Self-development actions for management in educational institutions

Authors

  • Nilser Piñeda Cruz Dirección Provincial de Educación de Las Tunas
  • Jorge Félix Parra Rodríguez Universidad de Las Tunas
  • Michel Enrique Gamboa Graus Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

management competence, educational management, professional self-development, management sub-competences

Abstract

This work presents a set of self-development actions designed to strengthen the management competence in educational institutions. It is based on the methodology to develop such competence, understood as the continuous configuration of subjective meanings that articulate competent knowledge and regulate the individual's action based on their social mandate. The proposed actions emerge from a theoretical and interventional framework that contemplates the preparation of intra and intersubjective conditions, selection of resources, determination of the cooperation context, definition of educational management processes (with a detailed description of steps to manage information, human capital, innovation, gender perspective, institutional climate, and educational prevention) and the participation of the involved actors. Guidelines are provided for each sub-competence that makes up the management competence: interpersonal (motivation, communication, and guidance), instrumental (information management, human capital, and innovation), and systemic (climate, gender, and prevention). The actions facilitate the understanding and instrumentation of this complex professional competence in the current educational context. The article constitutes a valuable contribution for managers and researchers in search of ways to perfect the management processes in educational institutions from an approach of integral professional competence development.

Author Biographies

Nilser Piñeda Cruz, Dirección Provincial de Educación de Las Tunas

Licenciado en Educación Primaria. Máster en Ciencias de la Educación. Director General

Jorge Félix Parra Rodríguez, Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Máster en Educación (Psicología educativa). Profesor Titular. Profesor e investigador del Departamento de Pedagogía-Psicología

Michel Enrique Gamboa Graus, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Barbán Sarduy, Y. V., Rodríguez Pérez, D. B. y Parra Rodríguez, J. F. (2021). Procedimiento para el desarrollo de la motivación profesional como competencia de dirección en educación: la motivación profesional. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 105–120.

Barly Rodríguez, L., Pérez Montejo, R. L y Gamboa Graus, M. E. (2021). Estrategia para la formación de la competencia de dirección en educación en institutos preuniversitarios vocacionales de ciencias exactas. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(1), 269–284.

Castro Miranda, G., Calzadilla Vega, G. y Parra Rodríguez, J. F. (2021). Procedimiento para la comunicación como competencia de dirección en educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(4), 59–81.

De Ketele, J. M. (2008). Enfoque socio-histórico de las competencias en la enseñanza, Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 12(3), 1-12.

Gamboa, M. E. (2019). Libro Excel EsComDE como recurso para medir la Competencia de Dirección en Educación. Boletín Redipe, 8(3), 149-184.

Gamboa Graus, M. E., Castillo Rojas, Y. y Parra Rodríguez, J. F. (2021). Procedimiento para el desarrollo de la gestión de información como competencia de dirección en educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(2), 71–95.

Gamboa, M. E. y Parra, J. F. (2019). Recursos para investigar sobre Competencia de Dirección en Educación. Editorial Académica Española.

Gamboa, M. E., Castillo, Y. y Parra, J. F. (2019). Caracterización de la competencia de dirección en educación para el ejercicio pedagógico en el escenario educativo tunero. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(3).

Gamboa, M. E., Castillo, Y. y Parra, J. F. (2020). Medición de la Competencia de Dirección en Educación. El ejemplo de Las Tunas. Mundo Fesc, 10(s1), 145-155.

González Téllez, M., Cordero Leyva, I. A. y Parra Rodríguez, J. F. (2021). Procedimiento para el desarrollo de la perspectiva de género como competencia de dirección en educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(5), 224–244.

González, F. (2009). Epistemología y Ontología: un debate necesario para la Psicología hoy. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 5(2), 205-224.

González, M., Parra, J. F. y Ramayo, Y. (2017). Algunas consideraciones teóricas generales sobre la concepción de competencia de dirección en educación. En E. Santiesteban (Ed.), Ciencia e Innovación Tecnológica, 701-710. Sello Editorial Edacun.

Parra, J. F., Gamboa, M. E. y González, M. (2019). Competencia de dirección en educación. Aproximación teórica y realidad. Editorial Académica Española.

Parra, J. F., Gamboa, M. E. y Santiesteban, Y. (2020). La Maestría en Dirección Educacional: camino a la excelencia académica. Didasc@lia: didáctica y educación, 11(4), 40-64.

Parra, J. F., Gamboa, M. E. y González, M. (2021). Pautas del directivo competente. Editorial Académica Española.

Parra, J. F., Gamboa, M. E. y Santiesteban, Y. (2022). Metodología para el desarrollo de la competencia de dirección en educación. Editorial Académica Española.

Reyes Izaguirre, J. L., Cano Merino, Y. y Parra Rodríguez, J. F. (2021). Procedimiento para el desarrollo de la prevención educativa como competencia de dirección. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 165–180.

Reynosa Yero, M. y Gamboa Graus, M. E. (2021). Innovar para mejorar la competencia de dirección en la educación tunera. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(4), 238–252.

Reynosa Yero, M., Quintero Mantecón, Y. y Gamboa Graus, M. E. (2021). Procedimiento para el desarrollo de la innovación educativa como competencia de dirección en educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 204–228.

Reynosa Yero, M., Miguel Barrios, J. y Gamboa Graus, M. E. (2022). Criterios para sistematizar experiencias de innovación educativa. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(6), 315–329.

Published

2024-04-24

How to Cite

Piñeda Cruz, N. ., Parra Rodríguez, J. F. ., & Gamboa Graus, M. E. . (2024). Self-development actions for management in educational institutions. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(2), 1–31. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1290

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 > >>