THE EXAM AS AN EVALUATIVE ACTIVITY IN THE VIRTUAL CLASSROOMS OF THE UNIVERSITY OF LAS TUNAS
EL EXAMEN COMO ACTIVIDAD EVALUATIVA EN LAS AULAS VIRTUALES
Abstract
The virtualization of the substantive processes of the University is necessary. The undergraduate teaching for the different study modalities in Higher Education is carried out or complemented, through virtual classrooms available on pre-designed platforms such as Moodle, which is used at the University of Las Tunas. Access to the information included in each classroom favors the updating of knowledge, the production of new information and the dissemination of knowledge with scientific rigor and immediacy. The teacher must demonstrate mastery of skills to edit and use the resources and activities available on this platform, however, the use of exams to evaluate the development of the educational teaching process is insufficient, a fact that was verified from the review of the platform's records, and of the interviews applied, in which the limited knowledge that exists on how to edit and use them was referred. This article explains the usefulness of the exam as an activity available in Moodle, based on essential elements for its edition, which favor the quality of the teaching-learning process and its humanization. Its use in methodological activities, developed in departments of the University of Las Tunas and the subsequent diagnosis of virtual classrooms, allowed to increase the percentage of classrooms that use it and to verify its validity as an evaluative activity.
References
Área, M., San Nicolás, M., y Sanabria, A. (2018). Las aulas virtuales en la docencia de una universidad presencial: la visión del alumnado. Ried. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 179-198.
Ávila, Y. (2020). Las aulas virtuales en el proceso de enseñanza aprendizaje. (Material para el Trabajo Docente Metodológico). Universidad de Las Tunas.
Conde, J., García, J., García, D., Hermiz, A., Osorio, A., Moreno, J., y Muñoz, P. (2017). Moodle 3.1 para el profesor. Gabinete de Tele-Educación de la Universidad Politécnica de Madrid. http://oa.upm.es/47490/1/Manual_Moodle_3_1.pdf
De La Torre, A. (2019). Plataformas digitales y evaluación. El caso de Moodle. Revista Digital de Educación y Formación del Profesorado, 16, 479-495.
Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Gamboa, M.E. (2021). Escalas de Medición Estadística. Ejemplos validados para la investigación educativa. OmniScriptum Publishing Group, Republic of Moldova Europe: Editorial Académica Española.
Ministerio de Educación Superior. (2016). Nota a los Rectores y Directores de ECTI. 26 de mayo de 2016. En soporte digital.
Moodle.org. (2019). Actividad de examen. https://docs.moodle.org/all/es/Actividad_de_examen
Zamora, A., y Hernández, T. (2015). Los cuestionarios interactivos en el contexto de las aulas virtuales en la Universidad de Matanzas. https://www.redalyc.org/pdf/4780/478047208002.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2021 Sonia María Martínez Guerra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.