DIDACTICS FOR THE DEVELOPMENT OF THE CRITICAL DISCOURSE ABOUT THE GRAPHIC SIGN IN DESIGN STUDENTS

Authors

  • Hishochy Delgado Mendoza Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede en Santo Domingo

Keywords:

Teaching; Development of Skills; Critical Discourse; graphic sign.

Abstract

To develop skills in critical discourse about graphic sign through a specific teaching is essential to the training of students design task. It is an awakening of critical attitude toward objects and phenomena that make up the visual language and the reflection on the concept that stems from the ways in which communication constructs.

Author Biography

Hishochy Delgado Mendoza, Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede en Santo Domingo

Licenciado en Historia del Arte (Facultad de Artes y Letras de la Universidad de la Habana, Cuba, 2009. Magíster en Ciencias de la Educación (Pontificia Universidad Católica del Ecuador, 2015 y Doctorante en Artes y Educación (Universitat de Barcelona). Profesor de Historia General del Arte en la Facultad de Comunicación para no hispanohablantes, Universidad de la Habana, Cuba. Profesor en la Escuela Profesional de Arte “Samuel Feijóo”, Cuba. Docente e investigador en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Autor del libro Artes Plásticas. Intersubjetividad del sistema-forma (Ecuador, 2012).

References

Acha, J. (2002). Crítica del Arte. México, D. F.: Trillas, S. A. Álvarez

Bórquez, S. B. (mayo-junio, 2002) PNL: tres letras para facilitar el cambio. Pharos, 9 (1), p.6.

Caivano, J.L. (2005). Semiótica, cognición y comunicación visual: los signos básicos que construyen lo visible. Tópicos del seminario (13), pp. 113-184.

Fabbri, P. (2004). El Giro Semiótico. Barcelona: Gedisa, S.A.

Foucault, M. (1978) ¿Qué es la crítica? Revista de Filosofía, 84 (2), pp. 35-63.

Garzón, C. y Vivas, M. (febrero, 1999). Una didáctica constructivista en el aula universitaria. Educere, Arbitrada, 3 (5), p. 2.

González, J. (marzo, 2010). La historia como marco. Crítica de las historias del Diseño. Área Abierta (25), p. 8.

Medina, A. y Salvador, F. (2002). Didáctica General. Madrid: Prentice Hall.

Rielo, F. (2001). Mis meditaciones desde el modelo genético. Madrid: Fundación Fernando Rielo.

Sandín, M. Paz. (2010). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid: Mc Graw Hill.

Vargas, A. (2005). Escribir en la universidad: reflexiones sobre el proceso de composición escrita de textos académicos. Lenguaje, (33), pp. 97-125.

LINCOGRÁFICA:

Academia de Ciencias Luventicus, (2011). Aristóteles. Recuperado de:

http://www.luventicus.org/articulos/03U012/aristoteles.html

Sánchez, S. (2008). La crítica en el diseño. Recuperado de: http://www.usolab.co m/wl/2008/03/la-critica-en-el-diseno.php

Published

2016-06-18

How to Cite

Delgado Mendoza, H. . (2016). DIDACTICS FOR THE DEVELOPMENT OF THE CRITICAL DISCOURSE ABOUT THE GRAPHIC SIGN IN DESIGN STUDENTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(2), 29–36. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/473

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)