THE INVERTED LEARNING TABLE: A PROPOSAL FOR GROUP WORK TO STRENGTHEN THE INVERTED CLASSROOM METHODOLOGY

Authors

  • Gervis Oliver Mendoza García
  • Celia Teresa Ledo Royo

Keywords:

Inverted table, group work, and inverted classroom.

Abstract

The inverted learning table is a group work technique; it defined as a dynamic logical process of coherently planned actions that affect the teaching-learning process. It is born from the daily practice of educational work contextualized between pedagogical duos. Its objectives are the strengthening of group work cooperatively, linking theory and practice dynamically, and creating active work groups. It called an inverted learning table because it seeks to influence the improvement of the teaching-learning process by working in active groups. The methodology used is cooperative action research (IAC) because it seeks to activate the active participation of all the groups involved. By putting it into practice, its importance demonstrated because it has many variables, allows saving time, strengthens and activates cooperative work, motivates the student, allows the flow of ideas, is dynamic and inclusive.

Author Biographies

Gervis Oliver Mendoza García

Magister en docencia e investigación educativa, labora en la Universidad Nacional de Educación, (UNAE), en el Centro de Apoyo San Vicente de Manabí, capacita y proyecta trabajos educativos, investiga, publica artículos y participa en eventos científicos nacionales e internacionales así como en proyectos.

Celia Teresa Ledo Royo

Doctor en Ciencias Pedagógicas, especialidad Educación, Lic. Historia y Ciencias Sociales, Profesor Titular del Centro de Estudios Pedagógicos “Manuel F. Gran”, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Oriente, Cuba. Miembro del programa de doctorado en Ciencias de la Educación.

References

Alexis, P. (2011) rol del docente y del estudiante de la educación actual, Disponible en : https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNQxsawo1Pmn6canq83NUwKr4rttqQ:1574607152477&q=Alexis,+P.+(2011)+rol+del+docente+y+del+estudiante+de+la+educaci%C3%B3n+actual,&tbm=isch&source=univ&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwjDv-_fjIPmAhUh11kKHYDUBp0QsAR6BAgEEAE&biw=1525&bih=706. Consultado 2 enero 2019

AIU ATLANTIC INTERNACIONAL UNIVERSITY, (2019), estrategias de aprendizajes, Disponible en: http://cursos.aiu.edu/. Consultado 4 febrero 2020

Aguilera, Ruiz y León &, Moreno, Lozano, Segura, Yanicelli (2017) el modelo flipped classroom, la psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Atención a la diversidad, Disponible en: file:///C:/Users/COMPUTEACH/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/1055-3297-1-PB%20(1).pdf Consultado 15 mayo 2019

Catala, C. (2019), técnicas de estudios y estrategias de aprendizajes, Qestudios. Disponible en: https://www.qestudio.com/tecnicas-estudio-estrategias-aprendizaje-6334/ Consultado 23 de octubre 2019

Carles, M. y otros (1999), Estrategias de enseñanza y aprendizaje, editorial grao, España, Disponible en: file:///C:/Users/COMPUTEACH/Downloads/ESTRATEGIAS%20DE%20ENSENANZA%20Y%20APRENDIZAJE%20DE%20MONEREO.pdf Consultado 4 febrero 2020

Ejercicios Técnica+mesa+invertida (2016). Disponible en

https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNRz5DyKWG7ioFGLs9U_9v1-No6O2Q:1574607254866&q=T%C3%A9cnica%2Bmesa%2Binvertida+(2016).&tbm=isch&source=univ&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwjNyNiQjYPmAhUSzlkKHR-KB0gQsAR6BAgKEAE&biw=1525&bih=706#imgrc=_ Consultado 3 octubre 2018

Ejercicios Técnica+mesa+invertida (2016). Disponible en http://www.uv.mx/personal/jomartinez/files/2011/10/Rol-del-Docente.Recuperado https://www.google.com/search?q=TECNICA+MESA+INVERTIDA&tbm=isch&source=univ&client=firefoxd&sa=X&ved=2ahUKEwi28oHznJbhAhVWj54KHYXqCvIQsAR6BAgHEAE&biw=1366&bih=632#imgrc=R1vTpxf2BkSETM Consultado 3 octubre 2018

Geycell, E. y otros.( 2017) La didáctica invertida (flipped classroom) como estrategia didáctica para transformar los aprendizajes de los estudiantes en la UNAE, Instituto Técnico Superior Bolivariano de tecnología, Universidad Nacional de Educación (UNAE) Disponible en file:///C:/Users/COMPUTEACH/Documents/36cf1856014e126fc45e2592aa4eb4a9.pdf. Consultado 20 de abril 2019

María. C, (2013), educar hoy. Mirada perspectivas y desafíos, Disponible en: https://mariainescalcagno.wordpress.com/2013/01/22/concepcion-constructivista-del-aprendizaje. Consultado noviembre 2019

Sánchez, C, (2017). Flipped classroom. La clase invertida, una realidad en la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga, España, Disponible en: file:///C:/Users/COMPUTEACH/Downloads/TD_SANCHEZ_CRUZADO_Cristina.pdf. Consultado marzo 2018

Published

2020-09-02

How to Cite

Mendoza García , G. O. ., & Ledo Royo , C. T. . (2020). THE INVERTED LEARNING TABLE: A PROPOSAL FOR GROUP WORK TO STRENGTHEN THE INVERTED CLASSROOM METHODOLOGY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(5), 220–230. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/981

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial