ROLE OF THE TEACHING MOTIVATION IN THE DEVELOPMENT OF POSITIVE BEHAVIOR OF THE STUDENTS OF THE CAREERS OF LANGUAGES AND BILINGUAL EXECUTIVE SECRETARIAT OF THE TECHNICAL UNIVERSITY OF BABAHOYO, EXTENSION QUEVEDO, ECUADOR

Authors

  • Melba Lilian Triana Palma Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo
  • Patricia Yajaira Jadán Solís Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo
  • María Salome Sánchez Gómez Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo
  • Gustavo José Defaz Cruz Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo
  • Rocío Ernestina García Liscano Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo

Keywords:

motivation; process; stimulus; conduct; positive behavior.

Abstract

One of the problems faced by university educational institutions is the lack of motivation of their teachers to perform their tasks better. These motivational failures cause problems of effectiveness and efficiency in the pedagogical performance and therefore in the low academic performance of its students. Education professionals are convinced that motivation is a key element for successful learning. That is why, today it is understood that the affective factors, within which the motivation is found, cannot appear dissociated from the cognitive factors, which are those that traditionally have been privileged in the classrooms. Although the motivation is observed as a reciprocal factor where some individuals influence others and contextual factors have a greater weight, the most frequent and easy is that if students are demotivated and do not progress is because of they. In order to make students feel motivated, the teacher must expand a range of forms and techniques that allow him to fulfill this purpose, among them the creation and application of didactic games, organization of competences, and meetings of knowledge. These become powerful learning tools, which produce satisfaction at the same time that requires the participant’s effort, rigor, attention and memory, which will ensure the development of students' intellectual abilities by encouraging learning to learn.

Author Biographies

Melba Lilian Triana Palma, Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo

Profesora de Segunda Enseñanza, especialidad Idiomas. Licenciada en Ciencias de la Educación, especialidad Inglés y Francés. Magister en Docencia y Currículo. Catedrática de la Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo, Ecuador.

Patricia Yajaira Jadán Solís, Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo

Licenciada en Comunicación Social. Magister en Gerencia de Innovaciones Educativas. Catedrática de la Universidad Técnica de Babahoyo Extensión Quevedo, Ecuador.

María Salome Sánchez Gómez, Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo

Profesor de Enseñanza Primaria, especialidad Educación. Licenciado en Ciencias de la Educación, especialidad Educación; Licenciado en Ciencias de la Educación, especialidad Física-Matemática. Licenciado en Jurisprudencia. Abogado. Diploma Superior en Diseño Curricular. Magister en Diseño Curricular. Catedrático de la Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo, Ecuador.

Gustavo José Defaz Cruz, Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo

Licenciada en Comercio y Administración. Licenciada en Supervisión y Administración Educativa. Máster en Gerencia de Proyectos Educativos y Sociales. Catedrática de la Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo, Ecuador.

Rocío Ernestina García Liscano, Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo

Licenciada en Ciencias Sociales, Políticas y Económicas. Abogada de los juzgados y tribunales de la República. Ingeniera en Gestión Empresarial. Master en Docencia y Currículo. Catedrática de la Universidad Técnica de Babahoyo - Extensión Quevedo, Ecuador.

References

Bonetto, V.A., Calderón, L.L. (2014, 28 de febrero). La importancia de atender a la motivación en el aula. PsicoPediaHoy, 16(1). Disponible en: http://psicopediahoy.com/importancia-atender-a-la-motivacion-en-aula.

Carabaña, J. (2004). Ni tan grande, ni tan grave, ni tan fácil de arreglar: datos y razones sobre el fracaso escolar. Madrid: Información Comercial Española.

Castelló, M., Monereo, C. (2000). Las concepciones de los profesores sobre la enseñanza de las estrategias de aprendizaje. Ensayos y Experiencias, 6, 3, 78-92.

http://www.motivacionescolar.blogspot.com/2011/02/test-para-identificar-la-motivacion.html

Jiménez, A., Terriquez, B., Robles, F. (2011). Evaluación de la satisfacción académica de los estudiantes de la Universidad Autónoma de Nayarit. Revista Fuente Año 3 No. 6 Enero - Marzo 2011, pp. 46-56.

Maquilón, J.J. (2010). Diseño y evaluación del diseño de un programa de intervención para la mejora de las habilidades de aprendizaje de los estudiantes universitarios. Murcia: EDITUM.

Maquilón, J.J., Hernández, F. (2011). Influencia de la motivación en el rendimiento académico de los estudiantes de formación profesional. REIFOP, 14 (1), 81-100. (Enlace web: http//www.aufop.com – Consultada en fecha (20-05-2016)

Minera, L.E. (2009). El papel de la motivación y las actitudes en el aprendizaje de ELE en un contexto de enseñanza formal para adultos alemanes. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada (2009) 6.

Naranjo, M. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación 33(2), 153-170, ISSN: 0379-7082, 2009

Núñez, J. (2009). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico. Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho, 2009.

Published

2016-05-19

How to Cite

Triana Palma, . M. L. ., Jadán Solís, P. Y., Sánchez Gómez, M. S., Defaz Cruz, G. J., & García Liscano, R. E. (2016). ROLE OF THE TEACHING MOTIVATION IN THE DEVELOPMENT OF POSITIVE BEHAVIOR OF THE STUDENTS OF THE CAREERS OF LANGUAGES AND BILINGUAL EXECUTIVE SECRETARIAT OF THE TECHNICAL UNIVERSITY OF BABAHOYO, EXTENSION QUEVEDO, ECUADOR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 329–338. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/578

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)