DESARROLLO LOCAL Y TAREA VIDA. PROPUESTA DE ACCIONES DESDE EL CENTRO UNIVERSITARIO MUNICIPAL
Keywords:
binomial; municipal university centers; decisores; I develop local; Task Life.Abstract
The protection of the environment and the aspiration to the sustainable development constitute one of the priorities of the lines of work of the Ministry of Superior Education of the Republic of Cuba, the theoretical foundation that sustains it consists on the critic to the prevalent environmental knowledge, to be the responsible for the growing state of environmental degradation that he/she threatens to the extinction of the human species The objective is to implement an action plan in the Community The Ceiba", based on the task 10 of the Task Life showing high sense of identity with this problem, innovative and creative spirit, participation, and social responsibility. They were used as used theoretical methods the Historical one Logical, systemic structural, Investigation-action Participativa and procedures Analysis and synthesis, Induction - deduction and empiric Methods: scientific observation. Technical of investigation: he/she interviews, it interviews, participant observation, documental analysis. In the practical context, an investigation sustained in the environmental education, intends to execute a group of actions that propenda to develop in the inhabitants of the community The Ceiba", a new vision and human positioning regarding the atmosphere that you/they will allow new performance ways, in particular on the nature and regarding the methodology to consent to the sustainable development to local scale. The obtained results the population's bigger sensitization toward the care of the environment and to the adverse effects of the climatic change.
References
Alegret, Vecino. (2006). (2006) “La Educación Superior y su impacto en el proceso de universalización. Universidad 2006”. Ministerio de Educación Superior.
Bretón Solo de Zaldivar, V. (2006). Glocalidad y Reforma Agraria ¿de nuevo el problema irresuelto de la tierra? Iconos. Revista de Ciencias Sociales, Quito, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales-Sede Académica de Ecuador., 24.
MARÍA TERESA CABALLERO RIVACOBA. (2004). La participación y el trabajo comunitario. En El trabajo comunitario: Alternativa cubana para el desarrollo social (Universidad de Camagüey, p. 157). Ácana.
Morale s, M. (2006). El desarrollo local sostenible. Economía y desarrollo, 140(2), 5.
Núñez, J. Montalvo, F. Pérez, I. (2006). La Gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la Nueva Universidad: Una aproximación conceptual. En colectivo de autores. La Nueva Universidad Cubana y su contribución a la universalización del conocimiento. Editorial Félix Varela. La Habana, Cuba.
Núñez, J. y Pérez, A. (2013, diciembre). Educación Superior, innovación y desarrollo local: Experiencias en Cuba. Revista Universidad de La Habana., 276, 137-162.
Núñez, J. y Pérez, A. (2018). Desarrollo local y educación superior. Experiencias desde la Universidad. UH.
Reyes Pineda, Henry; Cardona Hernández, L. C. (2015). La educación ambiental como estrategia necesaria para la planificación de nuevos enfoques regionales en el departamento del Meta. Sophia, 11(2), 169-184.
Torres Páez, C. C., Gómez Ceballos, G., González Pérez, M., Ares Fuego, E., Cardoso, & Carreño, R., & Flores Lóriga, J. (2018). Modelo para la gestión de políticas territoriales de desarrollo local a escala municipal en Cuba. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 8(1). http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/405
Yosvany Medina Carbó, Álvaro Celestino Alonso Vázquez, Reina María Rodríguez García. (2020, junio). MAPAVERDE, herramienta educativa para dispositivos móviles sobre la metodología de Mapa Verde. RITI Journal, Vol. 8, 15, 8(15), 70-84.
Published
Versions
- 2022-02-09 (2)
- 2022-01-31 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Juan Carlos Hernández Martín, Isabel Reinoso Castillo, Antonio María Hernández Arteaga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.