatura en Educación. Química y Agronomía. Resultado del proyecto PP221LH108. Universidad de Holguín.
Rivera, Y.H. (2021). La actividad experimental en profesores de física en ejercicio: estudios sobre sus concepciones prácticas docentes. Noria- Investigación Educativa, 1(7) ,6-12.
Rivero, H.G. (2020). La enseñanza de la Física experimental. Latin American Journal of Phys. Educ., 14(4), 3415-1-3415-6.
Rodriguéz-Sosa, J. (2022). Tendencias educativas en la enseñanza de la Física. Logos, 9(17), 32-34.
Rodríguez, M. S. y Gaeta, M. L. (2018). Estrategias volitivas, orientación a metas y rendimiento académico en el nivel medio superior: un estudio exploratorio. Revista A&H, (número especial), 86-97.
Romero, A., Aguilar, Y Mejía, L.S. (2016). Naturaleza de las Ciencias y formación de profesores de física. El caso de la experimentación. Investigación Educativa, 23(1870-5308), 76-98.
Ruíz, M., Cardona, C. y Romero, A. (2021). La experimentación cualitativa exploratoria y la construcción social de conocimiento. TED, número extraordinario Memorias del IX Congreso Internacional sobre formación de profesores de ciencias, 1857-1862.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Paula Reyes Cespedes, Guadalupe Moreno Toiran, Nelsy Perfecto Pérez Ponce de León
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.