An alternative for the strengthening of the nutritional education of the student of the Bachelor's degree in Industrial Chemical Education
Keywords:
nutrition education, reflective workshops, Food Chemistry.Abstract
The object of the profession of the Graduate in Industrial Chemical Education, is conceived as a consciously organized process of educational influences aimed at the integral preparation of the competent worker, which takes place in the integration educational institution - labor entity - community. Within this humanist training, nutritional education is included, as a way of better health and quality of life. The present work aims to socialize the results of the incorporation into the curriculum of the subject Food Chemistry and its corresponding reflective workshops, aimed at strengthening nutrition education. Theoretical, empirical and statistical-mathematical research methods were applied. The results achieved in the implementation of the proposal show its feasibility and relevance, also revealing a great acceptance in the students, given its contribution to the training of the professional.
References
Arriaga, A. (2015). Los elementos de efectividad de los programas de educación nutricional infantil: la educación nutricional culinaria y sus beneficios. Nutrición Humana y Dietética, diciembre 2015; 20(1): 61-68, http://scielo.isciii.es/pdf/renhyd/v20n1/revision2.pdf
Asamblea Nacional del Poder Popular (2019). Constitución de la República de Cuba, artículo 77.
Barreto, M. y Mattei, P. (2020). Proyecto de plan estratégico para Cuba (2021-2024). Programa Mundial de Alimentos: Segundo período de sesiones ordinario Roma, 16-20 de noviembre de 2020. https://docs.wfp.org/api/documents/WFP-0000117572/download/
Díaz, K. (2019). El manejo de las emociones en la educación nutricional: caso de estudio en el sistema educativo. Trabajo de investigación en opción al título de Psicólogo Educativo y Orientador Vocacional. Universidad Técnica de Ambato. Ecuador. http://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/30202/1/Katherine%20Estefan%C3%ADa%20D%C3%ADaz%20N%C3%BA%C3%B1ez.pdf
Díaz-Canel, M. y García-Cueva, J.L. (2020). Educación superior, innovación y gestión de gobierno para el desarrollo 2012-2020. Ingeniería Industrial/ISSN 1815-5936/No. 3/septiembre-diciembre/2020/1-17. http://www.rii.cujae.edu.cu
Gutiérrez, G. (2016). ¿Qué es el taller reflexivo? Definición y principios. https://arcemetodologias.wixsite.com/taller/single-post/2016/09/15/1-qu%C3%A9-es-el-taller-reflexivo-definici%C3%B3n-y-principios
Ministerio de Educación Superior (2016). Plan de Estudio E para la carrera Licenciatura en Educación Química Industrial.
Ministerio de Educación Superior (2018). Resolución No. 2/2018 (GOC-2018-460-O25). Gaceta Oficial No. 25 Ordinaria de 21 de junio de 2018. http://www.gacetaoficial.cu/
Nápoles, L. y Rodríguez, R. N. (2019). La educación nutricional para un adecuado estilo de vida. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (febrero 2019). ISSN: 1989-4155. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/educacion-nutricional-vida.html
Rodríguez, A. S. (2012). Manual para la educación nutricional en la secundaria básica. La Habana: Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior.
Salas, J. (2016). Estilos de vida saludables: un derecho fundamental en la vida del ser humano. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 26 (2), 37-51. https://doi.org/10.15359/rldh.26-2.2
Downloads
Additional Files
Published
Versions
- 2022-04-25 (2)
- 2022-04-24 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Milagros Domitila Torres Cruz, Adelaida Durand Frómeta, Daniel Vega García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.