THEORETICAL REFERENCES ABOUT ORGANIZATIONAL COMMUNICATION IN SPORTS TRAINING ENTITIES
Keywords:
Organizational communication, organizational culture, strategy, sports entities.Abstract
Organizational communication in sports training entities constitutes an unquestionable need in Cuba. This requires a conceptual and methodological basis, based on difficulties detected in a historical study and empirical analysis in the current context in which this type of educational institution operates. The objective of the article is to reveal the theoretical and foreign and national experiences about the subject, appropriate to the particular demands of the institutional ones in the different levels of education and the types of relations with society. The methods were used: historical and logical, the analysis and synthesis of the specialized bibliography on the subject, the experiential method and study of documents.
References
Alonso, M. M., Saladrigas, H. (2002). Para investigar en Comunicación Social. Guía Didáctica. La Habana: Editorial Félix Varela.
Álvarez, R. (2003). La evaluación del sistema del sistema educativo cubano. Una experiencia. Mined.
Arellano, E. (2009). La estrategia de comunicación orientada al desarrollo de la cultura organizacional. Revista Razón y Palabra, No. 62, diciembre 8, 2009. Recuperado de: http://www.razonypalabra.org.mx/n62/varia/earellano.html
Aponte, B. F. (2017). Estrategia de Comunicación Organizacional para la Escuela de Iniciación Deportiva Escolar de Las Tunas. Tesis de Maestría en Ciencias de la Comunicación. Departamento de Ciencias de la Comunicación. Universidad de Las Tunas.
Buca, J. B., Montero, J. G. (2015). Estrategia gerencial sobre clima organizacional para mejorar el funcionamiento del departamento de planificación y deporte de Indeportes del estado Cojedes. Universidad deportiva del Sur. Vicerrectoría académica. Coordinación del Programa de Gestión Tecnológica del Deporte. Venezuela.
Calviño, M. (2016). Conferencia magistral en la inauguración de la VII Convención Intercontinental de Psicología “Hominis 2016”. Palacio de Convenciones de La Habana. Cuba.
Galindo, J. (2004). Hacia una comunicología posible en México. Notas preliminares para un programa de investigación. Mesa Comunicológica. Veracruz.
Juan, J. B., Manuel, Á. (2002). La Gestión Deportiva: Clubes y Federaciones. 1ª Edición. España.
Lucas, A. (1997). La Comunicación en las empresas y en las Organizaciones. Barcelona: Editorial Paidós.
Muñiz, M. (1989). Publicidad. Mito y realidad en el socialismo. La Habana: Editorial Pablo de la Torriente.
Reyes, A. (1994). Administración Moderna. México: Editorial Limusa.
Stephen, P. R. (2004). Comportamiento Organizacional. España: Pearson Educación.
Trelles, I. (2002). Bases teórico-metodológicas para una propuesta de modelo de gestión de comunicación en organizaciones. Tesis doctoral en Ciencias de la Comunicación. Universidad de La Habana. Facultad de Comunicación. La Habana.
_______. (2001). Comunicación y Cultura Organizacional: entramados e interrelaciones. Revista Espacio, No. 5, Mayo-Agosto, 2001.
Valdez, R. (2002). Desarrollo Organizacional y Comunicación Organizacional. Monterrey, N. L. México. Recuperado de: http://www.gestiopolis.com/recursos/documentos/fulldocs/ger/DOCO.htm#2h
Van Riel, C. (2003). Nuevas Formas de la Comunicación Organizacional. Revista Razón y Palabra, No. 34, Agosto-Septiembre.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Bárbaro Félix Aponte Castillo, José Guillermo Montero Quesada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.