RURAL NORMALISTS: SELF-MOTIVATION TOWARDS TEACHER INVOLVEMENT.

Authors

  • María Silvia Valencia y Peña Escuela Normal Rural “Lic. Benito Juárez” Tlaxcala, México.
  • Jorge García Batán Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz", Cuba.
  • Silvia Colunga Santos Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz", Cuba.

Keywords:

self-motivation; implication; teaching profession; reflection.

Abstract

In Mexico is included in the education debate: planning, management, social participation and teacher training in rural school normal low educational quality is the result of multiple variables; reform plans of the Bachelor of Primary Education aim at implementing educational change at the national level, which is considered to answer: Who will be the teachers of the new generations?. The aim of this paper is an attempt to approach a better understanding of teacher education from emotional education, in order to promote self-motivation in the context of Normal Rural Education.
The results allowed showing: aspirations; reasons preferably requirements to exercise the teaching profession and guiding elements on the personal, professional and social vision. It was a challenge to identify with the profession, as most of the students admitted for a free no interest in becoming teachers.

Author Biographies

María Silvia Valencia y Peña, Escuela Normal Rural “Lic. Benito Juárez” Tlaxcala, México.

Aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas por la Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz", Cuba. Master en Ciencias de la Educación, Profesora Investigadora de Enseñanza Superior T.C. en la Escuela Normal Rural “Lic. Benito Juárez” Tlaxcala, México.

Jorge García Batán, Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz", Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Master en Ciencias, Profesor Titular, Investigador y Director del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación (CECEDUC) "Enrique José Varona" de la Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz", Cuba.

Silvia Colunga Santos, Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz", Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Master en Trabajo Social, Licenciada en Psicología, Profesora Titular e Investigadora del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación (CECEDUC) "Enrique José Varona" de la Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz", Cuba.

References

Bisquerra, A. R (2012) Orientación, Tutoría y educación emocional. España: Narcea

Bisquerra, A. (2009). Psicopedagogía de las emociones. España: Síntesis.

Bisquerra, A. R.; Pérez González J.C.; García Navarro, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. España: Síntesis. p.434

Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior, A.C. 2009-2013, (2013) Resultados de los Exámenes Intermedios y Generales de Conocimientos aplicados en el estado de Tlaxcala. México: SEP/DGESPE/CENEVAL

Colunga, S. y García, J. (2016). Intervención educativa para desarrollar competencias socioemocionales en la formación académica. En Revista Humanidades Médicas Vol. 16, Núm. 2 (2016), 317-335. Disponible en: http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/978/635

Day, C. (2012). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. España: Narcea.

Day, C.; Gu, Q. (2015). Educadores resilientes, escuelas resilentes. España: Narcea.

Deeley, S.J. (2016). El aprendizaje-servicio en educación superior. España: Narcea.

Díaz-Barriga, Á. (1993). Tarea docente. Una perspectiva didáctica, grupal, psicosocial. México: Nueva Imagen.

Dirección General de Educación Superior para Profesionales de la Educación, Plan de Estudios de la Licenciatura en Educación Primaria 2012. (2012). México: SEP.

Fernández-Berrocal, P.; Cabello, R. y Gutiérrez-Cobo, M.J. (2017). Avances en la investigación sobre competencias emocionales en educación. - 15-25. En Competencias emocionales en educación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado Número 88 (31.1) Zaragoza (España), abril, 2017.

Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2016). Ability emotional intelligence, depression, and well-being. Emotion Review, 8, 311-315.

Garduño, E.; Carrasco P. (2010). Los formadores de docentes y la autoeficacia para la enseñanza en una muestra de escuelas normales en el estado de Puebla. México: IISUE-UNAM; pp. 88-88

Gonzales, L (2013). Maestros de corazón Hacia una pedagogía de la interioridad. España: Wolter Kluwer. p.153

Horruitiner, S. (2012). La universidad latinoamericana contemporánea: retos y desafíos. La Habana: Editorial Universitaria.

Imbernón, F. (2004) La formación y el desarrollo profesional del profesorado hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2015). Directrices para mejorar la formación inicial de los docentes de educación básica. México: Editorial INEE.

Leopold, P.; Marguerite, C.; Perrenoud, P. (2010). La formación profesional del maestro, estrategias y competencias. México: Fondo de cultura económica.

Luchetti, E. (2008). Guía para la formación de nuevos docentes. Argentina: Bonum.

Monereo, F. (2010). La gestión de incidentes críticos. España: Narcea

Ortiz, J. (2009). La formación política no formal del estudiante de la Escuela Normal Rural de Tenería, México: Editorial UAEM.

Petrides, K. V. Pérez González, J. C.; y Furnham, A. (2007): La medida de la inteligencia emocional rasgo. En J. M. Mestre Navas y P. Fernández Berrocal (coords.), Manual de inteligencia emocional, p.95. Madrid: Pirámide.

Tobón, S. (2014). Proyectos formativos. Teoría y metodología. 1ra. Edición. ISBN. 978-607-32-2791-9. Pearson Educación: México.

Zabalza, M. A. (2007). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Editorial Narcea, p.39

Zabalza, M. A. (2012). Profesores y profesión docente, entre el “ser” y el “estar”. España: Narcea, pp 48-65.

Published

2017-12-18

How to Cite

Valencia y Peña, M. S. ., García Batán, J., & Colunga Santos, S. (2017). RURAL NORMALISTS: SELF-MOTIVATION TOWARDS TEACHER INVOLVEMENT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(4), 85–94. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/654

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos