Historical evolution of the teaching-learning process of the subject software engineering I
Abstract
The article presents the results of the historical evolution of the teaching-learning process of the Software Engineering I subject in the Computer Engineering career of the University of Granma, which responds to the solution of the research problem: insufficiencies in the treatment of methodologies for the software development life cycle, which limit their application in the software requirement and analysis stages in the solution of problems related to the development of computer systems. Its objective is to characterize the historical evolution of the teaching-learning process of the Software Engineering I subject, where the characteristics of each of the defined stages are determined, for which three stages marked by milestones and guided by three indicators are required. The application of the historical-logical method and the qualitative research technique of content analysis have been taken as the central axis of analysis and reflection. The study allows to delve into the transformations that occurred in each of the stages in correspondence with the particularities of the Computer Engineering career at the University of Granma.
References
Departamento de Informática. (2019). Programa de la disciplina Ingeniería y Gestión de Software de la carrera Ingeniería Informática. Universidad de Granma, Cuba.
García, R. D. (2013). La evaluación en el sistema de asignaturas optativas en la Facultad Regional" Mártires de Artemisa" de la Universidad de las Ciencias Informáticas. VARONA, (57), 26-30.
Llanes, J. (2016). Concepción didáctica del proceso de formación en Derecho Informático de los estudiantes de la carrera de Ingeniería Informática. Estrategia para su implementación, en la Universidad de Pinar del Río. (Tesis de maestría). https://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/3316/1/Julio%20LLanes%20Robaina.pdf
Ministerio de Educación Superior. (2002). Plan de estudio C perfeccionado. Carrera Ingeniería Informática. Ministerio de Educación Superior, La Habana, Cuba.
Ministerio de Educación Superior. (2007). Plan de estudio D. Carrera Ingeniería Informática. Ministerio de Educación Superior, La Habana, Cuba.
Ministerio de Educación Superior. (2017). Plan de estudio E. Carrera Ingeniería Informática. Ministerio de Educación Superior, La Habana, Cuba.
Sánchez, G. O., Alonso, C. M. y Salas, I. (2017). Asignaturas optativas para la carrera Ingeniería Informática en la Universidad de Guantánamo. EduSol, 17(58), 1-10.
MES. (2017). Plan de estudio E. Carrera Ingeniería Informática. Ministerio de Educación Superior, La Habana, Cuba.
Published
Versions
- 2022-04-25 (3)
- 2022-04-25 (2)
- 2022-04-24 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Grettel Susel Incencio Piñeiro, Lisbet Milagros Guerra Cantero, José Luis Lissabet Rivero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.