THE ART INSTRUCTOR'S PEDAGOGIC PROFESSIONAL IDENTITY THROUGH PROFESSIONAL ORIENTATION

Authors

  • Yakelín Gómez Morales Universidad Central "Marta Abreu” Las Villas, Santa Clara, Villa Clara, Cuba.  
  • Roberto Garcés González Centro de Estudios Comunitarios Universidad Central Marta Abreu de Las Villas, Santa Clara. Villa Clara.
  • Deysi Bárbara Remón Fonseca Universidad Central "Marta Abreu” Las Villas, Santa Clara, Villa Clara, Cuba.

Keywords:

Professional Orientation; Pedagogic Professional Identity; Reflection Workshops; Art Instructors.

Abstract

Starting from the remarkable importance that the development of the pedagogic professional identity in the Art Instructor's formation, the scarce work of professional orientation in the different educational levels, the marked preference to be artists and not art educators as well as the fundamental task of forming audiences, this work is aimed at socializing experiences with the design of pedagogic reflection workshops through the subject of Theory and Methodology of the Artistic Education I that contribute to the development of the pedagogic professional identity. With the application of diverse theoretical and empiric methods such as document analysis, the triangulation of bibliographical sources, participant observation and other methods, different results were obtained and described together with the foundations related to motivation, as a decisive factor of professional orientation for the development of the pedagogic professional identity. The results of the implementation of the workshops with a group of first year students of the Art Instructor Bachelor’s Degree are also presented.

Author Biographies

Yakelín Gómez Morales, Universidad Central "Marta Abreu” Las Villas, Santa Clara, Villa Clara, Cuba.  

Dr. C. Pedagógicas. Profesora Titular. Centro de Estudios de Educación Gaspar Jorge García Galló. 

Roberto Garcés González, Centro de Estudios Comunitarios Universidad Central Marta Abreu de Las Villas, Santa Clara. Villa Clara.

Dr. C. Sociológicas Profesor Titular.

Deysi Bárbara Remón Fonseca, Universidad Central "Marta Abreu” Las Villas, Santa Clara, Villa Clara, Cuba.

MSc. Profesora Asistente. Colegio de Formación Básica.

References

Blandez, J. (1996). La investigación: un reto para el profesorado. Barcelona: INDE Publicaciones.

Chirino, M. V. (2000). Regularidades del proceso de enseñanza aprendizaje de la investigación (pp. 60-66). En A. Sierra y E. Caballero (Ed.), Selección de lecturas de investigación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Chirino, M.V. (2002). Selección de lecturas de investigación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

D' Ángelo, O. J. (2001). Sociedad y Educación para el desarrollo humano. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Del Pino, J. L. (1999). Curso Preevento Congreso Pedagogía 99 La orientación profesional en los inicios de la formación superior pedagógica: una propuesta desde un enfoque problematizador. En M. García (2013), Metodología de trabajo grupal colaborativo para el desarrollo de la reafirmación profesional pedagógica en el docente (tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela, Villa Clara, Cuba.

García, G. y Caballero, E. (2004): Profesionalidad y práctica pedagógica provincial. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

González, F. (1983). Motivación Profesional en adolescentes y jóvenes. La Habana: Editorial Ciencia Técnica.

González, V. (2002). La orientación profesional en la Educación Superior: Alternativa teórico - metodológica para la formación de Profesionales competentes. Ponencia. Congreso internacional. Universidad 2002. Universidad de La Habana.

González, V. (1998) La orientación profesional en la Educación Superior (pp. 13-28). En Revista Cubana de Educación Superior, 3, La Habana.

González, V. (2010). Perspectivas teóricas de la orientación profesional: una visión desde el enfoque Histórico-Cultural del desarrollo humano (pp. 101-113). En J. L. Del Pino y S. Recarey (Ed.), Orientación Educativa. Primera Parte La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

González, J. L. (2010). El empleo de las formas de organización del proceso de enseñanza-aprendizaje en la educación superior con un enfoque político ideológico. Universidad de Ciencias Pedagógicas, Félix Varela, Villa Clara. Departamento de Formación Pedagógica General. (Material Digital)

Llerena, O. (2013). Modelo de orientación profesional para el desarrollo de la motivación hacia la profesión en estudiantes de la modalidad semipresencial de carreras sociohumanísticas. (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias Pedagógicas, Ciego de Ávila, Cuba.

Martínez, R. (2001). Modelo de desarrollo de la creatividad pedagógica centrado en la reflexión personal (tesis doctoral inédita). Instituto Superior Pedagógico Félix Varela, Villa Clara, Cuba.

MES. (2018). Reglamento de Trabajo Metodológico: RM 2/2018. República de Cuba.

MINED. (2010). Modelo del Profesional. Carrera de Licenciatura en Educación: Instructor de Arte. Plan D. La Habana.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y MINISTERIO DE CULTURA (2004): Carta Circular acerca del trabajo del Instructor de Arte en la escuela. Documento Normativo. La Habana.

Pérez, L, Bermúdez R., Acosta, R. y Barrera, L. (2004). La personalidad, su diagnóstico y desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Pérez, I. (2011). Sistema didáctico para el desarrollo de la identidad profesional de la Licenciatura en Enfermería (tesis doctoral inédita). Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela, Villa Clara, Cuba.

Recarey, S. y Del Pino, J. L. (2011). Orientación Educativa. Primera Parte. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

UNESCO. (2009). Temas profesionales y educativos. Recuperado de: http://lucastemasprofesionales.blogspot.com/2009/01/conceptode-formacin-profesional.html

Published

2020-09-30

How to Cite

Gómez Morales, Y. ., Garcés González, R. ., & Remón Fonseca, D. B. . (2020). THE ART INSTRUCTOR’S PEDAGOGIC PROFESSIONAL IDENTITY THROUGH PROFESSIONAL ORIENTATION . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(3), 80–93. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/993

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos