METHODOLOGICAL INNOVATION TO RAISE THE LEVEL OF LEARNING OF CHEMISTRY

Authors

  • Heinert Solórzano Zamora Universidad Técnica de Manabí
  • Hernán Humberto Caballero Vera Universidad Técnica de Manabí

Keywords:

Methodological innovation: Teaching; Strategies; Innovative and creative; Professional development.

Abstract

It is intended to make manifest the methodological innovation carried out by the teachers of the technical university of Manabí, corresponding to the subjects of chemistry imparted in the institute of basic sciences. And, therefore, it is an important foundation in the experimentation of new methodologies adapted to the new demands that arise within the IES framework. It addresses the meaning of innovative and creative teacher, bringing creative teaching, the characterization of innovative didactic strategies and application in the university classroom. An "improvement" research is proposed as a methodological novelty carried out through a case study where there is the synergy of teachers, students and methodologies. The good reception reveals other forms of university learning that develops thinking skills and attitudes without abandoning the acquisition of knowledge for their professional development.

Author Biographies

Heinert Solórzano Zamora , Universidad Técnica de Manabí

Químico. Magister. Profesor de Química de las Carreras de Ingeniería Química y de Pedagogía de las Ciencias Experimentales en Química y Biología, Departamento de Química, Instituto de Ciencias Básicas, Universidad Técnica de Manabí UTM, Ecuador.

Hernán Humberto Caballero Vera, Universidad Técnica de Manabí

Ingeniero. Magister. Universidad Técnica de Manabí, UTM. Docente de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador.

References

Buenos Aires. Gutiérrez, A. P. (2010). La Formación De Los Futuros Maestros Y La

Integración De Las Tic En La Educación. Revista De Ecucación, 15.

http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_TIC.pdf

Castellón, S. (2005). Didáctica General Compilación Tegucigalpa. Universidad

Pedagógica Nacional Francisco: Morazán Inédito.

http://repositorio.utm.edu.ec/handle/123456789/1046?mode=full

Crivello. (2010). Innovavión didactica en química general. Córdoba.

http://repositorio.utm.edu.ec/handle/123456789/1046

Diaz Barriga, F. (2011). La Formación en aspectos Metacurriculares con los alumnos de

educación media superior. UNAM perfiles educativos: México julio-septiembre, numero

México D.F.

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13206502

Díaz Barriga, F., & Hernández Roja, G. (2010). Estratgias docentes para un aprendizaje

significativo, una interpretación contructivista. México: 2a edición.

https://jeffreydiaz.files.wordpress.com/2008/08/estrategias-docentes-para-unaprendizaje-

significativo.pdf

Eddie, V. (1998). Metodología de la Enseñanza de las Ciencias Naturales. San José

Costa Rica: Talleres Litográficos de la editorial EUNED.

http://repositorio.utm.edu.ec/handle/123456789/1046?mode=full

Elliott, J. (1996). El cambio educativo desde la investigación-acción.Madrid: Ediciones

Morata.

http://www.terras.edu.ar/biblioteca/37/37ELLIOT-Jhon-Cap-1-y-5.pdf

Franklin, B. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of

educational goals: Handbook I, cognitive domain.New York ; Toronto:: Longmans,

Green.

http://www.univpgri-palembang.ac.id/perpusfkip/

Perpustakaan/Pendidikan%20&%20Pengajaran/Taxonomy_of_Educational_Objec

tives__Handbook_1__Cognitive_Domain.pdf

Imbernón, F. (1996). En busca del discurso perdido. Buenos Aires-Argentina: Edt.

Magisterio del Rio de la Plata.

http://biblio.upmx.mx/library/index.php?title=26276&lang=en&query=@title=Special:

GSMSearchPage@process=@autor=IMBERNON,%20FRANCISCO%20@mode=&recnum

=1

http://redbiblio.unne.edu.ar/opac/cgi-bin/pgopac.cgi?VDOC=4.20723

Javi, M. (2011). Enseñanza de la química general a través de la ciencia de

materiales.Mexico.

Jonhstone, A. (2006). Chemical education research in Glasgow in perspective.

Chemistry Education Research and Practice, 7(2),49-63.

https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2006/rp/b5rp90021b/unauth#!divA

bstract

Llorens, J. (1991). Comenzando a aprender química. Ideas para el diseño curricular.

Madrid: Visor.

https://books.google.com.ec/books/about/Comenzando_a_aprender_qu%C3%ADmica

.html?id=AO8UAgAACAAJ&redir_esc=y

Montenegro. (febrero de 2009). Shile Shared.

Pedro, M. (2012). Impacto de las TICs en educación. Revista de investigación.

Pozo, J. I. (2004). Gomez Crespo Miguel Aprender y Enseñar. Madrid:: Ediciones

Morata.

Rionda, S. M. (2002). La investigación sobre el desarrollo y la enseñanza de las

habilidades de pensamiento. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1).

Rodriguez-Sandoval, E. V.-C. (2010). Evaluación De La Estrategia "Aprendizaje Basado

Em Proyecto".Educación Y Educadores.

Spiezia. (2010). Does computer use increase educational achievements. Economic

studies.

Published

2019-03-28

How to Cite

Solórzano Zamora , . H. ., & Caballero Vera, H. H. (2019). METHODOLOGICAL INNOVATION TO RAISE THE LEVEL OF LEARNING OF CHEMISTRY . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(1), 161–176. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/860

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)