CONSTRUCTION OF THE KNOWLEDGE OF DIFFERENTIAL AND COMPREHENSIVE CONTEXTUALIZED CALCULUS IN THE FIELD OF PROFESSION FROM THE MODELING

Authors

  • Hugo Tapia Sosa Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas
  • Otto Andrade Jaime Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas
  • Alejandro Eleodoro Estrabao Pérez Universidad de Oriente, Santiago de Cuba / Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas – Ecuador

Keywords:

Construction of differential and integral calculus knowledge; contextualization in the field of professional training; calculation modeling.

Abstract

Mathematical modeling as a construction strategy for the knowledge of differential and integral calculus in the research process that was accomplished in the development of a classroom project in the Zootechnics Career in the second level allowed assessing the significance and relevance of the strategy to improve substantially learning. The observation methodology was used as a methodology in a context of classroom social works that dynamized by integrating the contributions of independent works of the students. The results showed that there are significant differences between an initial and final state of the experience, improved their capacity for analysis, interpretation of data, improved the ability to search for information and appropriation of research methods, therefore the research work served to overcome the inadequacies of solving calculation problems that manifested as a problem.

Author Biographies

Hugo Tapia Sosa, Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas

Licenciado en Ciencias de la Educación, Especialidad en Física y Matemática, Magister en Docencia, Mención Gestión en desarrollo del currículo. Profesor Titular. Facultad de Ciencias Agropecuarias y Ambientales – Carrera de Ingeniería Zootécnica de la Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas – Ecuador.

Otto Andrade Jaime, Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas

Ingeniero Civil. Profesor contratado. Catedrático de Matemática de la Facultad de Ciencias Agropecuarias y Ambientales – Carrera de Ingeniería Zootécnica de la Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas – Ecuador.

Alejandro Eleodoro Estrabao Pérez, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba / Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas – Ecuador

Profesor Titular y Consultante de la Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Doctor en Ciencias Pedagógicas. Master en Ciencias de la Educación y Licenciado en Física. Catedrático de Matemática de la Facultad de Ciencias Agropecuarias y Ambientales – Carrera de Ingeniería Agronómica de la Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas – Ecuador. Coordinador de la Comisión de Grados Científicos de la Universidad de Oriente y experto de la Junta de Acreditación Nacional de Cuba. Especialista en Gestión Universitaria, Diseño Curricular, Didáctica de la Educación Superior y acumula experiencia en la Acreditación de procesos e instituciones universitarias.

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Published

2019-03-28

How to Cite

Tapia Sosa, H. ., Andrade Jaime, O., & Estrabao Pérez, A. E. (2019). CONSTRUCTION OF THE KNOWLEDGE OF DIFFERENTIAL AND COMPREHENSIVE CONTEXTUALIZED CALCULUS IN THE FIELD OF PROFESSION FROM THE MODELING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(1), 63–76. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/853

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