USE OF PREVIOUS IDEAS IN SCIENCE EDUCATION PROGRAMS IN MORPHOLOGICAL AND CAREERS RELATED TO BIOLOGICAL FIELD
Abstract
The previous ideas that our students possess, related with the Morphological Sciences have their origin in the high school. The knowledge of these on the part of the professor, it should be the starting point to establish an appropriate teaching-learning strategy. For the characterization of these, they have been kept in mind the existent relationship among them, their approach level to the scientific knowledge and finally, the importance of the same ones. The group of positions that begin and they traffic with the previous ideas, the conceptual errors, the alternative ideas and the conceptual changes, they are organized in a strategy according to the particularities of this science. This strategy is integrated by a group of steps that help to the teaching-learning process, explaining you as arriving to these ideas.
References
Ausubel, D.P., Novak, J.D. y Hanesian, H. (1983). Psicología Educativa. Un punto de vista cognitivo. México DF: Ed. Trillas.
Banet, E. y Ayuso, E. (1996). Introducción a la Genética en la enseñanza secundaria y bachillerato: I. Contenido de enseñanza y conocimientos de los alumnos. Rev. Ens. de las Ciencias, 13(2), pp. 137-153.
Bertelle, A., Iturralde, C. y Rocha, A. (2005). Análisis de la práctica de un docente de Ciencias Naturales, Rev. Iberoamericana de Educación, No. Único, pp 23-24.
Campanario, J.M. y Moya, A. (1999). ¿cómo enseñar ciencias?, principales tendencias y propuestas. Rev. Enseñanza de las Ciencias, 1999, 17 (2), pp 179-192.
Campanario, J.M. y Otero, J. C. (2000). Más allá de las ideas previas como dificultades de aprendizaje: las pautas de pensamiento, las concepciones epistemológicas y las estrategias metacognitivas de los alumnos de ciencias. Rev. Ens. de las Ciencias, 18 (2), pp. 155-169.
Campanario, J.M. y Otero, J. C. (2000). Más allá de las ideas previas como dificultades de aprendizaje: las pautas de pensamiento, las concepciones epistemológicas y las estrategias metacognitivas de los alumnos de ciencias. Rev. Enseñanza de las Ciencias, 18 (2), pp 155-169
Coll, C. (1994). El constructivismo en el aula. Barcelona: Ed. Graó.
Díaz B. F. y Hernández R. G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. México, D.F.: McGraw-Hill Interamericana.
Domínguez, J.M. (editor) (2007). Actividades para la enseñanza en el aula de ciencias. Fundamentos y planificación. Argentina, Santa Fe: Ediciones UNL,
Gallegos, J.A. (1998). La construcción del concepto de mineral: bases históricas y un diseño de enseñanza–aprendizaje. Rev. Ens. de las Ciencias, 16 (1), pp. 159-167.
Hewson, P. (1981). A conceptual change approach to learning Science methodological change. Europ. Journal Science Education, 12, pp. 25-57.
Mahmud, M. C. y Gutiérrez, O. A. (2010). Estrategia de Enseñanza Basada en el Cambio Conceptual para la Transformación de Ideas Previas en el Aprendizaje de las Ciencias, Rev. Formación Universitaria, Vol. 3(1), pp.11-20
Meinardi, E. (2011). Propuestas Didácticas para enseñar Ciencias Naturales. Buenos Aires: L. Bonan Editora.
Moreira, M. y Greca, I. (2010). Cambio Conceptual: Análisis Crítico y Propuestas a la Luz de la Teoría del Aprendizaje Significativo. Consulta: 12 Sept. 2010. Recuperado en http://www.if.ufrgs.br/~moreira/cambioconceptual.pdf.
Naturaleza De La Ciencia (2’12). En línea: 21 agosto 2012. Recuperado en http://www.project2061.org/esp/publications/sfaa/online/chap1.htm
Novak, J.D. y Gowin B.D. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Ed. Martínez Roca.
SEP (2011). Las Ciencias Naturales en Educación Básica: formación de ciudadanía para el siglo XXI. México: SEP. En línea: 21 agosto 2012 de Recuperado en: http://basica.sep.gob.mx/reformaintegral/sitio/pdf/ materiales/ciencias_web.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Juan Manuel Fernández Hernández, Rosana Fernández Guerrero Bell, Juan José Reyes Pérez, Juan Pío Salazar Arias, Edgar Marcelo Orbea Jiménez, Roberto Carlos Herrera Albarracín, Marcela Patricia Vizuete Achig
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.