THE ANDRAGOGY AND THE METHODOLOGY STRATEGIES INTO THE ENGLISH LEARNING PROCESS

Authors

  • Nelly Patricia Mena Vargas Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. ECUADOR
  • Fanny Mercedes Abata Checa Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. ECUADOR
  • Jorge Luis Rosero Menéndez Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. ECUADOR

Keywords:

problem-based learning; communicative abilities; method project.

Abstract

The objective of this research is to promote the knowledge of how an adult focuses on the English language learning process and the methodological strategies to encourage active participation in the development of communication skills. This research work has a qualitative approach which is based on a subjective and individual analysis and the characteristic of the design is descriptive-transversal because there is no manipulation of variables and the information is described as it is presented in the natural environment. The variables to be measured were the andragogy and the methodological strategies focused on learning English in adults. To do this, a survey was applied to the total size of the sample, using an opinion questionnaire. Then, it was proceeded to do the tabulation and the processing of the information manually. The results obtained were that the methodologies applied such as problem-based learning and method project helped learning the English language and the development of their communicative skills.

Author Biographies

Nelly Patricia Mena Vargas, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. ECUADOR

Magíster en Docencia Universitaria y Administración Educativa. Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. ECUADOR.

Fanny Mercedes Abata Checa, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. ECUADOR

Magíster en Ciencias de la Educación, mención Gestión Educativa y Desarrollo Social. Unidad Académica de Cienci.as Administrativas y Humanísticas. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. ECUADOR.

Jorge Luis Rosero Menéndez, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. ECUADOR

Magíster en Ciencias de la Educación, mención Planeamiento y y Administración Educativa. Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. ECUADOR.

References

Adam, F. (1977). Andragogía. Ciencia de la Educación de Adultos. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Publicaciones de la Presidencia. (2da. Edición). Caracas, Venezuela.

Adam, F. (1984). La Teoría Sinérgica y el Aprendizaje Adulto. Revista de Andragogía N° 1. INSTIA. Caracas, Venezuela.

Adam, F. (1997). Algunos Enfoques Sobre Andragogía. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Caracas, Venezuela.

Alcalá, A. (1998). Propuesta de una definición unificadora de Andragogía. (Tesis de maestría). Universidad Nacional Abierta, Caracas-Venezuela.

Barrientos, L. (28 de julio de 2010). La concepción andragógica de la educación superior, analizando teorías del aprendizaje en personas adultas y la aplicación de la inteligencia emocional por parte de los tutores o facilitadores en el proceso de aprendizaje adulto [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://andragogosa.blogspot.com/2010/07/articulo-cientifico-sobre-la-concepcion.html.

Blank, W. (1997). Authentic instruction. In W.E. Blank & S. Harwell (Eds.), Promising practices for connecting high school to the real world (pp. 15–21). Tampa, FL: University of South Florida. (ERIC Document Reproduction Service No. ED407586)

Brandt B, J.C. (1998). Andragogía, Propuesta de Autoeducación. Editora Tercer Milenium. C.A. Primera Edición. Los Teques. Venezuela.

Briceño, H. (2007). Educación de Adulto. (Trabajo Especial de Grado para optar al Título de Especialista de Educación de Adulto). Universidad de Venezuela. Venezuela

Caraballo, R. (2006). La Andragogía en la educación superior. USR, 22(2), 191-198.

Coelho, P. (5 de octubre del 2010). La Adultez [Mensaje de un Blog]. Disponible en http://karyguzman-p.blogspot.com/2010/10/edad-adulta.html

EDUTEKA (2006) Aprendizaje por proyectos http://www.eduteka.org/modulos/8/252/468/1 Consultado 10/06/2016

Galeana de la O, L. (2008). Aprendizaje basado en proyectos. Universidad de Colima. Disponible en http://ceupromed.ucol.mx/revista/PdfArt/1/27.pdf

Illas, W. (2012). Fundamentos epistémicos desde el hacer-ser del educador de adultos. Artículo. Revista Ciencias de la Educación, 22(40), 168-179.

Knowles, M. (1975). Self-Directed Learning. Chicago: Follet.

Knowles, M. (1984). Andragogy in Action. San Francisco: Jossey-Bass.

Knowles, M. (1984). The Adult Learner: A Neglected Species (3rd Ed.). Houston, TX: Gulf Publishing.

Pérez, S. (2009). Modelo Andragógico Fundamentos. Universidad Valle de México. Editorial: Ma.Guadalupe Ambriz. México D.F.

Saborío T, S., Rodríguez B, P. Chamorro M, J. (2010). Enfoque Constructivista: Ventajas Y Desventajas. Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica

Thomas, J.W. (1998). Project based learning overview. Novato, CA: Buck Institute for Education. Retrieved July 10, 2002. Disponible en from http://www.bie.org/pbl/overview/index.html

Vizcarro, C., y Juárez, E. (2008) Capítulo 1. ¿Qué es y cómo funciona el aprendizaje basado en problemas? En la Universidad Autónoma de Madrid. La metodología del Aprendizaje Basado en Problemas (pp. 9-23).Madrid

Wood, D. (2003). Abc of learning and teaching in medicine. Disponible en http://toniau.ac.ir/doc/books/ABC%20of%20Learning%20and%20Teaching%20in%20Medicine.pdf#page=17

Published

2016-05-19

How to Cite

Mena Vargas, . N. P. ., Abata Checa, F. M., & Rosero Menéndez, J. L. (2016). THE ANDRAGOGY AND THE METHODOLOGY STRATEGIES INTO THE ENGLISH LEARNING PROCESS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 101–114. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/560

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)