AN APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF TACTICAL CREATIVITY IN SPORTS LEARNING OF JUDO IN ATHLETES OF THE SCHOOL
Abstract
This work consists of an Approach to the Development of Tactical Creativity in Sports Learning of Judo in Athletes of the School of Las Tunas City. A descriptive cross-sectional study was used, applying a qualitative-quantitative research design. It was implemented in the general preparation stage of the 2019-2020 course with a population of 30 school children, taking a significant sample of 15 athletes of both genders. In order to explore tactical creativity, laboratory methods, field tests, structured observation, interview with coaches, athletes and methodological supervisors, as well as review of documents related to the psychoeducational process were used and carried out; all of them as methods and procedures aimed at achieving the objective diagnosis of this variable from the laboratory and field perspectives. The SPSS computer package in its version 21.0 was used for the data processing. Descriptive Statistics tests were applied too. The results obtained show an insufficient knowledge, treatment and approach of tactical creativity in the psycho-pedagogical context when training this sport. As a recommendation, an alternative to enable the development and better performance of this sports in our country is provided.
References
Alarcón, F., Castillo, A., Ureña, N., Torres, E. y Cárdenas, D. (2017). Creatividad táctica y funciones ejecutivas en los deportes de interacción. Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, vol 6 (2) ,147-152.
Bermúdez, R. y Pérez, L.M (2009). Problemas teóricos metodológicos en el estudio de la creatividad. Ciudad de La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Cabanes L., Colunga, S. y García. (2018). Funciones ejecutivas en escolares: un programa de intervención desde la Matemática .Opuntia Brava, 9 (2), 59-73. Recuperado de http//doi.org/10.35195/ob.v9i2.148
Cárdenas, D. y Torres, E. (2005). El desarrollo de la creatividad en el deporte .En J. Giménez & Saenz-Lopez (Eds). Educar a través del deporte. Huelva. España: Servicios de publicaciones de la Universidad de Huelva.
Contreras, D. (2019). La preparación táctica con creatividad grupal para futbolistas de la primera categoría (Tesis de maestría). Universidad de Granma, Bayamo.
Hechavarría, D. y Castellanos, A. (2013). Estrategia lúdica para el desarrollo de la creatividad táctica en la Educación Física. Revista Buenos Aires (184).
Huapaya, M. (2019). Una nueva mirada a las prácticas de actividades deportivas y el rendimiento académico. Reflexiones. Opuntia Brava, 11 (2), 245-253. Recuperado de http:doi.org. /10.35195/ob. v11i2.758
Lezak, M. D. (1982). The problem of assessing executive functions. International journal of Psychology, 17(1-4), 281-297.
López, A. (2016). El pensamiento táctico en el Judo: un proceso generado desde la etapa inicial durante el juego. El Columnero. Recuperado de http://www.reserchgate.net/publication/236231812.
Miyake, A., Friedman, N., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A. & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex frontal lobe tasks: a latent variable analysis. Cognition Psychology,41,49-100.
Mora, K., Pérez, R. y Díaz, C. (2019). Modo de actuación del profesional médico, un acercamiento teórico. Opuntia Brava, 11 (Especial 2), 344-353. http//200.14.53.83/index.php/opuntiabrava/article/view/926
Rivas, O., y Sánchez, E. (2012). Guía Didáctica del Curso: Táctica y estrategia en el fútbol. Heredia: universidad Nacional.
Sánchez, M. E. (2003). Psicología del Entrenamiento y la Actividad Deportiva. Editorial Deportes.
Torrance, P. (1992). Educación y capacidad creatividad. Ediciones Marova
Published
Versions
- 2022-02-09 (2)
- 2022-01-31 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Omar Miguel Peña-Lerma , Blanca Nieves Rivas Almaguer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.