THEORETICAL REFERENCES FOR THE TRAINING OF RESEARCH ABILITIES AND THEIR INTERRELATION WITH PROFESSIONALS IN DENTISTRY STUDENTS

Authors

  • Sara Elena Panizo Bruzón Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Cuba.
  • Luis Manuel Ferrás Mosquera Universidad de Las Tunas, Las Tunas, Cuba.
  • Mirna León Acebo Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Las Tunas, Cuba. 

Keywords:

Investigative abilities; professional abilities; dentistry; students

Abstract

The formation of investigative abilities in the student of the dentistry career constitutes a necessity, reason why they demand of theoretical and practical tools that allow him to solve the diverse professional problems. The article aims to argue some theoretical references that support the formation of investigative abilities and their interrelation ship with professionals in students, from the teaching-learning process of the Morphophysiology discipline, in the dentistry career. A qualitative study was carried out. Among the theoretical methods, the analytical-synthetic and inductive-deductive were used, and from the empirical level, the analysis of documents and use of resources available on the internet. The systematization in the contributions of the different authors allowed arguing as essential theoretical positions the following: the dialectical-materialist principle of the educability of man in society; the Historical-Cultural school created by Vygotsky and his followers; the formation of abilities from the systematization of actions within a contextualized activity. On the other hand, Castro's pedagogical ideology in relation to health is assumed, when conceiving the training of a dentistry professional as an active researcher, from a teaching-learning-developer process. The teaching-learning process of the Morphophysiology discipline based on psychopedagogical and didactic arguments, can guide towards the formation of investigative abilities in dentistry students towards the solution of professional problems.

Author Biographies

Sara Elena Panizo Bruzón, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Cuba.

Doctora en Estomatología. Máster en Atención de Urgencias en Estomatología. Especialista de Segundo Grado en Estomatología General Integral. Especialista de Primer Grado en Embriología. Investigador Agregado. Profesora Auxiliar.

Luis Manuel Ferrás Mosquera, Universidad de Las Tunas, Las Tunas, Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

Mirna León Acebo, Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas, Las Tunas, Cuba. 

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. 

References

Alfaro, D. Quitzgaard, A. Guevara, J. Morales, R. Morgenstern, H. (2018). Influencia del uso de estrategias de aprendizaje y motivación en el nivel de habilidades investigativas en estudiantes de posgrado en Odontología. KIRU. 15(1), pp. 8-19. Recuperado de https://doi.org/10.24265/kiru.2018.v15n1.04

Arteaga, F. (2016). La filosofía de la educación desde la obra martiana. Las Tunas: Editorial Académica Universitaria. Recuperado de: http://edacunob.ult.edu.cu/handle/123456789/12

Álvarez de Zayas, R. M. (1995). Hacia un curriculum integral y contextualizado. (10 pág.) (Soporte digital)

Cañizares, O. Saraza, N. Morales, X. (2018). Didáctica de las ciencias básicas biomédicas. Un enfoque diferente. La Habana: Editorial Ciencias Médicas. (51 pág.) Recuperado de: http://www.bvs.sld.cu/libros/didactica_ciencias_basicas/didactica_de_las_ciencias_basicas_biomedicas.pdf

Castellanos, D. (2002). Aprender y enseñar en la escuela: una concepción desarrolladora. pp. 134-136. (soporte digital).

Chirino Ramos, M. V. (2002). Perfeccionamiento de La formación inicial investigativa de los profesionales de La educación. (Tesis doctoral inédita). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana. Cuba.

Colectivo de autores. (2002) Compendio de Pedagogía. (58 pág.). La Habana, Cuba.

Díaz, L. (2017). El proceso de evaluación de la competencia didáctica en la carrera Estomatología. (Tesis doctoral inédita). Universidad de “José Martí Pérez”. Santi Spíritus. Cuba.

Espinoza, M. A.; Cintra, A. L.; Pérez, L. D.; León, R. (2016). El proceso de formación científica e investigativa en estudiantes de la carrera de odontología: una mirada desde el contexto venezolano. MEDISAN, 20(6), pp. 834-844. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?

Gispert, E. (2018). La Estomatología ante el reto de la salud universal. Revista Cubana de Estomatología, 55(2), pp. 1-4. Recuperado de http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072018000200001&lng=es&tlng=es

Guevara, E. “Che”. (1970). Obras Completas. 1957-1967. La Habana: Editorial Casa de las Américas.

Hidalgo, Y. (2019). La prevención de anomalías dentomaxilofaciales desde el proceso pedagógico en la carrera Estomatología. Opuntia Brava, 11(4), pp. 404-412. Recuperado de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/889

Izaguirre, R. Algas, L. Nuevo, M. Alejandrez, R. (2017). Algunos fundamentos teóricos para las investigaciones pedagógicas en la educación médica superior. MULTIMED, 21(2), pp. 141-150. Recuperado de http://www.revmultimed.sld.cu/.

Martí, J. (1975). Obras Completas. (Tomo 7). La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

Michalón, R. A. Tobar, D. V. Reinoso, A. P. (2019). Las habilidades investigativas en la carrera de Odontología. Revista Conrado, 15(69), pp. 201-208. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Reyes, S. Á. Orietta, V. & Teresa, S. (2015). Perfeccionamiento de la estrategia curricular de investigación e informática del plan D. carrera de Estomatología. En IV Jornada Virtual de Educación Médica 2015. Recuperado de: http://www.edumed2015.sld.cu/index.php/edumed/2015/paper/view/120/30

Rodríguez, L. (2017). Estrategia pedagógica para mejoramiento del desempeño profesional de estomatólogos generales integrales en el diagnóstico temprano de anomalías dentomaxilofaciales. Órbita Científica. Vol.99(23).

Santos, T., & Panizo, S. (2020). Acciones educativas para atender la diversidad estudiantil en Estomatología en el contexto de la COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta, 45(4). Recuperado de http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2334

Síntesis del plan de estudio de la carrera de Estomatología. Breve historia de la profesión y de la enseñanza de la Estomatología. Actualizado 14 febrero 2020. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas. Recuperado de: http://instituciones.sld.cu/ucmh/estudios-academicosautofinanciados/plan-de-estudio-de-la-carrera-de-estomatologia/

Published

2020-09-30

How to Cite

Panizo Bruzón, S. E. ., Ferrás Mosquera, L. M. ., & León Acebo, M. (2020). THEORETICAL REFERENCES FOR THE TRAINING OF RESEARCH ABILITIES AND THEIR INTERRELATION WITH PROFESSIONALS IN DENTISTRY STUDENTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(3), 271–280. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1005

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos