BUILDING OF THE PROFESSIONAL PEDAGOGICAL IDENTITY BASED ON THE NATIONAL CULTURAL HERITAGE

Authors

  • Paulo Manuel Smith Júnior
  • Lizette de la Concepción Pérez Martínez
  • Santa Nurkis Dias Rodriguez

Keywords:

Pedagogical identity, Secondary education, Cultural heritage

Abstract

The result presented in the article is part of an investigation that responds to the need to treat the formation of a pedagogical identity in the students of the Teacher Training Schools of Secondary Education in Angola from the epistemic consideration that the development Contextual scientist connotes the identity of the nation and is part of its cultural heritage. The characterization of the current situation of the formation of the pedagogical professional identity is provided, in the students of the schools of formation of teachers of secondary education in Angola. The methods and techniques of theoretical, mathematical and empirical level recognized in scientific research were used. Prevailing the Holistic-dialectic that directs all the research and is essential for the understanding and analysis of the research object and the hermeneutic-dialectic in the interpretation of the theoretical data and the initial diagnosis, as well as in the understanding, explanation and interpretation of the research object and its field of action. It made possible to stimulate the scientific logic, developed and the analysis of the results obtained with the application of empirical methods. It is concluded that the current process of teacher training for secondary education in Angola is insufficient, regarding the ethical aspects of the pedagogical training of students.

Author Biographies

Paulo Manuel Smith Júnior

Lic. en Ciencias de la Educación en la Especialidad Física. Profesor de Física, Metodología de Enseñanza de Física y Prácticas Pedagógicas. Coordinador de Metodología de Enseñanza de Física en Escuela de Formación de Profesores de Dundo/ Lunda-Norte, Angola. Tiene 15 años de experiencia como docente, todos ellos en la Educación Secundaria.

Lizette de la Concepción Pérez Martínez

Directora del Centro de Estudio de Educación Superior “Manuel F. Gran”, Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Vicerrectora Docente de la Universidad de Oriente del 2003 al 2012. Tiene 39 años de experiencia como docente, 37 de ellos en la Educación Superior. Presidente del Tribunal Nacional de Ciencias de la Educación de la región oriental. Cuenta con una amplia experiencia en la formación de másteres y doctores

Santa Nurkis Dias Rodriguez

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Lic. En Derecho. Asesora Jurídica del Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente en la provincia Granma. Miembro del Consejo Provincial de las Ciencias Sociales y Humanísticas. Ha publicado sus resultados investigativos en varias revistas de impacto, eventos e imparte docencia y ha tutorado varias tesis de maestría y doctorados.

References

Ávalos, B., & Sotomayor, C. (2012). Cómo ven su identidad los docentes chilenos. Perspectiva Educacional, 57(1), 77-95.

Beijaard, D., Meijer, P., & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers' professional identity. Teaching and Teacher Education, 20(2), 107-128.

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Castells, M. (1997). The Power of Identity. Oxford: Blackwell Publishers.

Cattonar, B. (2001). Les identités professionnelles enseignantes. Ebauche d'un cadre d'analyse. Louvain-la-Neuve.

Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (2005). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. San Francisco: Jossey-Bass.

Dubar, C. (1991). La socialisation: construction des identités sociales et professionnelles. Paris: Collin.

Dubar, C. (1992). Formes identitaires et socialisation professionnelle. Revue française de sociologie, 33(4), 505-529.

Dubar, C. (2002). Crisis de las identidades. La interpretación de una mutación. Barcelona: Ediciones Bellaterra S.L.

Dubar. C., Tripier, P., & Boussard, V. (2011). Sociologie des professions. Paris: Armand Colin.

Galaz, A. (2011). El profesor y su identidad profesional ¿facilitadores u obstáculos del cambio educativo? Estudios Pedagógicos, 37, 89-107.

Gohier, C., & Alin, C. (2000). Enseignant-Formateur. La construction de l'Identité professionnelle. Recherche et Formation. Paris: L'Harmattan.

Guidano, V. F. (1991). The self in process. New York: Guilford University Press.

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.

Maroy, C. (2001). Le modèle du praticien réflexif à l'épreuve de l'enquête. Les Cahiers de Recherche du Girsef, 12, 2-26.

Mcmillan, J., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Editorial Pearson Educación.

Montero, M. L. (2000). La formación del profesorado ante los retos de la multiculturalidad. Documento de trabajo.

Nunes, A. (1999). Educaçao intercultural. Utopia ou realidade? Processos de pensamento dos professores face à diversidade cultural: integraçao de minorias migrantes na escola (Genebra e Chaves). Porto: Profediçoes.

Pérez, G. (2002). Investigación cualitativa. II Técnica de análisis de datos. Madrid: Editorial La Muralla S.A.

Pourtois J. P., & Desmet, H. (1998). Epistemologie et instrumentation en sciences humaines. Liêge, Belgique: Pierre Mardaga editeur.

Quintriqueo, S., & Muñoz, G. (2012). La paradoja entre cultura y realidad: el esfuerzo de criar niños y niñas mapuches en comunidades indígenas de chile, conocimiento map, http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562018005001601, consultado en febrero 2020.

Published

2020-09-02

How to Cite

Smith Júnior, P. M. ., Pérez Martínez, L. de la C. ., & Dias Rodriguez, S. N. . (2020). BUILDING OF THE PROFESSIONAL PEDAGOGICAL IDENTITY BASED ON THE NATIONAL CULTURAL HERITAGE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(5), 86–99. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/973

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial