METODOLOGICAL REFLECTIONS FOR THE STUDY OF MARGINALITY IN A COMMUNITY WITH A CULTUROLOGICAL FOCUS

Authors

  • Lisbeth Sánchez Rodríguez Gobierno provincial de Las Tunas
  • Rafaela Macías Reyes Universidad de Las Tunas

Keywords:

Marginality, cultural studies, community.

Abstract

The present work of the marginality in the local context from an approache of culturological focus in St. Domingo's community, Las Tunas. This possesses like objective appraising the manifestations of marginality in the aforementioned community, utilizing the cultural focus. Marginality, cultural studies, culture and community examine the terms themselves in this investigation's theoretic frame like like scientific fundamental categories, taking into account the complexity that possesses this phenomenon from the social and cultural point of view. The present work sends to know, as from the research findings, a series of metodological reflections relating to the study of the marginality from culturological focus in a community.

Author Biographies

Lisbeth Sánchez Rodríguez , Gobierno provincial de Las Tunas

Licenciada en Estudios Socioculturales, Holguín. Máster en Desarrollo Cultural Comunitario, Las Tunas. Funcionaria de Atención a la Población en el Gobierno Provincial de Las Tunas. Aspirante a Investigadora por el ICIC “Juan Marinello”. Las Tunas, Cuba.

Rafaela Macías Reyes, Universidad de Las Tunas

Doctora en Ciencias Filosóficas. Profesora Titular. Coordinadora de la maestría en Desarrollo Cultural Comunitario. Presidenta del Consejo Provincial de las Ciencias Sociales de Las Tunas. Profesora Titular de la carrera Estudios Socioculturales, Universidad de Las Tunas, Cuba.

References

Almazán del Olmo, S. y Torres Moré, P. (2006). Panorama de la cultura cubana.

Antología. La Habana: Félix Varela.

Bodaño Quezada, S. L. y Lemes Pérez, Y. (2011). Historia de las Artes Plásticas en el

municipio Colombia. Colombia.

Borroto Fernández, D. (comp). (2003). Historia de Guáimaro. Época colonial.

Camagüey: Ácana.

Borroto Fernández, D. y Borroto Valdés, D. (2005). Historia de Guáimaro II. República

y Revolución. Camagüey: Ácana.

Candelario Sancho, M. R. (2011). Quehacer musical del municipio Colombia.

Colectivo de autores. (2010). Síntesis Histórica Provincial. La Habana: Historia. Cuba.

Compilación de textos legislativos: Protección del Patrimonio Cultural (2002). Consejo

Nacional del Patrimonio Cultural. Ministerio de Cultura.

Fondo de Archivo Juárez Cano (Carpeta 122, Carpeta 133, Carpeta 137).

Hernández Pérez, Y. E. (2010). Panorama cultural de Victoria de Las Tunas en el

período de 1930-1935. Tesis de maestría inédita. Universidad de Las Tunas.

Infante Cordoví, Y. (2007). Historia de los cines del municipio Las Tunas. Tesis de

diploma inédita. Universidad de Las Tunas.

Macías Reyes, R. (2014). El trabajo sociocultural comunitario. Fundamentos

epistemológicos, metodológicos y prácticos para su realización. Las Tunas: Editorial

Académica Universitaria (EDACUN). Universidad Vladimir I. Lenin.

Marrero Zaldívar, V. (2006). Las Tunas, localidad, cultura e identidad. Las Tunas:

Sanlope.

Naranjo Tamayo, A. D. y otros. (2008). Panorama de la República de Bayamo (1925-

. Bayamo: Ediciones Bayamo.

Pérez Mesa, G. (2002). Monografía de la historia del municipio Colombia.

Pérez Serpa, N. (2010). Análisis teórico de la noción de memoria cultural y su

importancia para las identidades actuales. Disponible en

www.eumed.net/rev/cccss/09/nps.htm

_________________ (2010). Panorama Cultural de Victoria de Las Tunas en el período de

–1925. Tesis de maestría inédita. Universidad Vladimir Ilich Lenin, Las Tunas,

Cuba.

Periódico El Interlocal. Año II. Número 18.

Published

2018-03-31

How to Cite

Sánchez Rodríguez , . L. ., & Macías Reyes, R. (2018). METODOLOGICAL REFLECTIONS FOR THE STUDY OF MARGINALITY IN A COMMUNITY WITH A CULTUROLOGICAL FOCUS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(5), 163–178. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/816

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)