Treatment of expressive reading in Junior High School
Abstract
The research solves the deficiencies in the treatment of expressive reading in the subject of Spanish-Literature, which allowed, to solve the insufficiencies revealed by the students of this teaching as well as that of the teachers of the subject when planning classes adjusted to the cognitive communicative and socio-cultural approach and in correspondence with the demands of society. With the objective of socializing this pedagogical experience, its application and results, in other contexts in order to form a student of Basic Secondary Education capable of reading any type of text, scientific or literary, favoring the teaching-learning process of the subject Spanish-Literature. From a theoretical systematization on the current approach, a didactic model was elaborated that allowed to demonstrate and to exemplify how the treatment of the expressive reading is organized from the use of the ortological norms. With the application of the methods: analysis and synthesis, induction-deduction, systemic approach and the experiential pedagogical experience, it was achieved the positive transformation of the seventh grade students of the 26 de Julio Basic High School.
References
Abreu, Y., Moya, J. F. y Villamil, L. (2019): Potencialidades de la lectura expresiva en la formación de profesionales de las carreras de humanidades. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/08/lectura-expresiva-humanidades.html
Arias, G. (2010). La escuela y la formación de lectores. En Re (novando) la enseñanza-aprendizaje de la lengua española y la literatura. Pueblo y Educación.
Atencio, (2018). Lectura expresiva en la expresión oral de los estudiantes de segundo año del CEBA de excelencia, Callao, 2017. https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3219532
Avendaño, Y. (2020). Influencia de las estrategias de lectura de Isabel Solé en la comprensión lectora de los educandos de quinto grado de primaria. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (12), 95-105.
Barreras, A. D. (2013). Tratamiento metodológico de los componentes funcionales. Enseñanza de la comprensión de textos. En Didáctica de la Lengua española y la Literatura. Roméu, Angelina. Editorial Pueblo y Educación.
Domínguez, I. et al. (2013). Lenguaje y comunicación. Editorial Pueblo y Educación.
García, E. (1992). Lengua y Literatura. Editorial Pueblo y Educación.
Henríquez, C. (1975). Invitación a la lectura. Editorial Pueblo y Educación.
Lomas, C. (2003). Leer para entender y transformar el mundo. Enunciación, 8(1), 57-67.
López y Ocampo (2018). Entrevista a Dra. Teresa Colomer sobre Fomento de la Lectura y Educación Lectora desde una perspectiva de Educación Inclusiva. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, 4(7), 127-138.
Mañalich, R. (1999). Metodología de la enseñanza de la literatura. Editorial Pueblo y Educación.
MINED 2003. Proyecto de escuela Secundaria Básica. Versión 7. Editorial Pueblo y Educación.
Montaño, J. R. y A. M. Abello (2010). (Re)novando la enseñanza-aprendizaje de la lengua española y la literatura. Editorial Pueblo y Educación.
Mora, D. y D. Suárez. (2019). El tratamiento de la lectura oral en idioma español en la educación superior. Libro Ciencia e innovación tecnológica, vol. XIII. http://edacunob.edu.edu.cu/
Moreno, V. (2011). Cómo hacer lectores competentes. https://www.pamiela.com/index.php/colecciones/castellano/pedagogia/pedagogia/como-hacer-lectores-competentes-detail.
PISA (2015). Resultados Clave. https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf
Porro, M. y M, Báez. (1984). Práctica del idioma español. Editorial Pueblo y Educación.
Rodríguez, L. (2005). Español para todos, nuevos temas y reflexiones. Editorial Pueblo y Educación.
Rodríguez, L. (2006). Español para todos. Más temas y reflexiones. Editorial Pueblo y Educación.
Roméu, A. (2003). Acerca de la enseñanza del Español y la Literatura. Editorial Pueblo y Educación.
Roméu, A. (2013). Didáctica de la Lengua española y la Literatura. Editora MINED.
Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. Editorial Graó.
Triana, Y. (2015). Tratamiento metodológico de los componentes funcionales. Enseñanza de la comprensión de textos. En Introducción a la Didáctica de la Lengua española y la Literatura. Roméu, Angelina. Editorial Pueblo y Educación.
Yubero, S. y Larrañaga, E. (2015). Lectura y universidad: hábitos lectores de los estudiantes universitarios de España y Portugal. El profesional de la información, 24(6), 717-723.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Yoandra Gámez Avila, Dahirys Mora Mora, María Gertrudis Batista Ortiz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.