EDUCATION IN PATRIOTISM, AS CULTURAL IDENTITY NUCLEI IN BASIC SECONDARY STUDENTS, FROM CIVIC EDUCATION

Authors

  • Ania Luisa Santana Silva Escuela Secundaria Básica Abel Santamaría de la Ciudad de Holguín
  • Ismael Tamayo Rodríguez Universidad de Holguín
  • Miraida Ferras Ferras Universidad de Holguín

Keywords:

Civics; patriotism; cultural identity.

Abstract

The article tackles the education of moral values from a perspective psicopedagógica, that is based on the education of patriotism like nucleus of the cultural identity, regulating of the acting of Elementary School's teens from historic cultural focus for the development of the personality from the subject of study, Civics. He refers to the mode to make good use of the potentialities of the referred subject of study in the production of relative senses to what self-defining, with an integrative perspective that the system of school activities in his link with the referred process to contribute to the fulfillment of the objectives of the model of this education, privilegies. The educational methods to utilize in the diagnosis of the value patriotism and his importance like center about the one that another necessary moral values in secondary students's education are integrated stand out. In order to mitigate the relative limitations to the education in the study that comes true they use texts once patriotic background were related to, with personalities of the history of Cuba than music paradigm of the value patriotism and of the cultural identity, whose employers of conduct are worthy of imitating for students. One searches from this perspective how favoring the value patriotism so that integrates harmoniously in the manners of acting that reveal the conscious assumption of the cultural identity of the present-day Cuban, bearer of human moral values and revolutionists. These criterios hold the educational recommendations for the development of a civic attitude that the Cuban love one another with the socialist ideal of the society.

Author Biographies

Ania Luisa Santana Silva, Escuela Secundaria Básica Abel Santamaría de la Ciudad de Holguín

Licenciada en Educación Primaria. Master en Ciencias de la Educación. Psicopedagoga de la Secundaria Básica Abel Santamaría de la Ciudad de Holguín, Cuba.

Ismael Tamayo Rodríguez, Universidad de Holguín

Licenciado en Marxismo Leninismo e Historia. Master en Historia y Cultura en Cuba. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular de la Universidad de Holguín. Cuba.

Miraida Ferras Ferras, Universidad de Holguín

Licenciada en Matemática. Master en Didáctica de la Matemática. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular de la Universidad de Holguín. Cuba.

References

Batista, A. (2000). Propuesta pedagógica para el trabajo con los valores dignidad e identidad nacional en el ISPH. Tesis en opción al título académico de Máster en Ciencias. Holguín, 2000.

Batista, A. (2008). La formación de valores identidad y dignidad en los estudiantes de preuniversitario. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín, 2008. P-48.

Báxter, E. (1999). La educación en valores, papel de la escuela. Curso 24, Pedagogía 99. La Habana.

Córdova, C. (2006). La relación patrimonio identidad en los procesos culturales. En soporte magnético. Universidad de Holguín.

Domínguez, W. (2002). Una metodología para favorecer la formación del valor patriotismo en estudiantes primarios de segundo ciclo mediante las potencialidades axiológicas de la obra martiana. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín.

Fabelo, J.R. (2004). Los valores y sus desafíos actuales. Editorial José Martí. La Habana.

García, M. (1997). Identidad e Investigación. Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Cubana “Juan Marinello”. La Habana.

González, F. (1996). Un análisis psicológico de los valores: su lugar e importancia en el mundo subjetivo en La formación de valores en las nuevas generaciones. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.

Jiménez, J.C. (2008). The significance of values in an organization. Disponible en http://significanceofvalues.com/. Consultado 9/9/2015.

Pupo, R. (1991). Identidad nacional, cultura y pensamiento político revolucionario. Boletín Problemas Filosóficos # 1. Holguín, 1991.

Pupo, R. (2005). Identidad, emancipación y nación cubana. Editora Política. La Habana, 2005.

Tamayo, I. (2005). Aportes teóricos de Fidel Castro a la identidad cultural. Tesis en opción al título académico de Master en Historia y Cultura en Cuba. Holguín.

Tamayo, I. (2008). El desarrollo de la identidad cultural del profesional pedagógico de Secundaria Básica desde el pensamiento de Fidel Castro. IV Taller sobre las Transformaciones en la Secundaria Básica. Ponencia. Holguín.

Tamayo, I. (2009). Potencialidades formativas del pensamiento de Fidel Castro Ruz para el desarrollo de la identidad cultural del maestro primario. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Holguín.

Tamayo, I. y M. Ferras. (2005). José Martí y Fidel Castro. Acerca de la unidad de Nuestra América. En Revista Electrónica Luz. Edición Especial, Holguín, mayo de 2005.

Tamayo, I. y M. Ferras. (2005). José Martí y Fidel Castro. En torno a la formación del sujeto identitario. En Revista Electrónica Luz. Edición Especial. Holguín, mayo de 2005.

Published

2017-04-17

How to Cite

Santana Silva, . A. L. ., Tamayo Rodríguez, I., & Ferras Ferras, M. (2017). EDUCATION IN PATRIOTISM, AS CULTURAL IDENTITY NUCLEI IN BASIC SECONDARY STUDENTS, FROM CIVIC EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(2), 265–282. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/622

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones