Method meta-cognitive for the stimulation of the development of the theoretic thought of the professionals in initial formation
Keywords:
method, theoretic thought, teaching-learningAbstract
To direct, in a conscious way, the development of the thought during the process of teaching learning of the subjects, constitutes a fundamental objective of the Superior Education in Cuba. However, they are not sufficiently taken advantage of the possibilities that offer the same ones or subjects to favor this purpose. In this sense, the investigation tackled the theme of the development of the theoretic thought in the running Bachelor's Degree in Education in Physics at Holguín's University. He was offered of a methodology expedited by a method, once the stimulation of the development of the theoretic thought of the professionals in initial formation of the race was addressed to major's Degree in Physical Education at Holguín's University. I article the objective of the east you are to socialized the research findings developed. The study was accomplished from an investigating descriptive explanatory perspective and the recurrence to methods of the theoretic levels and empiricists, among themselves the historic logician, next to the logical procedures of analysis synthesis, as well as techniques of the scientific investigation like the interview and the opinion poll, in addition to the methods I experiment and longitudinal design panel. The partial intervention in practice revealed a gradual development of the operations and attributes of the theoretic thought once the process of teaching was evidenced in the students' active participation learning of The Physical General discipline. The successful results evidence that it comes in handy to accomplish studies that systematize the roads for the stimulation of the development of the theoretic thought in the students of the educational level considered through the process of teaching learning of the General Physics.
References
Alonso Betancourt, L. A., Leyva Figueredo, P. A., Mendoza tauler, L. L. (2019). La metodología como resultado científico: alternativa para su diseño en el área de ciencias pedagógicas. Revista Opuntía Brava, vol. 11 No. 2, ISSN: 2222-081X.http://dpedagogía.uho.edu.cu
Bugaev, A. (1989). Metodología de la Enseñanza de la Física en la Escuela Media. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.
Cañedo Iglesias, C. M. (2000). Fundamentos teóricos para la implementación de la Didáctica en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Universidad de Cienfuegos. Cienfuegos, Cuba.
Davidov, V. (1988). La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Editorial Pueblo y Educación, Pág. 148, La Habana.
De armas Ramírez, N. (2011). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Disponible en http://moodle.ceces.upr.edu.cu
García, C. R. y otros. (2019). La didáctica como posibilitadora del desarrollo del pensamiento teórico. Educere, vol 23, núm 75. Universidad de los Ángeles. Revista Redalyc. UAEM. www.redalic.org.
Kopnin P. V. (1983) Lógica Dialéctica. Editorial Pueblo y educación. Ciudad de la Habana.
Moreno-Pinado, W. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el PensamientoCrítico. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 15 no. 2. Visible en https://doi.org/10.15366/reice
Ortiz T. E. (2016). Monografía sobre Psicología de la Educación. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín.
Rubinstein T, L. (1977) Principios de Psicología General. Editorial Pueblo y Educación. Cuarta reimpresión.
Smirnov, A. A. y otros. (1966). Psicología. Editora Universitaria. La Habana.
Subrt, J. (2019). The Two Lines of Theoretical Thinking in Sociology. Revista Emerald Publishing Limited, ISBN: 978-1-78769-038-7. Visible en https://www.emerald.com
Vigotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grupo Grijalbo. México.
Downloads
Additional Files
Published
Versions
- 2022-04-25 (2)
- 2022-04-24 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Yunier Ricardo Tamayo González, Beatriz María San Juan Azze, Francisco López Roque
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.