ROLE OF THE TEACHING MOTIVATION IN THE DEVELOPMENT OF POSITIVE BEHAVIOR OF THE STUDENTS OF THE CAREERS OF LANGUAGES AND BILINGUAL EXECUTIVE SECRETARIAT OF THE TECHNICAL UNIVERSITY OF BABAHOYO, EXTENSION QUEVEDO, ECUADOR
Keywords:
motivation; process; stimulus; conduct; positive behavior.Abstract
One of the problems faced by university educational institutions is the lack of motivation of their teachers to perform their tasks better. These motivational failures cause problems of effectiveness and efficiency in the pedagogical performance and therefore in the low academic performance of its students. Education professionals are convinced that motivation is a key element for successful learning. That is why, today it is understood that the affective factors, within which the motivation is found, cannot appear dissociated from the cognitive factors, which are those that traditionally have been privileged in the classrooms. Although the motivation is observed as a reciprocal factor where some individuals influence others and contextual factors have a greater weight, the most frequent and easy is that if students are demotivated and do not progress is because of they. In order to make students feel motivated, the teacher must expand a range of forms and techniques that allow him to fulfill this purpose, among them the creation and application of didactic games, organization of competences, and meetings of knowledge. These become powerful learning tools, which produce satisfaction at the same time that requires the participant’s effort, rigor, attention and memory, which will ensure the development of students' intellectual abilities by encouraging learning to learn.
References
Bonetto, V.A., Calderón, L.L. (2014, 28 de febrero). La importancia de atender a la motivación en el aula. PsicoPediaHoy, 16(1). Disponible en: http://psicopediahoy.com/importancia-atender-a-la-motivacion-en-aula.
Carabaña, J. (2004). Ni tan grande, ni tan grave, ni tan fácil de arreglar: datos y razones sobre el fracaso escolar. Madrid: Información Comercial Española.
Castelló, M., Monereo, C. (2000). Las concepciones de los profesores sobre la enseñanza de las estrategias de aprendizaje. Ensayos y Experiencias, 6, 3, 78-92.
http://www.motivacionescolar.blogspot.com/2011/02/test-para-identificar-la-motivacion.html
Jiménez, A., Terriquez, B., Robles, F. (2011). Evaluación de la satisfacción académica de los estudiantes de la Universidad Autónoma de Nayarit. Revista Fuente Año 3 No. 6 Enero - Marzo 2011, pp. 46-56.
Maquilón, J.J. (2010). Diseño y evaluación del diseño de un programa de intervención para la mejora de las habilidades de aprendizaje de los estudiantes universitarios. Murcia: EDITUM.
Maquilón, J.J., Hernández, F. (2011). Influencia de la motivación en el rendimiento académico de los estudiantes de formación profesional. REIFOP, 14 (1), 81-100. (Enlace web: http//www.aufop.com – Consultada en fecha (20-05-2016)
Minera, L.E. (2009). El papel de la motivación y las actitudes en el aprendizaje de ELE en un contexto de enseñanza formal para adultos alemanes. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada (2009) 6.
Naranjo, M. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación 33(2), 153-170, ISSN: 0379-7082, 2009
Núñez, J. (2009). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico. Actas do X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Melba Lilian Triana Palma, Patricia Yajaira Jadán Solís, María Salome Sánchez Gómez, Gustavo José Defaz Cruz, Rocío Ernestina García Liscano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.