THE COMMUNITY CULTURAL EVENT. FOCUS FOR STUDY IN THE EDUCATIONAL CONTEXT

Authors

  • José Guillermo Montero Quesada

Keywords:

History, culture, community, community cultural fact, teaching learning.

Abstract

Culture from the historical perspective is treated from various historiographical references, with their consequent treatments in the teaching-learning process; However, there are still theoretical shortcomings that make it difficult to teach content, methods and procedures suggested in undergraduate curricula such as: Sociocultural Studies, Cultural Processes Management, History and Education: specialism Marxism and History; Also, in the masters in Community Cultural Development. For this reason it is necessary to elaborate an approach based on the structural and essential complexity that distinguishes the cultural fact to facilitate and deepen its theoretical and practical functions in the social and educational sphere, so that it contributes to the interpretation, understanding and Transformation of the various social communities. In the exchange with students of the mentioned careers and masters, some deficiencies related to their impartation are determined, which are concretized in the lack of theoretical and methodological resources that favor the application of historical cultural knowledge for educational purposes and focused on the solution of the problems The Community. On the basis of this knowledge gap, the following scientific problem is identified: the insufficient treatment of the cultural community through subjects of cultural historical cut, limit the integral formation of the students; In this sense, it is determined as objective: the elaboration of an approach for the study of the cultural fact community that contributes to that formation.

Author Biography

José Guillermo Montero Quesada

Licenciado en Historia y Ciencias sociales, máster en Desarrollo Cultural Comunitario, Doctor en Ciencias Históricas. Profesor Titular del Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas. Miembro del claustro de la maestría en Historia y Cultura en Cuba y del programa doctoral en Ciencias Históricas de la Universidad de Holguín y Universidad de Oriente.

References

Arias, H (1995): La comunidad y su estudio. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Ander-Egg, E. (1998). Metodología y práctica del desarrollo de la comunidad, 33va. Edición. Argentina: Editorial Lumen / Humanitas.

_______ (s/a). Conceptos de comunidad y desarrollo de la comunidad. En Selección de lecturas sobre trabajo social comunitario. Curso de Formación de Trabajadores Sociales. Centro gráfico de Villa Clara, pp 10-14.

Merton, R. K. (1968). Teoría y estructuras sociales. México: Fondo de Cultura Económica.

Montero Quesada, J. G. (2016). Hecho cultural comunitario. Reflexiones acerca de un enfoque para su estudio. Conferencia en el 1er Evento de Jóvenes Investigadores “CONTRAPUNTEOS”. De la Filial de la AHS de Las Tunas, Las Tunas, 9 de junio de 2016.

_______ (2016b). Historia y comunidad. Curso de la maestría en Desarrollo Cultural Comunitario. Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas Universidad de Las Tunas, Cuba.

_______ (2016c). La enseñanza de la historia del deporte sustentada en el enfoque para el estudio del hecho histórico deportivo. Centro de Estudios Pedagógicos (CEPUT) Universidad de Las Tunas. Cuba (inédito).

Proyecto de programa de trabajo comunitario integrado (2000) en Selección de lecturas sobre trabajo social comunitario. Curso de Formación de Trabajadores Sociales. Centro gráfico de Villa Clara, pp. 5-9.

Rezsohazy, R. (1988). El desarrollo comunitario. Madrid: Nircea.

Riera, C. M. (1997). La problemática epistemológica de las investigaciones sobre comunidad. Tesis de Maestría. UCLV. Santa Clara.

Ritzer, G. (1993). Teoría Sociológica Contemporánea. España: Mcgran-Hill/Interamericana de España. S. A.

Venegas Delgado, H. (2001). La Región en Cuba. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.

Published

2019-12-31

How to Cite

Montero Quesada, J. G. . (2019). THE COMMUNITY CULTURAL EVENT. FOCUS FOR STUDY IN THE EDUCATIONAL CONTEXT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(6), 249–258. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1095

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>