This is an outdated version published on 2022-04-24. Read the most recent version.

An alternative for the strengthening of the nutritional education of the student of the Bachelor's degree in Industrial Chemical Education

Authors

  • Milagros Domitila Torres Cruz Universidad de Oriente
  • Adelaida Durand Frómeta Universidad de Oriente
  • Daniel Vega García Universidad de Oriente

Keywords:

nutrition education, reflective workshops, Food Chemistry.

Abstract

The object of the profession of the Graduate in Industrial Chemical Education, is conceived as a consciously organized process of educational influences aimed at the integral preparation of the competent worker, which takes place in the integration educational institution - labor entity - community. Within this humanist training, nutritional education is included, as a way of better health and quality of life. The present work aims to socialize the results of the incorporation into the curriculum of the subject Food Chemistry and its corresponding reflective workshops, aimed at strengthening nutrition education. Theoretical, empirical and statistical-mathematical research methods were applied. The results achieved in the implementation of the proposal show its feasibility and relevance, also revealing a great acceptance in the students, given its contribution to the training of the professional.

Author Biographies

Adelaida Durand Frómeta, Universidad de Oriente

Licenciada en Química, Master en Medicina Natural y Bioenergética, Profesora Auxiliar de la Facultad de Ingeniería Química y Agronomía, Universidad de Oriente.

Daniel Vega García, Universidad de Oriente

Licenciado en Química, Master en Medicina Natural y Bioenergética, Profesor Auxiliar de la Facultad de Ingeniería Química y Agronomía, Universidad de Oriente.

References

Arriaga, A. (2015). Los elementos de efectividad de los programas de educación nutricional infantil: la educación nutricional culinaria y sus beneficios. Nutrición Humana y Dietética, diciembre 2015; 20(1): 61-68, http://scielo.isciii.es/pdf/renhyd/v20n1/revision2.pdf

Asamblea Nacional del Poder Popular (2019). Constitución de la República de Cuba, artículo 77.

Barreto, M. y Mattei, P. (2020). Proyecto de plan estratégico para Cuba (2021-2024). Programa Mundial de Alimentos: Segundo período de sesiones ordinario Roma, 16-20 de noviembre de 2020. https://docs.wfp.org/api/documents/WFP-0000117572/download/

Díaz, K. (2019). El manejo de las emociones en la educación nutricional: caso de estudio en el sistema educativo. Trabajo de investigación en opción al título de Psicólogo Educativo y Orientador Vocacional. Universidad Técnica de Ambato. Ecuador. http://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/30202/1/Katherine%20Estefan%C3%ADa%20D%C3%ADaz%20N%C3%BA%C3%B1ez.pdf

Díaz-Canel, M. y García-Cueva, J.L. (2020). Educación superior, innovación y gestión de gobierno para el desarrollo 2012-2020. Ingeniería Industrial/ISSN 1815-5936/No. 3/septiembre-diciembre/2020/1-17. http://www.rii.cujae.edu.cu

Gutiérrez, G. (2016). ¿Qué es el taller reflexivo? Definición y principios. https://arcemetodologias.wixsite.com/taller/single-post/2016/09/15/1-qu%C3%A9-es-el-taller-reflexivo-definici%C3%B3n-y-principios

Ministerio de Educación Superior (2016). Plan de Estudio E para la carrera Licenciatura en Educación Química Industrial.

Ministerio de Educación Superior (2018). Resolución No. 2/2018 (GOC-2018-460-O25). Gaceta Oficial No. 25 Ordinaria de 21 de junio de 2018. http://www.gacetaoficial.cu/

Nápoles, L. y Rodríguez, R. N. (2019). La educación nutricional para un adecuado estilo de vida. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (febrero 2019). ISSN: 1989-4155. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/educacion-nutricional-vida.html

Rodríguez, A. S. (2012). Manual para la educación nutricional en la secundaria básica. La Habana: Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior.

Salas, J. (2016). Estilos de vida saludables: un derecho fundamental en la vida del ser humano. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 26 (2), 37-51. https://doi.org/10.15359/rldh.26-2.2

Published

2022-04-24

Versions

How to Cite

Torres Cruz, M. D., Durand Frómeta, A. ., & Vega García, D. . (2022). An alternative for the strengthening of the nutritional education of the student of the Bachelor’s degree in Industrial Chemical Education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(2), 143–165. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1326

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)