METHODOLOGICAL INNOVATION TO RAISE THE LEVEL OF LEARNING OF CHEMISTRY
Keywords:
Methodological innovation: Teaching; Strategies; Innovative and creative; Professional development.Abstract
It is intended to make manifest the methodological innovation carried out by the teachers of the technical university of Manabí, corresponding to the subjects of chemistry imparted in the institute of basic sciences. And, therefore, it is an important foundation in the experimentation of new methodologies adapted to the new demands that arise within the IES framework. It addresses the meaning of innovative and creative teacher, bringing creative teaching, the characterization of innovative didactic strategies and application in the university classroom. An "improvement" research is proposed as a methodological novelty carried out through a case study where there is the synergy of teachers, students and methodologies. The good reception reveals other forms of university learning that develops thinking skills and attitudes without abandoning the acquisition of knowledge for their professional development.
References
Buenos Aires. Gutiérrez, A. P. (2010). La Formación De Los Futuros Maestros Y La
Integración De Las Tic En La Educación. Revista De Ecucación, 15.
http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_TIC.pdf
Castellón, S. (2005). Didáctica General Compilación Tegucigalpa. Universidad
Pedagógica Nacional Francisco: Morazán Inédito.
http://repositorio.utm.edu.ec/handle/123456789/1046?mode=full
Crivello. (2010). Innovavión didactica en química general. Córdoba.
http://repositorio.utm.edu.ec/handle/123456789/1046
Diaz Barriga, F. (2011). La Formación en aspectos Metacurriculares con los alumnos de
educación media superior. UNAM perfiles educativos: México julio-septiembre, numero
México D.F.
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13206502
Díaz Barriga, F., & Hernández Roja, G. (2010). Estratgias docentes para un aprendizaje
significativo, una interpretación contructivista. México: 2a edición.
https://jeffreydiaz.files.wordpress.com/2008/08/estrategias-docentes-para-unaprendizaje-
significativo.pdf
Eddie, V. (1998). Metodología de la Enseñanza de las Ciencias Naturales. San José
Costa Rica: Talleres Litográficos de la editorial EUNED.
http://repositorio.utm.edu.ec/handle/123456789/1046?mode=full
Elliott, J. (1996). El cambio educativo desde la investigación-acción.Madrid: Ediciones
Morata.
http://www.terras.edu.ar/biblioteca/37/37ELLIOT-Jhon-Cap-1-y-5.pdf
Franklin, B. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of
educational goals: Handbook I, cognitive domain.New York ; Toronto:: Longmans,
Green.
http://www.univpgri-palembang.ac.id/perpusfkip/
Perpustakaan/Pendidikan%20&%20Pengajaran/Taxonomy_of_Educational_Objec
tives__Handbook_1__Cognitive_Domain.pdf
Imbernón, F. (1996). En busca del discurso perdido. Buenos Aires-Argentina: Edt.
Magisterio del Rio de la Plata.
http://biblio.upmx.mx/library/index.php?title=26276&lang=en&query=@title=Special:
GSMSearchPage@process=@autor=IMBERNON,%20FRANCISCO%20@mode=&recnum
=1
http://redbiblio.unne.edu.ar/opac/cgi-bin/pgopac.cgi?VDOC=4.20723
Javi, M. (2011). Enseñanza de la química general a través de la ciencia de
materiales.Mexico.
Jonhstone, A. (2006). Chemical education research in Glasgow in perspective.
Chemistry Education Research and Practice, 7(2),49-63.
https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2006/rp/b5rp90021b/unauth#!divA
bstract
Llorens, J. (1991). Comenzando a aprender química. Ideas para el diseño curricular.
Madrid: Visor.
https://books.google.com.ec/books/about/Comenzando_a_aprender_qu%C3%ADmica
.html?id=AO8UAgAACAAJ&redir_esc=y
Montenegro. (febrero de 2009). Shile Shared.
Pedro, M. (2012). Impacto de las TICs en educación. Revista de investigación.
Pozo, J. I. (2004). Gomez Crespo Miguel Aprender y Enseñar. Madrid:: Ediciones
Morata.
Rionda, S. M. (2002). La investigación sobre el desarrollo y la enseñanza de las
habilidades de pensamiento. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1).
Rodriguez-Sandoval, E. V.-C. (2010). Evaluación De La Estrategia "Aprendizaje Basado
Em Proyecto".Educación Y Educadores.
Spiezia. (2010). Does computer use increase educational achievements. Economic
studies.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Heinert Solórzano Zamora , Hernán Humberto Caballero Vera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.