DIDACTICS FOR READING COMPRENHENSION IN STUDENTS FROM BASIC EDUCATION MAJOR IN ECUADOR FROM A CRITICAL PERSPECTIVE
Keywords:
reading comprehension; communicative skill; critical approach.Abstract
The authors supported the process of reading comprehension as a communicative skill of relevance in the education of future professors for Elementary Education in the Republic of Ecuador. As a basis, the authors determined the theoretical frame of this skill taking into consideration the communicative approach as the general methodological conception for the development of this skill, as well as its relation with other categories and basic concepts from the perspective of the pedagogical sciences. The ones considered were: communication, comprehension, text, and communicative skills. As the main theoretical consideration, the authors determined that it can be said that someone has comprehended a text when he is able to carry out a critical evaluation of its contents form his individual cosmovision. Then, as the main results, the authors offered didactic suggestions which they considered useful for the development of this skill. These are related to: the communicative approach and its practical implications, the process of comprehension mainly from a psychological perspective, the consideration of the text as a mediator in the process of comprehension and not as an end in itself, reading strategies as an essential factor during the development of this communicative skill, the necessity to assume a critical position towards the contents of the reading texts, and the importance of contextualizing the reading process and exploiting in its learning the facilities of the technologies of information and communication.
References
Acosta Padrón, R. y J. Alfonso. (2011). Didáctica Interactiva de lenguas. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.
Almaguer, B. (1998). Tratamiento diferenciado a los distintos tipos de textos en la enseñanza de la lectura en los ISP. Tesis Doctoral. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Álvarez, L. y Barreto G. (2008) El arte de investigar el arte. Santiago de Cuba. Instituto cubano del libro. Editorial Oriente. Cuba.
Álvarez, Luis (1996). La lectura: ¿Pasividad o Dinamismo? Revista Educación. (No. 89) MINED. Ciudad de La Habana. Cuba.
Ayalaz, M. E. (2005). Principios para la enseñanza de la comprensión lectora en el área de Humanidades. En Revista Luz. Holguín.
Buen Abad, F. (2007). Filosofía de la comunicación. Caracas: Fundación Editorial el perro y la rana.
Butler A. (1982). Learning Style across Content Areas. En “Students Learning Styles and Brain Behavior: Programs, Instrumentation, Research” (pp. 16-19). Virginia.
Cabero, J. (2010). Nuevas tecnologías, comunicación y educación. Disponible en: http://www.uib.es/depart/gte/revelec1.html. /[Consultado el 12 de mayo del 2010]
Canale, M. y M. Swain (1980). The Theoretical bases of communicative approaches to second language. (Trad. E. Ferreiro), en Teoría y Práctica de la lectura y la escritura, Síntesis 9, Madrid. España.
Carballosa Ávila, I. B. (2008). Sistema de Tareas Desarrolladoras para facilitar la comprensión lectora en los estudiantes de 10mo. Grado utilizando el Software Educativo y el Programa Editorial Libertad. Tesis en opción al título académico de Master en Ciencias de la Educación. Mención Preuniversitaria. Holguín.
Castañeda, E. (2002). Aplicaciones de las Nuevas Tecnologías de la Informática y las Comunicaciones (NTIC) en el proceso de enseñanza –aprendizaje. Perú. (Material Digital en Microsoft Word). Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. Parte III.
Domínguez, I. (2010). Comunicación y texto. Ed. Pueblo y Educación. La Habana.
Dubois, M. E. (1998). La lectura en la formación y actualización del docente: Comentario sobre dos experiencias. Conferencia Congreso “Debates actuales sobre la lectura y la escritura”, Universidad Nacional de Río Cuarto, Córdoba, Argentina.
Duque, C. P. (2006). Conciliando el aprendizaje formal e informal de la lectura emergente en contextos escolares. Universidad de Ibagué. Coruniversitaria.
González, R. (2009). La Clase de Lengua Extranjera. Teoría y Práctica. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.
Graffigna, M.L. et al (2008). Lectura y comprensión de textos en el nivel superior: un desafío compartido entre alumnos y docentes. ISFD “Santa María”, Universidad Católica de Cuyo, Argentina. Revista Iberoamericana de Educación. EDITA: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).
Hernández, J. (2008). La etapa de la práctica, Conferencia dictada en el Diplomado de Didáctica del Español como Lengua Extranjera, ISPEJV.
Hymes, D. (1972). On Communicative Competence. Penguin. Editorial Ariel, Barcelona.
Mañalich Suárez, R. (1999). Taller de la Palabra. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.
Medina Betancourt, A. (2006). Didáctica de los Idiomas con enfoque de Competencia: ¿Cómo enseñar el castellano y las lenguas extranjeras en cualquier nivel de educación? Editorial Cepedi. Colombia.
Medina Betancourt, O. (2008). Metodología para el Uso del Software Educativo Sunrise por los estudiantes de 10mo. Grado del Municipio Mayarí. Tesis en opción al título académico de Master en Ciencias de la Educación. Mención Preuniversitaria. Holguín.
Montejo, M. (2003a). La optimización de la lecto-comprensión en idioma inglés. [CD-ROM]. Producción Científica II. Camagüey, Cuba: Centro de Gestión de Información. Universidad de Camagüey.
Montejo, M. (2003b). Recepción activa. Un reto para la enseñanza de la lectura. Revista Transformación [en línea]; (1) Disponible en: www.cmw.rimed.cu.
Montejo, M. (2004). Lectura, valores y formación de un criterio propio. [CD-ROM]. Memorias del Encuentro Internacional de Educación en Valores. Camagüey: CECEDUC. Universidad de Camagüey.
Montejo, M. (2005). Bidireccionalidad en la lectura: Nuevo modelo de lecto-comprensión. [CD-ROM]. Memorias de la VIII Conferencia Internacional de Ciencias de la Educación: Educación para la Vida. Camagüey: CECEDUC. Universidad de Camagüey.
Morín, E. (2000). Los siete saberes necesarios de la educación del futuro. Venezuela: Servicios de Artes Gráficas e Impresión UNESCO/IESALC.
Morote Magán, P. Y Labrador Piquer, Ma. J. (2004): El marco de referencia europeo y la enseñanza comunicativa de segundas lenguas. Revista electrónica “Glosas Didácticas”, No. 12, otoño, España.
Quintana, H. E. (1993). La Comprensión Lectora. Basado en: Burón, J. Enseñar a aprender: introducción a la metacognición. Bilbao: Ediciones Mensajeros.
Rivera, S. (2001). “Modelo Teórico de la enseñanza sistémico-comunicativa para el desarrollo de la habilidad de comprensión de lectura en inglés en el nivel medio (superior). Tesis Doctoral. ICCP. La Habana. Cuba.
Roméu, A. (1994). Enfoque comunicativo, la enseñanza de la comprensión, del análisis y de la construcción (Material Digitalizado), ISPHEJV, La Habana.
Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba.
Sales, L. M. (2007). La comprensión, el análisis y la construcción de textos según el enfoque comunicativo, en Revista Universidades No. 25, enero-junio.
Van Dijk, T. A. (1982). Text and Context. Explorations in the semantics and Pragmatics of Discourse. University of Amsterdam. New York.
Van Dijk, T. A. (1996). “Estructuras y funciones del discurso”, en: Lengua Española. Universidad Amazónica de Pando, Bolivia.
Vigotsky, L.S. (1981). Pensamiento y Lenguaje: Teorías del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Edición Revolucionaria. La Habana. Cuba.
Vigotsky, L.S. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Ediciones Crítica, Barcelona, España.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Yester Marllory López Zambrano , Alberto Román Medina Betancourt
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.