STRATEGY FOR THE UNDERSTANDING OF THE GEOMETRIC OBJECTS, IN THE CAREER OF EDUCATION, MATHEMATICAL MENTION.

Authors

  • Elizabeth Rincón Santana Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana.
  • Nancy Montes de Oca Recio Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz. Cuba.
  • Cila Mola Reyes Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz. Cuba.

Keywords:

understanding, geometric objects, mathematic.

Abstract

Today it is recognized, as an educational problem, the difficulties that the students present in the understanding of geometric objects; generally, because they are not able to establish relationships among their elements, besides presenting difficulties in arguing and mainly in the application of the geometric contents to situations and mathematical problems, as well as to daily life. The purpose of this article is to present a didactic strategy to favor the understanding of the geometric objects, based on a didactic conception of the teaching and learning view a communicative approach.

Author Biographies

Elizabeth Rincón Santana , Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana.

Master en Ciencias de la Educación. Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana.

Nancy Montes de Oca Recio, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz. Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz. Cuba.

Cila Mola Reyes, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz. Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz. Cuba.

References

Blanco, R. (1999). La abstracción y el nexo símbolo – objeto. Revista Reforma No. 20. Preparatoria No. 3. Universidad Autónoma de Nuevo León, pp. 36 – 41.

Brousseau, G. (1997). Teoría de las Situaciones didácticas. Didáctica de las matemáticas.

Duval, R. (1998). Registros de representación semiótica y funcionamiento cognitivo del pensamiento. México. Investigaciones en Matemática Educativa II, pp. 173-201. México Grupo Editorial Iberoamérica.

Duval, R. (2006). Un tema crucial en la educación matemática: La Habilidad para cambiar el registro de representación. España: La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 9 (1), pp. 143-168.

Roméu, A. (2011). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural de la enseñanza de la lengua: periodización y aportes. Tesis doctoral UCP “Enrique José Varona”.

Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psíquicos superiores. Barcelona. Editorial Crítica.

Yordi, I. (2003). Metodología para formar en los estudiantes de Ingeniería Eléctrica la habilidad de calcular en Álgebra Lineal con sentido amplio. Tesis doctoral. Universidad de Camagüey.

Published

2017-12-18

How to Cite

Rincón Santana , . E. ., Montes de Oca Recio, N., & Mola Reyes, C. (2017). STRATEGY FOR THE UNDERSTANDING OF THE GEOMETRIC OBJECTS, IN THE CAREER OF EDUCATION, MATHEMATICAL MENTION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(4), 179–198. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/660

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos