SCIENTIFIC-METHODOLOGICAL WORK IN THE EDUCATIVE INSTITUTIONS OF TECHNICAL AND PROFESSIONAL EDUCATION. A MODEL OF ITS MANAGEMENT.
Keywords:
Scientific-Methodological Work; Management of Scientific-Methodological Work; Technic Professional Education.Abstract
The production of the theoretical model of the management of scientific-methodological work in the educative institutions of technical and professional education that as a process constitute one of the spheres of intervention of the scholar director, had as objective: explain theoretically this process and offer orientations that that make viable in the practical order its implementation. The model designed constitutes the response to the scientific problem identified in the research, associated to the deficiencies existing in the management of the scientific-methodological work in the institutions mentioned. The structure of the model produced are made up of three sub-systems that in its functional dynamic make possible the effective management and execution of the TCM, they are: instructive-projective, organizational-revitalizing and evaluative-transformative. These, in turn, are made up of components that constitute minor sub-systems, which present the recursivity of the system and from which relation emerge as resultant quality the qualitative progression of the management of TCM in the institutions of the ETP. The previously declared resultant quality makes reference to the gradual advance of this process, when considering the interrelation of the pertinence of its projection, the coherence in its functionality and the practical transformations achieved.
References
Aguilera, E. (2008). La dirección de la actividad científico-educativa en las escuelas de la Educación de Jóvenes y Adultos (Tesis de maestría). Instituto Superior Pedagógico. Holguín, Cuba.
Alonso, S. (2002). El Sistema de Trabajo del MINED (Tesis doctoral). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana, Cuba.
Bringas, J. y Reyes, O. (2005). La administración educativa en la experiencia cubana. Curso 17 de Congreso Internacional Pedagogía 2005. La Habana, Cuba.
Carnota, O. (1980). Curso de administración para dirigentes. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial de Ciencias Sociales.
Casassus, J. (2000). Problemas de la gestión educativa en América Latina: la tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B. Disponible en: http://www.educarchile.cl/[Consultado el 10 de enero 2017]
Diez, R. (2013). El trabajo metodológico. Sistematización de los fundadamentos para su dirección. Universidad de Ciencias Pedagógicas, Holguín, Cuba.
Fayol, H. (1916). Administration industrielleet generale prevoyance, organisation, commandement, coordination, controle. París, Francia: Dunod.
García, G. (2010). La formación investigativa de los educadores. La Habana, Cuba: Presentación electrónica para el acto de defensa doctoral García, G. (2010). La formación investigativa de los educadores. La Habana, Cuba: Presentación electrónica para el acto de defensa doctoral.
García, H. (2015). Modelo pedagógico para la formación laboral de los estudiantes de la familia Mecánica durante las prácticas preprofesionales en la provincia Artemisa (Tesis doctoral). Universidad de Artemisa. Artemisa, Cuba.
Manzano, R. y Morales, J. R. (1999). Fundamentos de Administración Educativa. Material de estudio para la Maestría en Planeamiento, Administración y Supervisión de Sistemas Educativos. La Habana: IPLAC.
Mintzberg, H. (1991). El trabajo directivo. Folklore y realidad. En Mintzberg y la dirección. Madrid, España: Díaz de Santos.
Martins de Sousa, M. (2005). Una propuesta de Modelo de Gestión Democrático-Participativa para el Centro Federal de Educación Tecnológica de Maranhão (Tesis doctoral). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana, Cuba.
Marconi, J. (2012). Dirección educativa. Educación Administrativa. Disponible en: http://www.monografias.com/[Consultado el 15 de junio de 2007]
Pozner, P. (1997). El directivo como gestor de aprendizajes escolares. Buenos Aires: Argentina.
Martins de Sousa, M. (2005). Una propuesta de Modelo de Gestión Democrático-Participativa para el Centro Federal de Educación Tecnológica de Maranhão (Tesis doctoral). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana, Cuba.
Koontz, H. y Weirich, H. (2004). Administración. Una perspectiva global. México: Mc. Graw Hill.
Valiente, P. (2005). Apuntes sobre la evolución histórica del proceso de formación y superación de los dirigentes educacionales en Cuba en la etapa revolucionaria. Holguín, Cuba: Material digitalizado.
Valiente, P. (2005). Política y dirección educacional. Holguín, Cuba: Material digitalizado.
Velázquez, N. (2014). La gestión del director escolar en la dirección institucional del proceso de enseñanza-aprendizaje en la secundaria básica (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas. Holguín, Cuba.
Valiente, P. (2014). La actividad profesional de dirección del director escolar. Holguín, Cuba: Material digitalizado.
Valle, A. y García, G. (2007). Dirección, organización e higiene escolar. Materia en soporte digital.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Lina Margarita Ramírez Lahera , Jorge González Ramírez, Amaury Castañeda Velázquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.