THE INVERTED LEARNING TABLE: A PROPOSAL FOR GROUP WORK TO STRENGTHEN THE INVERTED CLASSROOM METHODOLOGY
Keywords:
Inverted table, group work, and inverted classroom.Abstract
The inverted learning table is a group work technique; it defined as a dynamic logical process of coherently planned actions that affect the teaching-learning process. It is born from the daily practice of educational work contextualized between pedagogical duos. Its objectives are the strengthening of group work cooperatively, linking theory and practice dynamically, and creating active work groups. It called an inverted learning table because it seeks to influence the improvement of the teaching-learning process by working in active groups. The methodology used is cooperative action research (IAC) because it seeks to activate the active participation of all the groups involved. By putting it into practice, its importance demonstrated because it has many variables, allows saving time, strengthens and activates cooperative work, motivates the student, allows the flow of ideas, is dynamic and inclusive.
References
Alexis, P. (2011) rol del docente y del estudiante de la educación actual, Disponible en : https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNQxsawo1Pmn6canq83NUwKr4rttqQ:1574607152477&q=Alexis,+P.+(2011)+rol+del+docente+y+del+estudiante+de+la+educaci%C3%B3n+actual,&tbm=isch&source=univ&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwjDv-_fjIPmAhUh11kKHYDUBp0QsAR6BAgEEAE&biw=1525&bih=706. Consultado 2 enero 2019
AIU ATLANTIC INTERNACIONAL UNIVERSITY, (2019), estrategias de aprendizajes, Disponible en: http://cursos.aiu.edu/. Consultado 4 febrero 2020
Aguilera, Ruiz y León &, Moreno, Lozano, Segura, Yanicelli (2017) el modelo flipped classroom, la psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Atención a la diversidad, Disponible en: file:///C:/Users/COMPUTEACH/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/1055-3297-1-PB%20(1).pdf Consultado 15 mayo 2019
Catala, C. (2019), técnicas de estudios y estrategias de aprendizajes, Qestudios. Disponible en: https://www.qestudio.com/tecnicas-estudio-estrategias-aprendizaje-6334/ Consultado 23 de octubre 2019
Carles, M. y otros (1999), Estrategias de enseñanza y aprendizaje, editorial grao, España, Disponible en: file:///C:/Users/COMPUTEACH/Downloads/ESTRATEGIAS%20DE%20ENSENANZA%20Y%20APRENDIZAJE%20DE%20MONEREO.pdf Consultado 4 febrero 2020
Ejercicios Técnica+mesa+invertida (2016). Disponible en
Ejercicios Técnica+mesa+invertida (2016). Disponible en http://www.uv.mx/personal/jomartinez/files/2011/10/Rol-del-Docente.Recuperado https://www.google.com/search?q=TECNICA+MESA+INVERTIDA&tbm=isch&source=univ&client=firefoxd&sa=X&ved=2ahUKEwi28oHznJbhAhVWj54KHYXqCvIQsAR6BAgHEAE&biw=1366&bih=632#imgrc=R1vTpxf2BkSETM Consultado 3 octubre 2018
Geycell, E. y otros.( 2017) La didáctica invertida (flipped classroom) como estrategia didáctica para transformar los aprendizajes de los estudiantes en la UNAE, Instituto Técnico Superior Bolivariano de tecnología, Universidad Nacional de Educación (UNAE) Disponible en file:///C:/Users/COMPUTEACH/Documents/36cf1856014e126fc45e2592aa4eb4a9.pdf. Consultado 20 de abril 2019
María. C, (2013), educar hoy. Mirada perspectivas y desafíos, Disponible en: https://mariainescalcagno.wordpress.com/2013/01/22/concepcion-constructivista-del-aprendizaje. Consultado noviembre 2019
Sánchez, C, (2017). Flipped classroom. La clase invertida, una realidad en la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga, España, Disponible en: file:///C:/Users/COMPUTEACH/Downloads/TD_SANCHEZ_CRUZADO_Cristina.pdf. Consultado marzo 2018
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Gervis Oliver Mendoza García , Celia Teresa Ledo Royo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.