DIDACTICAL GAMES, THEIR ROLE IN THE TEACHING OF ENGLISH BASED ON THE COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE.
Abstract
In our country the development on the establishment of new policies have been carried out in order to increase the quality of the professional who graduates from our universities. One of the elements that was taken into account was the students’ mastery of the English language and the antecedents that have been observed which show that our professionals in contexts where they must make use of this language for personal exchanges and in professional contexts, have been limited at the moment to talk to English-speaking colleagues. This work is on the way in which didactic games are a motivational constructive influence in the teaching- learning process of English as a second language and its importance in the implementation of the new policy of English in Cuba, specifically in the University of Holguin. The use of didactic games to develop the ability on speaking in English as a second language was analyzed. The study was carried out in a group of 27 third year mechanical engineering students at the Engineering Faculty in the University of Holguin. Several methods were used such as revision of documents, interview to teachers and students, observation, analysis and synthesis. The lack of motivation and the insufficient development on the speaking ability were found. The most outstanding outcome was the good scoring obtained by the students in the placement tests of English in the 2018-2019 academic year. The authors recommended the use of the set of didactic games in the first years of the university careers.
References
Abbott, G, et al. (1989). The Teaching of English as an International Language: A Practical Guide. La Habana, Cuba: Edición Revolucionaria.
Addine, F (2004). Didáctica: teoría y práctica. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Acosta, R. et al. (1997) Communicative Language Teaching. Australia: Sumtibus Publication.
Antich, R. (1986) Metodología de la Enseñanza de las Lenguas Extranjeras. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Antich, R. (1975). The Teaching of English in the Elementary and Intermediate Levels. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Arias, M. (2015). El juego como estrategia pedagógica para el aprendizaje de vocabulario y desarrollo de la habilidad oral en inglés. Universidad libre de Colombia Facultad de Ciencias de la Educación Licenciatura en Humanidades e Idiomas Bogotá D.C.
Barrios, M. (1989). Faculty of Education Sciences University Noof Malaga.
Bello, Z, y Casales, J.C. (2006). Psicología General. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.
Bermúdez, R. y Rodríguez, M. (2011). Teoría y metodología del aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Byrne, D (1989). Teaching Oral English. La Habana, Cuba: Edición Revolucionaria.
Council of Europe (2018): Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, and assessment. Companion Volume with New Descriptors. Cambridge. Cambridge University Press. https:// rm.coe.int/cefr-companion-volume-wit-new-descriptors-2018/1680787989
Gardner, R. C., & MacIntyre, P. D. (1993). On the measurement of affective variables in second language learning. Language learning, 43(2), 157-194.
Gómez. Ó.I. (2013). El uso de los juegos didácticos inteligentes y el desarrollo del pensamiento lógico-deductivo. Rev Facultad de Psicología. 2008 [citado 13 dic 2013]; Disponible en: http://wb.ucc.edu.co/pensandopsicologia/files/2010/09/articulo-01-vol4-n6-7.pdf
Ledin, C., & Målgren, A. (2011). La importancia del juego para adquirir una lengua extranjera. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:558137/FULLTEXT01.pdfSaint-Onge
Remedios, M. (2009). Recursos didácticos en el aula de inglés. Disponible en: http://www.csicsif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_16/REMEDIOS_PEREZ_2.pdf
Ronda-Pupo (2012). Los juegos didácticos y su importancia en el proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Universidad Pedagógica Enrique José Varona. La Habana.
Toews, M. (2010). Creating and Conducting Effective Speaking Activities. Ottawa. WEFLA.
Vigotsky, L. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Ed. Ciencia y Técnica.
Published
Versions
- 2022-02-09 (3)
- 2022-02-02 (2)
- 2022-01-31 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Alina Elvia Rodríguez Ochoa, María Dolores Vázquez Gómez, Yasumí Mateo Ramos Villegas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.