Educational activities for the environmental training of students through the biology laboratory
Keywords:
environmental training, laboratory, Biology, educational activitiesAbstract
In this work, foundations and educational activities are proposed for environmental training from the laboratory as an educational space, in the Biology degree. The laboratory is a learning environment that, when used as an educational space for the environmental training of students, favors the formation of a competent professional, with greater preparation to develop environmental work and act in favor of the environment through educational activities that are plan according to the availability of resources and environmental ephemerides, in a way that favors the active participation of students and teachers together, as well as the appropriation of content to expand the necessary environmental culture and creatively face the demands that the highest management of the country is posed by the community and society, where the Universities have a primordial role in the investigative processes of working for a better world for future generations.
References
Ávila, Y. (2021). El consumo sostenible en la formación ambiental de los estudiantes de la Carrera Licenciatura en Educación. Biología. [Tesis de doctorado]. Universidad de Las Tunas, Cuba.
Borrero Springer, R. Y., López Toranzo, J. y Gamboa Graus, M. E. (2020). El tratamiento a la planificación del proceso de enseñanza-aprendizaje en la evolución histórica de la Didáctica de la Química. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(4), 27–39.
Caballero Hernández, H. I. (2020). El contexto y las formas de organización del proceso de enseñanza aprendizaje. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(4), 76-86.
CITMA. (2015). Estrategia Ambiental Nacional 2016-2020. CIDEA.
Consejo de Estado. (2019). Constitución de la República de Cuba. Editora Política.
Cuba. Ministerio de Educación Superior. (2016). Fundamentos del Plan de estudios E. La Habana.
Cuba. Ministerio de Educación. (2017). Tercer Perfeccionamiento de la Educación en Cuba. Pueblo y Educación.
Díaz, A.C. (2011). Actividades docentes para contribuir a desarrollar la educación ambiental desde la asignatura de ciencias naturales en los estudiantes de noveno grado. [Tesis de Maestría]. Colombia.
Espinosa, L. (2020). Actividades comunitarias para el desarrollo de la dimensión ambiental de la asignatura Zoología ll en la especialidad Biología. [Tesis de Maestría]. Universidad de Las Tunas, Cuba.
Gamboa Graus, M. E. (2019). Axiología en los contenidos como organizador del currículo en la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(6), 195–211.
Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(1), 341-366.
García Gallegos, K. H., Sarmiento Berrezueta, S. M. y Rodríguez Saif, M. J. (2020). Propuesta epistémica de la evaluación formativa contextualizada de los docentes de educación superior en ecuador. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(5), 117-133.
González, B. M. (2016). Actividades educativas para el desarrollo de la dimensión ambiental de la Genética Ecológica II en la Especialidad Biología- Geografía. [Tesis de Maestría]. Universidad de Las Tunas, Cuba.
Loret de Mola, E., Pino, D. y Nordelo, J. (2017). La formación ambiental: presupuesto epistemológico para la educación superior. Humanidades Médicas, 17(3), 477-496.
McPherson, M. (2004). La Educación ambiental en la formación de docentes. Pueblo y Educación.
Muñoz, J.M. y Olmos, S. (2016). Naturaleza social de la arquitectura y educación. Un estudio descriptivo. Bordón. Revista de pedagogía, 68(1), 99-114.
Quintero, C. (2007). Contribución de la enseñanza de la historia a la formación ambiental inicial del profesor General Integral de Secundaria Básica. [Tesis de doctorado]. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.
Rodríguez, N. (2022). El laboratorio como espacio educativo para la formación ambiental de los estudiantes de la Licenciatura en Educación. Biología. [Tesis de Maestría]. Universidad de Las Tunas, Cuba.
Salcedo, I. M., Hernández, J. L., del Llano, M. R., McPherson, M. y Daudinot, I. (2012). Didáctica de la Biología. (pp. 1-152). Pueblo y Educación.
Torres Ramírez, E. de los M., Díaz-Granado Bricuyet, L. M., Pérez Mendoza, Y. y Chávez Chóez, M. G. (2018). La cultura ambiental en la formación de los técnicos del nivel medio: una alternativa para su tratamiento. Didasc@lia: didáctica y educación, 9(2), 289-298.
UNESCO (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Las Nuevas Dinámicas de la Educación Superior y de la Investigación para el Cambio Social y el Desarrollo. Paris.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Niurka Rodríguez Bertot, Rogelio Díaz Castillo, José Duanis Torres Vázquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.