SCIENTIFIC PRODUCTION: AN EXPERIENCE OF THE STUDIES RESEARCH CENTER OF SOCIAL SCIENCES

Authors

  • Vicenta Inmaculada Aveiga Macay Universidad Técnica de Manabí
  • Leonor Alexandra Rodríguez Álava Universidad Técnica de Manabí
  • Ana Gabriela Vélez Santana Universidad Técnica de Manabí

Keywords:

Investigation; Scientific Production; Investigative competences; Scientific writing.

Abstract

The objective of this research was to analyze the experience on scientific production developed by teachers and students from the Center of Study and Development of the Social Sciences of the Faculty of Humanistic and Social Sciences of the Technical University of Manabí. In the process the qualitativequantitative approach was applied, with the inductive-deductive methods, analysis-synthesis that allowed to show the referential framework of the experience in scientific production, the different perspectives on the ways how are they linked and integrated the results of research with the society, in an action that transcends the study and intervention of the natural and artificial world, modifying it and adapting it to needs and interests the national, regional or local, from the perspective of the careers of: Psychology, Social Work and Secretariated; as well as attend to the plus elevated basics of knowledge generated by the specialists precedents, that contribute to the theoretical enrichment and the proposal of new alternatives for the strengthening of investigative competences in teachers and students of the area of Social and Human Sciences

Author Biographies

Vicenta Inmaculada Aveiga Macay, Universidad Técnica de Manabí

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Docente Investigadora, Directora del Centro de Investigaciones de Estudio y Desarrollo de las Ciencias Sociales - Facultad de Ciencias Humanísticas y Sociales de la Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo-Manabí-Ecuador.

Leonor Alexandra Rodríguez Álava, Universidad Técnica de Manabí

Docente Investigadora – Miembro principal del Centro de Investigaciones de Estudio y Desarrollo de las Ciencias Sociales - Facultad de Ciencias Humanísticas y Sociales – Universidad Técnica de Manabí – Portoviejo – Manabí – Ecuador.

Ana Gabriela Vélez Santana, Universidad Técnica de Manabí

Docente Investigadora - Facultad de Ciencias Humanísticas y Sociales – Universidad Técnica de Manabí – Portoviejo – Manabí – Ecuador

References

Arcila, O. (1996): ‘Las líneas de investigación como elemento articulador de los

procesos académicos en la universidad’, Comunicación-Educación, una relación

estratégica, Revista Nómadas, Núm. 5, Octubre, Bogotá.

Aveiga, V. (2012). Cómo hacer investigación Científica: Un texto práctico y detallado

para la elaboración de artículos científicos.

Azevedo, F. (1996). Automaçao de Bibliotecas: Análise da produçao via Biblioinfo.

Balbachevsky, E. (2008): ‘Incentivos y obstáculos al emprendedorismo académico’, en

Universidad y desarrollo en Latinoamérica. Simón Schwartzman, Caracas:

IESALCUNESCO.

Bochis (2011). Lectura y Redacción. Ejercicios y teoría sobre la lengua española.

Canales, F. (2011). Metodología de la Investigación. México: Limusa.

Day, R. A. (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Obtenido de

http://revistadipa.ug.edu.ec/dipa/documentos/archivos/como_escribir_y_publicar_tr

abajos_cientificos.pdf

Gazzola, A. (2008): “Prólogo”, Universidad y Desarrollo en Latinoamérica. Simón

Schwartzman, Caracas: IESALC-UNESCO.

Gómez, B.H. (2000). Ortografía y Redacción para todos.

Márquez, A. (2004): ‘El discurso científico humanístico de la investigación venezolana’,

Revista Venezolana de Ciencias Sociales, Vol. 8. Núm. 2, Caracas.

Mutt, J. A. (2012). Manual de redacción científica. Obtenido de

https://www.uco.es/servicios/informatica/windows/filemgr/download/ecolog/Cuader

no%20redaccion%20trabajo%20cc.pdf

Páez, J (2010). La Investigación Universitaria y la Formación del profesorado

Latinoamericano. Rev. Ciencias Sociales, ISSN 1696-7348.

Rivas, L. (2004). La formación de investigadores en México. Perfiles Latinoamericanos

diciembre 2004, 89-113

UTM (2014), Reglamento de Régimen Académico, Portoviejo- Manabí.

Veracierta, J (2010). Obtenido de

https://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/jgpv1.pdf

Witter, G. (1997). Produção Científica. Campinas, SP: Editora A Tomo. pag 9.

Published

2019-06-20

How to Cite

Aveiga Macay, . V. I. ., Rodríguez Álava, L. A., & Vélez Santana, A. G. (2019). SCIENTIFIC PRODUCTION: AN EXPERIENCE OF THE STUDIES RESEARCH CENTER OF SOCIAL SCIENCES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(2), 229–238. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/886

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)