A LOOK TO THE INCLUSIVE EDUCATION AND ITS INCIDENCE IN THE FORMATION OF UNIVERSITY PROFESSIONALS
Keywords:
inclusion: integration; special educational necessities; educational inclusion; inclusive universities.Abstract
The education is a fundamental human right, recognized in diverse instruments of international right, ratified by the States Members of the Organization of the United Nations (UN). The States are the backers of this right and they have the obligation of respecting it, to protect it and to carry out it, in other words, of generating the conditions for its full realization. The principle of inclusive education was adopted unanimously in the World Conference on Education of Special Necessities: access and quality (Salamanca, 1994), and it implies that the regular schools should welcome all the children and young without taking into account their physical, intellectuals, social, emotional conditions or of any another type. The inclusion is a philosophy that was built on the belief that all the people are same and they should be respected and valued, as a topic of basic human rights. The objective of this work is to value the current state on the inclusive practices in Latin America, in the school education, their legislations that aid and its impact in the formation of university professionals
References
Barrio de la Puente, J.L. (2009). Hacia una Educación Inclusiva para Todos. Revista Complutense de Educación. 20 (1):13-31. Disponible en http://www.ucm.es/BUCM/revistas/edu/11302496/
Bourdieu, P. (2000). El sentido práctico. Madrid: Taurus.
Educación Inclusiva: el camino del futuro” 48ª Reunión de la Conferencia Internacional de Educación (CIE, 25-28 de Noviembre del 2008, Ginebra, Suiza)
Ferrante_F. (2011) La Miseria del Mundo. Buenos Aires: Fondo de Cultura PROYECTO_DISCATIF/Documentos
Freire, P. (2009). La Educación como Práctica de Libertad. Ciudad de México: Siglo XXI
Lewin, K. (1970) Psychologie dynamique. les relations humaines. París: Presses Universitaires e France.
Molina, R. (2007). Análisis de la situación de la Educación Superior para Personas con Discapacidad en Colombia. Memorias del Primer Foro Virtual Educación Superior Inclusiva. Universidad Autónoma de Manizales en la Plataforma Edupol: Una Alternativa de Inclusión para la Educación Superior. Colombia: UAM.
Moriña, A. (2004). Teoría y práctica de la Educación Inclusiva. Málaga: Aljibe.
UNESCO, (1990) Conferencia Mundial de Educación para Todos, Jomtiem, Tailandia
UNESCO (1994) Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad, Ministerio de Educación de España y UNESCO, Salamanca, España.
UNESCO, (1998) Estudio Temático para la Evaluación de EPT 2000: Participación en la Educación para Todos: La Inclusión de Alumnos con Discapacidad. Santiago: Unesco.
UNESCO (2000) Foro Mundial sobre la Educación, Cumpliendo con nuestros compromisos, Dakar Senegal
UNESCO (2004) Temario abierto sobre educación inclusiva. Santiago: Unesco
UNESCO/OREALC, Santiago (2007). Consulta a países Latinoamericanos sobre Información asociada a Necesidades Educativas Especiales, sistematización de resultados, SIRNEE.
UNESCO-OIE (2008). La educación inclusiva en América Latina y el Caribe: Un análisis exploratorio de los Informes Nacionales presentados a la Conferencia Internacional de Educación.
Vigotsky, L. S. (1995) Obras completas. Tomo Cinco. Fundamentos de Defectología. 1ª reimp. Trad. de María del Carmen Ponce Fernández. La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Iliana Juliana Concepción García, Sorilín López Córcoba, Isabel Cristina Yurel Concepción
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.